MPC setup help gevraagd !

Emmie

Stamgast
Na toch wat jaren spullen kopen/verkopen om te kijken wat er nu toch het best past. Heb ik besloten om het klein te houden en hem toch eens volledig werkend te hebben !

Verder wil ik voor deze bescheiden setup gebruiken.

Akai MPC2000XL
Waldorf XT-module
Akai MFC42 filterbak
midi keyboardje

Alles zal dus gaan draaien om de MPC.
Het keyboard moet midi kunnen sturen naar de Waldorf module en de MPC.
De waldof module moet midi kunnen sturen naar de MPC, maar ook kunnen ontvangen van de MPC
De MFC42 moet ook midi kunnen ontvangen en sturen naar de MPC
Eventueel rekening houden met nog 1 module.

Nu ben ik er achter gekomen dat ik dus zo'n midi-interface moet hebben (mpc heeft er teweinig 2in/2out), maar ik ben totaal niet bekend met deze dingen. Dus welke interface zou ik moeten hebben ?? Of heeft iemand tips om hem toch op zo'n manier aan te sluiten dat ik hem niet nodig heb.

Heb ook ergens gelezen dat je die interfaces moet programmeren. In principe heb ik dus geen computer, maar zou hem wel een keer kunnen programmeren en dan niet meer gekoppeld aan een computer kunnen gebruiken. Maar onthoudt zo'n ding de instellingen dan wel !?

Nouja een hoop vragen. Ik hoop dat iemand mij misschien een beetje op weg kan helpen !

bedankt !

*edit* heb nog even gezocht en misschien heb ik meer een patchbay nodig dan een interface (dacht dat er geen verschil tussen beide zat....dus wel)

Het kan simpeler dan je denkt. Als je outputs tekort komt gebruik je gewoon thru-poorten dus midi van de MPC OUT, naar 'n module IN, en vanuit die module z'n THRU naar de IN van de volgende. Wel even de modules op verschillende midi channels zetten. Maar je komt niet eens outs tekort, dus je zou ook de XT aan OUT1 van de MPC kunnen hangen, en de MFC aan OUT2.

Als je INputs tekort komt (wat in jouw geval zo is, want je hebt 3 apparaten die op de MPC IN moeten), dan is het makkelijkste om er een MIDI merge kastje tussen te zetten. Zo groot als 'n luciferdoosje, geen batterijen, 2 in en 1 uit poort, en voor 'n paar tientjes ben je klaar. Phillip Rees is een bekend en betrouwbaar merk in dit soort oplossingen, en elke muziekwinkel heeft ze of kan ze bestellen. Een 2>1 merger is het goedkoopst en simpelst, maar als je later meer apparaten gaat aansluiten kun je overwegen 'n 3>1 of 5>1 merger te kopen.

Ga niet zelf solderen want MIDI kun je niet samenvoegen zonder 'n chipje.

Dus je combineert de midi outputs van bijvoorbeeld je keyboard en de MFC door ze in je merge-box te prikken, en de output van die merge-box gaat in de MPC midi IN 1. Vervolgens de OUT van je XT in IN 2 van de MPC en klaar is Kees.

Op mijn MPC4k doe ik het zo:
- Alle MIDI-OUTS van alle apparatuur gaan een 9S (HIER) MIDI-Selector in... je kunt dus kiezen welke MIDI signalen je naar je MPC stuurt... als je alles tegelijk wilt kun je ook kijken voor een MIDI MERGER... (volgens mij heeft Leo nog het een en ander te koop?)
- Op de MPC kun je selecteren naar welk apparaat (MIDI-OUT en Kanaal) je de boodschappen stuurt...

Volgens mijn heb je geen patchbay nodig...

Groet,
Roy

kijk !! Daarom ben ik lid geworden van het synthforum ! Snel en goede antwoorden !

Had zelf helemaal niet aan gedacht om de XT en MFC door te lussen...zat in een heel andere hoek te kijken.
Is zo'n merger een beetje betaalbaar ?? Als je een beetje zoekt kan je geloof ik wel zo'n Roland A880 op de kop tikken. Zoiets zou ik dan toch nodig hebben ??

Nog heel erg bedankt lo-fi !

*edit* hee lacertus ! jij ook bedankt ! Je poste hem toen ik aan het schrijven was

Een selector kan, maar een merger is handiger IMHO.
Daarmee kan je namelijk ook met je rechterhand je toetsenbordje bespelen en met je linkerhand aan de knop van 'n module draaien, en beide midi-stromen tegelijk opnemen. Plus je hoeft nooit te switchen want alles is permanent op de input aangesloten - je merkt niet eens dat die merger er tussen zit.

Er staat hier zo'n Phillip Rees 2-in-1 mergertje op Markplaats voor 29 euro. Die heb ik zelf ook 'n tijd lang gebruikt, werkt prima.

hee,

ok ok....zat zelf ook te denken dat een merger misschien handig is, maar als ik bijvoorbeeld toch nog kriebels krijg en er nog een synth/effect/wat dan ook wil toevoegen aan mijn setup die ook een in/out nodig heeft (en geen thru). Dan kom ik toch wel in de problemen ?

Allemaal als als problemen....maar wil niet over een paar maanden hetzelfde probleem hebben. Heb even snel gekeken...en volgens mij verkoopt leo niet meer wat ik nodig heb. Maar kan het hier (weer) mis hebben.

bedankt !

Daarom zei ik ook:

Origineel geplaatst door lo-fi
Een 2>1 merger is het goedkoopst en simpelst, maar als je later meer apparaten gaat aansluiten kun je overwegen 'n 3>1 of 5>1 merger te kopen.

Of zelfs een 9>1. Kijk maar even op die Phillip Rees link die ik postte.

Qua outputs kom je pas in de problemen als je er 3 of meer apparaten bij koopt die allemaal geen thru poort hebben, en de meest apparaten hebben dat wel.

Back