Favoriete Compressor

Favoriete Compressor

• Alesis

Stemmen: 4 4,0%
  • Avalon

• Behringer

Stemmen: 11 10,9%
  • BSS

Stemmen: 0 0,0%
  • DBX

Stemmen: 20 19,8%
  • Drawmer

• Focusrite

Stemmen: 20 19,8%
  • Samson

Stemmen: 0 0,0%
  • TL Audio

Stemmen: 6 5,9%
  • Tube-Tech

Stemmen: 8 7,9%
  • Anders, namelijk.........

Stemmen: 24 23,8%

• Totaal aantal stemmers
    101

Bass Bizarre

Stamgast
Ik dacht , tis weer eens tijd voor een paar enquete's vandaar:

WAt is je favoriete Compressor merk, Ik heb er maar een paar opgeschreven.....

Een paar favorieten voor live-toepassingen

Een paar favorieten voor live-toepassingen

In de praktijk gebruik ik compressie vooral in live-situaties (als Mixer).. en al zegt dit niet veel over productie-situaties.. ik heb inmiddels redelijk veel verschillende bands, zalen en omstandigheden meegemaakt. Een paar favorieten dus:

- FMR Audio Really Nice Compressor

Vooral voor zang is dit een winnaar. Heel transparant.. geen hoorbare vervorming van het geluid, en toch die extra gain die je zoekt. Jammer dat het zo'n klein bakje is.. en met een adapter werkt (die plugjes houden het nooit lang uit.. aargh.. blij dat ik altijd gaffa bij me heb). Ik betaal liever iets meer voor een 19 inch unit waarbij je in- en uitgaand signaal beide kunt monitoren.. en voor Links en Rechts apart. Verder geen klachten.

- DBX 160X

Heel lekker (beetje aan de warme kant) voor gitaar (niet al te vaak nodig in live-situaties) en basgitaar. Warm geluid.. fantastische led-indicatie van signaalniveau en reductie. Beetje brakke knoppen.. als ik al iets negatiefs moet noemen

- TL Audio C1

Soms héb je geluk.. en kom je zomaar een C1 tegen. Als je er eentje kunt kopen voor een redelijk bedrag, doe dat dan maar gewoon. Dit is een fenomenaal apparaat. Heerlijke buizensound.. waar je naar hartelust mee kunt spelen door de boel wat meer of minder 'drive' te geven. Snel genoeg om ook met Hoog-Dynamisch materiaal te werken. Als nadeel zou je kunnen aanvoeren dat de C1 niet echt transparant is (je hoort die buizenwarmte.. of je dat nou wilt of niet).. maar het gaat er allemaal zo lekker van klinken dat je dat nauwelijks een nadeel mag noemen. In mijn ogen in de meeste gevallen overigens ongeschikt om over je main-mix te gooien (maar dat doe ik live sowieso nooit)

- Focusrite Compounder

Kom ik in (home-) studios veel vaker tegen dan live.. maar zou niet misstaan in racks waar nu de BSS'en en Drawmers de dienst uitmaken. Zeker niet omdat dit een compressor is die veel dingen goed kan. Zo is de gate/expander erg handig.. evenals de limiter. Je moet wel verdomd goed kijken wat je doet.. want het is niet altijd even snel duidelijk wat wat is (het went wel.. maar live mag je niet misgrijpen.. zeker niet bij gates en dergelijken). Qua karakter is de compounder een duaal beestje.. in de basis heel transparant, maar mede door zijn 'bass enhance' electronica ook lekker om de boel wat meer ballen te geven. Er is trouwens iets niet helemaal in de haak met de envelope van de compounder.. waardoor de boel bij extreem korte instellingen van attack en release (wat ik toch vaak gebruik.. vooral bij bas-DI en Snare) gaat vervormen. Maar goed.. als je het weet draai je gewoon de knoppen tegen de aanslag en-een-beetje-terug, en je probleem is weg. Toch een minpuntje bij dit fijne ding.

Ik gebruik de compressors in mijn Behringer mengtafeltje (DDX3216)... Ik gebruik niet veel compressie (beetje op de bassdrum en beetje meer op de snare) en daar issie goed genoeg voor. Ik heb ook een DBX DDP gehad, en dat apparaatje was écht een heel stuk beter!

