Dilemma: FP-5, of RD-700

ErikB

Nieuwkomer
Hallo allemaal!

Ik ben van plan een digitale piano te kopen. Na wat speurwerk was ik meteen overweldigd door het design van de Korg SP-300. Digitale piano's van Korg werden me echter in een winkel die ik daarna bezocht afgeraden opgrond van hun klankkwaliteit.
Nu heb ik zowel de FP-5, als de RD-700 van Roland op het oog. Ik vind het design van de FP-5 mooier, echter (geloof ik dat) de RD-700 wat meer functionaliteit biedt. (En meteen ook een stukje duurder is)

Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen van deze apparaten. Voor mij nog onbeantwoorde vragen zijn bijvoorbeeld:
Is de FP-5 een 'compleet' (en uitbreidbaar) instrument?
Zijn de extra klanken, effecten en overige functies van de RD-700 echt de moeite waard?
Zijn de ingebouwde boxen van de FP-5 van enige kwaliteit?

Alvast bedankt voor jullie reakties!

Gr.,
ErikB

FP-5

FP-5

Hi There,

Goede vraag! Ik zit met hetzelfde dilema, maar geloof dat ik nu toch wel ga voor de FP-5, vanwege:
- prijs;
- inbouwspeaker (geen topkwaliteit, maar wel mooi en erg praktisch);
- uitgebreide ritmische ondersteuning (ik was keyboardspeler, dus waardeer dit erg);

Ik verwacht dat de RD-700SX kwalitatief beter is. Van de 'gewone' RD-700 weet ik het niet. Maar hij is dan ook wel veel duurder. Dat verschil komt er voor mij niet uit. De klaviers vind ik van allebei prettig. Design van de FP-5 vind ik erg mooi.

De FP-5 is voor mij een mooie mix tussen keyboard en prima digitale piano, maar de 700 volgens mij meer 'echt' een digitale piano voor het studio/band werk is. Deze kost dan ook zo'n 60% (!!) meer (FP-5: 1250,- ; RD-700SX: 1990,-).

Misschien is de eindconclusie dan eigenlijk wel dat het geen goede/eerlijke vergelijking is??

Tips/reacties voor deze betrekkelijke leek zijn welkom!

Groeten, rutger

ps. als iemand nog een tweedehands fp-5 heeft hoor ik het graag (wel met wat spoed, dan!) ;-)

Toch nog één aanvulling: ik heb gisteren twee uurtjes gespeelt op de FP-5 bij Dirk Witte in Amsterdam (bedankt jongens!) en moet zeggen dat de speakertjes voor het vermogen (10W) verrassend vol en krachtig klinken. Voor thuis-gebruik is dit heel ok!

Als monitorspeakers in de band verwacht ik dat ze nét volume te kort komen, maar dat ga ik binnenkort uitvinden ;-)

Ciao!! rutger

ErikB,

als je een piano koopt op basis a het design, dan ben je niet goed bezig.
de enige bepalende factor zou mogen zijn de klankkwaliteit, de touché van het klavier eh het gebruiksgemak.
Laat je niet leiden door design, dat kan wel een rol spelen als je twijfelt tussen 2 toestellen die je goed vind klinken.

Back