adapter die te heet wordt.

SpaceAgent202

Sinds 2001
vraagje:

ik heb een adapter bij één van mijn apparaatjes.
specificaties volgens de buitenzijde : 10.5v ac 1.6a

even gemeten in de stroomkring:
spanning: 10.5v stroom 1.3a

hoe dan ook, de temperatuur van de adapter wordt aan de buitenzijde 65°C ! (ja, er is voldoende ventilatie.)

iemand een ideetje waar dit aan kan liggen? moet ik er een zwaardere adapter aan hangen?

Een adaptor brengt de netspanning, 230V, terug naar een lage spanning, ergens tussen de 3 en 15 Volt, soms met gelijkrichter. Dit gebeurt met een trafo. Een trafo heeft om te kunnen werken een stukje eigen verbruikt, dus geeft een stukje vermogens verlies. Jij onttrekt bijna 14VA aan de adaptor. Zou je primair, dus aan de netzijde, gaan meten, zou je ongeveer 16VA meten. Een verlies van 2VA (Watt). Dit eigen vermogen van de trafo wordt omgezet in warmte (energie gaat nooit verloren). Nu kun je je voorstellen dat zo'n kleine adaptor behuizing niet echt lekker gekoeld wordt, er zitten geen koelsleuven in, de binnen kant zit helemaal volgebouwd. Hierdoor zal de behuizing dus ook vrij snel warm worden.

Je meet 65 graden, inwendig zal dit nog wel een paar graadjes hoger zijn. Op zich kan dit nog wel, erg veel warmer moet de boel niet worden. Een zwaardere adaptor zal wel wat verbetering brengen, maar meer doordat de behuizing dan wat groter wordt. Het vermogen dat je opneemt blijft immers gelijk, en dus zal het door de adaptor opgenomen vermogen ook ongeveer gelijk blijven.

de trafo ligt in een soort geleidende hard geworden geleiachtig iets.
de warmteontwikkeling snap ik, maar ik vraag me toch af hoe ik het zaakje wat koeler kan houden/maken :)

ik vraag me toch af hoe ik het zaakje wat koeler kan houden/maken
Dit zal je met een adaptor waarschijnlijk niet lukken. De oplossing zou dan een losse netvoeding zijn, maar een goede is behoorlijk duur. Ik zou me om de warmte maar geen zorgen maken. Wel het apparaat wat de adaptor voed uitzetten als je andere dingen gaat doen.

Klinkt misschien gek, maar vooral met dit warme weer kunnen apparaten hun warmte minder goed kwijt dan normaal. Vergelijk het met een auto: de warme lucht koelt niet meer voldoende.
Een synth of iets dergelijks (ga er vanuit dat die gevoed wordt in jouw geval) is vaak een tamelijk constante belasting, elektrisch gezien. Ik zou me er dus geen zorgen over maken, vooral als de door jou gemeten stroom een lagere waarde heeft dan de maximale waarde die de adapter kan geven.
Adaptertje van mijn Micro Modular wordt ook héél erg warm, maar doet het nog steeds :)

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Dit zal je met een adaptor waarschijnlijk niet lukken. De oplossing zou dan een losse netvoeding zijn, maar een goede is behoorlijk duur.

thanks! ik zal eens kijken, heb nog wel wat voedingen liggen uit oude apples. hier komt alleen dc uit in plaats van ac, maar daar moet iets op te vinden zijn.

maar wat ik dacht: misschien is het trafootje in de adapter te klein om het opgenomen vermogen te verwerken?

Origineel geplaatst door Roel
thanks! ik zal eens kijken, heb nog wel wat voedingen liggen uit oude apples. hier komt alleen dc uit in plaats van ac, maar daar moet iets op te vinden zijn.

maar wat ik dacht: misschien is het trafootje in de adapter te klein om het opgenomen vermogen te verwerken?

