Patches in cubasis

P@ulu$

Master of Disaster
Ben net begonnen met cubasis, maar ik loop tegen de spreekwoordelijke lamp! :eureka:
Ik wil de geluiden van mijn triton ook in cubasis gebruiken, maar ik krijg telkens een simpel pianotje te horen. Alle midi-shit zit goed, dat weet ik wel bijna zeker.

Hoe krijg ik de geluiden van mijn triton geladen in mijn cubasis programma?
Volgens mij moet je ze namelijk laden naar de patches in cubasis, maar ik weet niet hoe.
Heb wel op mijn triton een functie gevonden dat ik al mijn geluiden kan dumpen via de MIDI OUT, maar weet niet zeker of dit nodig is. Kan iemand mij helpen?

Groeten,

Paulus

Hoi Paulus,

Het principe van cubase/cubasis is dat het een midi sequencer is. Dus dat je als het ware de computer voor jou je synth laat bespelen. Dit gaat dus doormiddel van midi. Midi geeft geen geluiden door maar soort van commando's aan je synth, sampler, drumputer, etc welke noten die moet spelen, hoelang een noot moet door klinken, met welke velocity, etc. Je kan het zo gek niet bedenken.
Dus cubasis stuurt jouw triton aan. Dus ik zou zeggen sluit een koptelefoon aan op je triton en je zou de partij die je in cubasis hebt gemaakt moeten horen met de patch die je in je triton hebt gemaakt.
Wat betreft dat dumpen dat heeft te maken met het opslaan van je geluiden op de computer zodat je deze kan bewaren mocht je triton zichzelf spontaan resetten.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Ik ben zelf geen expert wat betreft midi en cubase, maar er zijn vast forumleden die nog dieper op de materie in kunnen gaan. En anders kan je altijd nog dingen opzoeken dmv de zoekfunctie binnen synthforum.

Groet Nautic3l

Origineel geplaatst door nautic3l
Hoi Paulus,

Het principe van cubase/cubasis is dat het een midi sequencer is. Dus dat je als het ware de computer voor jou je synth laat bespelen. Dit gaat dus doormiddel van midi. Midi geeft geen geluiden door maar soort van commando's aan je synth, sampler, drumputer, etc welke noten die moet spelen, hoelang een noot moet door klinken, met welke velocity, etc. Je kan het zo gek niet bedenken.
Dus cubasis stuurt jouw triton aan. Dus ik zou zeggen sluit een koptelefoon aan op je triton en je zou de partij die je in cubasis hebt gemaakt moeten horen met de patch die je in je triton hebt gemaakt.
Wat betreft dat dumpen dat heeft te maken met het opslaan van je geluiden op de computer zodat je deze kan bewaren mocht je triton zichzelf spontaan resetten.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Ik ben zelf geen expert wat betreft midi en cubase, maar er zijn vast forumleden die nog dieper op de materie in kunnen gaan. En anders kan je altijd nog dingen opzoeken dmv de zoekfunctie binnen synthforum.

Groet Nautic3l

Nou, als ik nu afspeel op mijn triton hoor ik allerlei andere geluidjes. Als ik op mijn triton het geluid verander krijg ik een ander geluid maar niet het geluid waar de naam voorstaat. Ik neem bijvoorbeeld een gitaar, druk ik een toets in, is het ineens een piano. Nou breekt mijn klomp! Hoe zit dit?:confused:

Groeten,

Paulus

Waarschijnlijk hoor je niet je Triton als je een toets indrukt, maar je geluidskaart....

Ok, prachtig, maar hoe los ik het op?=(

Je lost dat op door ervoor te zorgen dat het midikanaal waar je op staat in cubase, ook werkelijk weer naar de goede uitgang naar buiten gaat ; de Triton dus. Je weet welke midi-ingang je gebruikt? diezelfde naam moet je op het midi-kanaal zetten in cubase maar dan met de naam out erachter... zoiets?

Het komt er dus op neer dat je bij elk midi-kanaal in cubase kan instellen: 'welke input gebruik je?' en 'welke output gebruik je?'

Stel je voor dat je 8 midi in en 8 midi uit heb... precies. Dat zal je in moeten stellen

suc6

Ik kan uit je vraag niet precies halen waar nu de fout zit. Het kan inderdaad zijn dat je je outputs niet goed hebt gezet, maar je hebt het er ook over dat het geluid wel uit je triton komt maar niet overeenkomt met de naam die je ziet.
Bedoel je misschien dat de namen van de patches die je in cubase ziet, de namen zijn van de general midi bank (begint met piano en eindigt met zaken als shotgun en applause)? Die komen inderdaad niet overeen met je standaard Triton geluiden. Bij program number 1 hoort in GM een piano, maar in de eerste bank van je triton kan dit een heel ander instrument zijn.
Mijn kennis van cubasis eindigt ergens in 1997, toen moest je een soort van ini file aanpassen om daar de namen van de patches te kloppen die met een bepaald program number overeenkomen. Maar je zal toch echt de help bestanden moeten bekijken om te zien hoe je die patchname lists aanpast.
Denk er vervolgens ook aan dat wanneer je op je triton een program kiest op een andere bank je sequencer dit niet zomaar overneemt, je zal dan midi control messages moeten versturen om een andere bank te kiezen. Zie hiervoor de handleiding van je triton (voor roland moet je bijvoorbeeld een lsb en msb control-message versturen).
Lees ook aandachtig door hoe je triton met multitimbraliteit omgaat. Als je op spoor 2 van je cubase een program kiest wil het niet zeggen dat je dat geluid ook op je synth te horen krijgt, sommige synths moeten eerst in een andere modus gezet worden om meerdere patches tegelijkertijd te kunnen gebruiken.
Probeer eens een boekje te vinden met een duidelijke uiteenzetting over wat midi precies inhoudt en hoe je er mee moet werken, je komt een stuk verder als je de achterliggende gedachte van midi goed kent.

Back