een publisher is degene die de belangen van je copyrights verdedigt...hij of zij zorgt ervoor dat de centen die binnenkomen uit de verkoop van bv een verzamel cd ook bij de juiste persoon terechtkomen (de componist of tekstschrijver dus).
een publisher kan ook gaan 'shoppen' met je materiaal. een goede platenmaatschappij voor je werk vinden, of je met een goede tekstschrijver in contact brengen...of jou briljante teksten onder de aandacht brengen van een producer of platenmaatschappij.
waar een platenmaatschappij dus je fysieke platen aan de man probeert te brengen, doet een publisher dat met je teksten en composities.
kost wel wat trouwens: van de buma/stemra inkomsten gaat in de regel 33% naar de componist, 33% naar de tekstschrijver en 33% naar de publisher.
je kunt ook een administratiedeal tekenen met een publisher. je richt dan je eigen publishing fonds op en laat een publisher het vervelende administratieve werk doen. voordeel: het 33% publ. deel hou je in eigen zak en betaalt een kleiner percentage aan de publisher. nadeel: de publisher zal niet zo actief voor je aan de slag gaan als hij niet de volledige 33 % krijgt en meestal is het voorschot dat hij betaalt een stuk lager of helemaal niet aanwezig. als je trouwens een deal met een publisher tekent zal hij je lekker proberen te maken met een voorschot. staar je daar niet op blind: voor je het weet heb je voor de rest van je leven al je rechten weggetekend!
voorbeeld van labels/sublabels en a&r:
onze platen worden via united recordings uitgebracht. united is dus de platenmaatschappij. hieronder vallen een aantal labels (of sublabels, hoe je het ook wil noemen) die allemaal een verschillende stijl hanteren. de a&r manager (oftewel Artist & Reportoire manager) is de verantwoordelijke persoon voor hetgene wat uitkomt op de labels. hij is de persoon die tussen de maatschappij en de artiest instaat. hij houdt contact met de artiesten, probeert zijn visie over muziek op de artiest uit te dragen om zo tot een hopelijk beter resultaat te komen ("zeg...euh...die baslijn zou eigenlijk harder moeten, want dat ligt beter in de markt"....hier trek ik me meestal niks van aan

)
als iemand nog vragen heeft...stel ze gerust...
ik heb inmiddels 10 jaar ervaring met allerlei publishers, a&r managers en ander volk dat denkt er verstand van te hebben.. :-)