Verwerken? Wat bedoel je daar precies mee? Het is niet de bedoeling van een trafo om energie op te nemen en dus om te zetten in warmte, maar juist zo weinig mogelijk energie te verbruiken (dat zou een ideale trafo zijn, eentje die ook niet warm wordt dus, maar we weten alles dat zoiets niet bestaat).

Hoe kleiner de spoelen in de trafo, hoe minder wikkelingen (meestal toch), hoe korter de geleider binnenin de trafo en dus ook hoe kleiner de inwendige weerstand van onze trafo gaat zijn. Het is juist deze inwendige weerstand (elke geleider heeft een weerstand) die energie (stroom) omzet in warmte (verliezen dus, te wijten aan het Joule-effect).

Het is normaal dat hoe minder stroom een trafo moet leveren, hoe minder deze gaat opwarmen. Je meet 1,3 A en je trafo kan 1,6 A aan, dat zou geen problemen mogen geven dus. Ik zou er mij weinig van aantrekken, alhoewel ik goed kan begrijpen dat zo'n hete trafo heel vervelend kan zijn.

O ja en van een DC (gelijkstroom) valt geen AC (wisselstroom) signaal te maken. Omgekeerd gaat wel, maar dat is een ander verhaal.

Origineel geplaatst door Steven V
Verwerken? Wat bedoel je daar precies mee? Het is niet de bedoeling van een trafo om energie op te nemen en dus om te zetten in warmte, maar juist zo weinig mogelijk energie te verbruiken (dat zou een ideale trafo zijn, eentje die ook niet warm wordt dus, maar we weten alles dat zoiets niet bestaat).
[...]
O ja en van een DC (gelijkstroom) valt geen AC (wisselstroom) signaal te maken. Omgekeerd gaat wel, maar dat is een ander verhaal.

verwerken, als in: zo ideaal zijn dat de adapter minder heet wordt dan té heet :)

van dc valt inderdaad geen ac te maken zonder groot rendementsverlies, maar wellicht valt de ac vóór de gelijkrichtschakeling af te tappen, toch :engel:

van dc valt inderdaad geen ac te maken zonder groot rendementsverlies, maar wellicht valt de ac vóór de gelijkrichtschakeling af te tappen, toch :engel:

Ja inderdaad dat is mogelijk maar het blijft de vraag of je je trafo open kan doen (en weer dicht) zonder hem te beschadigen. Je zult waarschijnlijk ook moeten gaten boren in de behuizing...

Je kunt natuurlijk ook een trafo kopen bij een elektronica verkoper en er een casing rond bouwen...

1. de vraag was of ik een hete adapter wellicht kan vervangen door een ander (zwaarder type) die minder heet wordt (al is het door het grotere buitenoppervlak)
2. ik vind het vervelend en daarom is deze thread alhier.
3. ik ga proberen of een voeding het wellicht beter doet dan een adapter (ter vervanging van bestaande adapter dus)
4. ik probeer er nog zijdelings achter te komen waarom adapter in kwestie zó heet wordt. (omdat andere adapters die hogere vermogens moeten leveren soms minder warm worden)
5. ik ga nu eerst naar mijn andere huis om die voeding op te halen en te kijken of dat beter werkt.

@bert : een voeding die meer stroom kan leveren kan geen kwaad voor je apparatuur toch? ervanuitgaande dat je apparaat vraagt, en de stroombron slechts het gevraagde levert?

@bert : een voeding die meer stroom kan leveren kan geen kwaad voor je apparatuur toch? ervanuitgaande dat je apparaat vraagt, en de stroombron slechts het gevraagde levert?

Ik heet wel niet bert maar ik antwoord toch (schiet me maar af als dat niet mocht): Je hebt het helemaal goed. Het apparaat in kwestie trekt maar de stroom die het nodig heeft, een voeding / trafo die meer kan leveren dan dat wat het toestel nodig heeft is altijd goed. Met spanning is dit niet het geval (daar moet het ongeveer kloppen), maar dat wist je vast al.

Back