Bit 99

Frer!k

Bedorven lid
Wie kan mij helpen met het volgende probleem met mijn Crumar Bit 99?

Wat is nou is het geval:

Het is me tot nu toe nog niet gelukt de Omni-mode uit te schakelen en deze setting op te slaan.
Zet ik het apparaat even uit en weer aan, staat deze modus weer ingeschakeld, waardoor het ding op alle binnenkomende Midi-kanalen reageerd.
Weet iemand hoe ik deze wijziging (Omni aan > uit) op kan slaan, de gebruiksaanwijzing rept er ook niet over (met z'n prachtige met de hand getekende illustraties, hihi)?

dank voor alvast!
F

wat je nutuulk ook kan doen is een CC (control change) sturen in de eerste 5 maten van je seq. (cubase bijv.)
zo doe ik dit ook met de jupiter-6 en JX-3 die zijn standaard ook altijd omni on bij het aanzetten...
als je nu zorgt dat je deze als template opslaat dan heb je ten alle tijden een nieuwe song met die CC er in staan...
vraag is alleen... welke CC was het ook alweer...?! weet het ff niet zo uit het hoofd... erm...

niet aan gedacht, kijken of ik eens achter het controller nummer kan komen.
bedankt!

Omni-mode gaat altijd weer aan als je 'm opnieuw aanzet. Valt niks aan te doen, zo gaat dat nu eenmaal. Gewoon jezelf aanleren om alles te veranderen voordat je muziek gaat maken. (geloof me, met genoeg synths met dit soort rare trekjes en je voelt je net een piloot). (na edit: of idd midi cc's versturen.)

Hand getekend? Ik heb een met blauwe pen in hand geschreven duitse manual voor de Lem bit 99. Serieus.

Origineel geplaatst door Chinetti
Omni-mode gaat altijd weer aan als je 'm opnieuw aanzet. Valt niks aan te doen, zo gaat dat nu eenmaal. Gewoon jezelf aanleren om alles te veranderen voordat je muziek gaat maken. (geloof me, met genoeg synths met dit soort rare trekjes en je voelt je net een piloot).

Ik begon er al bang voor te worden, geloof niet dat het via SysEx aan te sturen is...

Hand getekend? Ik heb een met bluawe pen in hand geschreven duitse manual voor de Lem bit 99. Serieus.

Hehe, mij hebben ze gematst met een getypte tekst mbv matrixprinter, waarbij je de weggetypexte typefouten spreek dat maar eens twintig keer uit kunt zien zitten... lol

Beide zijn niet toegwezen volgens mij... kan niets vinden

ik heb de manual liggen in papiervorm, echter word ik er zo snel ook even niet wijzer van

ik raak even de draad kwijt =(
kan een sequencer als FL Studio deze formules versturen, of heb ik hier een andere sotwaretool voor nodig?

maar toch is het gelukt het in te stellen... weer een hoop wijzer geworden!
6 trak bedankt! :halleluja

ok dan, geen dank... maar hoe heb je het nu uiteindelijk in FL voor elkaar gekregen dan qua CC code?
mischien loik om ff te melden voor eventuele future leden die zo'n probleem hebben qua omni bij hun vintage synth...
een screenshotje hier plaatsen van desbetreffend scherm waar je dat intikt/verzend bijv :)

Laatst gewijzigd:
Geen slecht idee.
Via de 'Midi Out' module heb ik kanaal 124 (als je 7C hexadecimaal omrekend naar decimaal: 7x 16 + 12 kom je op deze uitkomst) aangewezen.
Voordat ik de Crumar ga gebruiken ism FL als sequencer, hoef ik nu enkel de betreffende potmeter in het 'Midi Out' window te veranderen qua waarde.
Een template waarin kanaal 124 (decimaal) vanzelf de waarde 1 aanneemt (waardoor Omni Mode uit staat) is zo ver ik weet niet mogelijk om te maken. Fruity Loops gaat qua automatisering van dit soort effecten tamelijk diep (daarom is het ook zo'n leuk programma), maar in dit geval zal je zelf even de parameterwaarde (zoals in de afbeelding te zien is: het potmetertje waar ik 'Omni Mode' bij getypt heb) moeten wijzigen.
Levert dus niet zo heel veel op, maar je hoeft er niet meer voor over je synth te duiken.

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk verwoord, plaatje maakt denk ik wel wat duidelijk.

Attachments

• cc bit 99.jpg
    cc bit 99.jpg
    31,7 KB · Bekeken: 82
tiz bijna duidelijk... je noemt steeds kanaal 124 maar dat bestaat natuurlijk niet... ;)
het getal 124 hoort trouwens in de 2e byte (value) thuis...

het midi kanaal zit in de eerste byte verwerkt, deze bestaat uit 2 delen:

de lage 4 bits = kanaal nummer (0-15)
de hoge 4 bits = status catagorie (0-15) voor een CONTROL CHANGE is dit dus 11

als voorbeeld nemen we ff midi-kanaal 5

vervolgens ff alles optellen:
5 + ( 11 * 16 ) - 1 = 180 (hex: B4)

daarna vertellen we in de 2e byte wat we precies willen, OMNI OFF dus (dec: 124, hex: 7C)

de uiteindelijke CC string ziet er dan zo uit:
in hex: B4, 7C, 00
in dec: 180, 124, 0

eigenlijk moet je het zo lezen: [Status+Kanaal], [Waarde], [0]

Laatst gewijzigd:
Maf! Zoals je ziet heb ik controller #124 (decimaal) genummerd. Ik kan je rekensom uitstekend volgen (MTS-Elektronica ooit eens gestudeerd), maar mijn Bit 99 is al blij met de controller en data die ik hem toewijs.

Origineel geplaatst door Frer!k
Maf! Zoals je ziet heb ik controller #124 (decimaal) genummerd. Ik kan je rekensom uitstekend volgen (MTS-Elektronica ooit eens gestudeerd), maar mijn Bit 99 is al blij met de controller en data die ik hem toewijs.

het rekensommetje klopt ook wel daar niet van... maar...
in de 2e byte (met 124) zit dus niet het midi-kanaal verwerkt, en dat noemde je voorheen steeds :)

1. geef aan dat je een CONTROL CHANGE wil gaan verzenden en daarbij op welk MIDI KANAAL
2. geef inhoud aan een CONTROL CHANGE
3. en sluit het zaakje af met een 0...

Ok ik ga het nog eens proberen met de rekensom die jij voorrekend, maar goed, het probleem lijkt gek genoeg toch verholpen te zijn (ik kan softwarematig de wijziging aanbrengen in de synth die ik wil)
Elke weg: toch bedankt voor je moeite, dit forum is echt goud waard.

ik geloof zeker dat het je wel gelukt is! :)

waarschijnlijk kon jij direct selecteren dat je een CONTROL CHANGE wilde hebben (menuutje ofzo) en vervolgens hoefde je alleen maar de value in te geven en welk kanaal...
afsluiten met een 0 hoefde niet omdat het programma dat zelf al automatisch doet...

:mega:

Laatst gewijzigd:
Back