Groet,
Roy

Ik ben nog steeds helemaal verliefd op de UAD-1 1176LN (jaaa, alweer iemand aangestoken met het UA virus :D ) . Als je echt wilt pompen, of gewoon lekkere saus (zoals pindasaus bijvoorbeeld 8~ ) over je materiaal wilt, dan zekers deze gebruiken. Man, wat een vette kwaliteit, zoiets krijgt mijn hardware dbx nie voor elkaar. Als je bijv. een lekkere dikke basis-beat nodig hebt, stuur je een kick en een bassje gezellie met zn tweetjes naar deze jongen en hoppateee, }:| ragguuuh. Ik wil niks anders meer!
Hj is dus echt om duidelijk hoorbaar te manipuleren, voor heel subtiele transparante compressie is ie ietsje minder geschikt. Dan gebruik ik mn dbx 266xl liever, of qua software de voxengo elephant limiter. (doe ik alleen voor thuisgebruik, als ik nog eens een keer wat hogerop kom laat ik dat liever over aan een professionele mastering gozer.).

Laatst gewijzigd:
FMR Audio Really Nice Compressor

heerlijk die really nice knop...

Als software ook mag: de endorphin plug-in van digitalfishphones. Ben daar heel blij mee :)

DNA Dymand... super goede compressor om stemmen mee te comprimeren. Voor muziek iets minder.

Origineel geplaatst door Laurens O
Ik ben nog steeds helemaal verliefd op de UAD-1 1176LN (jaaa, alweer iemand aangestoken met het UA virus :D ) . Als je echt wilt pompen, of gewoon lekkere saus (zoals pindasaus bijvoorbeeld 8~ ) over je materiaal wilt, dan zekers deze gebruiken. Man, wat een vette kwaliteit, zoiets krijgt mijn hardware dbx nie voor elkaar. Als je bijv. een lekkere dikke basis-beat nodig hebt, stuur je een kick en een bassje gezellie met zn tweetjes naar deze jongen en hoppateee, }:| ragguuuh. Ik wil niks anders meer!
Hj is dus echt om duidelijk hoorbaar te manipuleren, voor heel subtiele transparante compressie is ie ietsje minder geschikt. Dan gebruik ik mn dbx 266xl liever, of qua software de voxengo elephant limiter. (doe ik alleen voor thuisgebruik, als ik nog eens een keer wat hogerop kom laat ik dat liever over aan een professionele mastering gozer.).

De 1176LN op de UAD-1 is ook veruit mijn favoriet. Ik heb daarnaast nog een Joemeek C2 en een Focusrite compounder. de 1176LN blaast ze allemaal weg...ik vind dat de compounder overigens het geluid dof maakt hoe harder je compressed.

P.S. dit wordt natuurlijk een thread waarin iedereen de compressor die hij zelf heeft als beste gaat verkondigen....

Waar blijft de grapjas die een foto van een lucht-compressor hier plaatst?? Hoort erbij toch? ;)

Oja...en deze dan...

393286_3_full.jpg

UAD1 1176 en LA2A ;)

Presonus ACP-22 : Niet erg duur,wel transparante sound en handige gates....kep er nu 2...ideaal voor drums,maar klinken ook lekker op synths....echt een aanrader...

Focusrite Compounder : Altijd in gebruik,voor de kicks....Bass expand functie is lekker....heeft idd wel de neiging om wat dofjes te gaan klinken bij extreme instellingen,maar dat gebruik ik toch niet...

Focusrite Mixmaster : De ideale oplossing voor de eindmix ; geen menuutjes maar knoppen voor elke functie....alles zit erop wat je nodig hebt om je eindmix net dat beetje extra te geven...

Origineel geplaatst door dione
Presonus ACP-22 : Niet erg duur,wel transparante sound en handige gates....kep er nu 2...ideaal voor drums,maar klinken ook lekker op synths....echt een aanrader...

Focusrite Compounder : Altijd in gebruik,voor de kicks....Bass expand functie is lekker....heeft idd wel de neiging om wat dofjes te gaan klinken bij extreme instellingen,maar dat gebruik ik toch niet...

Focusrite Mixmaster : De ideale oplossing voor de eindmix ; geen menuutjes maar knoppen voor elke functie....alles zit erop wat je nodig hebt om je eindmix net dat beetje extra te geven...
off topic: echt gaar dat rige niet aan mastering doet....maar ja volgens mij zijn wij(ook thirdmovement) ook de enige in hardcore land die dat laat uit besteden
on topic:

Origineel geplaatst door Catscan
off topic: echt gaar dat rige niet aan mastering doet....maar ja volgens mij zijn wij(ook thirdmovement) ook de enige in hardcore land die dat laat uit besteden
on topic:

jawel hoor....veel gaat naar Rietvink...;)

Back