goede compressie master tools plugs

Compressie tijdens het masteren is helemaal niet zo erg als het lijkt hoor. Je moet dan wel een transparante compressor gebruiken anders maak je het resultaat er alleen slechter op, uitzonderingen daargelaten.
Multiband compressie klinkt wel stoer maar ik gebruik het zelf heel zelden en alleen als het echt nodig is.
En dan is Soniformer2 van Voxengo als multiband wel heel erg fijn in het gebruik en werkt lekker praktisch voor een superinteressante prijs. Nadeel is wel dat je zoveel in kan stellen dat je er dol van kan worden, en als je niet echt weet wat je doet het al snel vernaggeld. Maar ook deze is niet de 'heilige graal' van de multiband compressors. Die bestaat dan ook niet.

RALF !!!!

RALF !!!!

RALF....

Waar hebbie dat plaatje vandaan ?
Doe je ook aan bodybuilding ???

Kijk z'n Traps en z'n pector Major !!!!

Zo zal ik wel nooit worden;{ =(

Mijn favoriet: Waves en daarna Voxengo, iZotope Ozone (die hebben overigens een manual waar goeie "hands on info" bij zit over masteren, gratis te downloaden op hun site). Sonalksis vind ik ook goed klinken.

zoals al gezegd is kun je het beste je muziek laten masteren door iemand die er écht verstand van heeft.

Maar als je dat niet van plan bent kan ik je die Sonalksis eq en compressor van harte aanraden. Ik gebruik 99% van de tijd die sonalksis eq gevolgd door die compressor en als laatste de L3 multimizer tijdens mastering. Overigens gebruik ik die limiter alleen als een soort van veredelde volume schuif, dither/bit-quantize. En heeeeeeeel soms als limiter, als er echt te veel pieken inzitten. Overmatig masteren met alleen een peak limiter (constante gain reductie) zonder een compressor(of zelfs met een compressor) klinkt Kilo-Uniform-Tango omdat je gehele dynamische bereik naar de tyfus word geholpen. Bovendien gaat alles het zelfde klinken en word het eindresultaat zeer vermoeiend voor je oren. Als ik zo'n peak limiter gebruik tijdens masteren dan doet ie meestal maar 1-2% van het liedje iets en heeft ie (meestal) een maximale gain reductie van -0.5 tot -2db. Een mulitiband compressor gebruik ik alleen als ik iets specifieks wil doen zoals de-essen (te harde snare ,snerpende vocalen) of bass compressie en dan staan er meestal maar 1 of 2 banden aan. die Lin MB van waves is daar wel erg goed voor.

Die Sonalksis compressor kun je ook als een hele goede mix-bus compressor gebruiken als dat nodig is.

Thomas

heb wel een vraagje
is er verschil tussen
A) compressor op je mixer main out en dan een mixdown doen (dus alle audiokanalen worden gesummed en dan gecompressed)

of
B)een mixdown doen zonder compressor en dan pas compressie toevoegen op je final mixdown , in om het even welke audioeditor ?

waarschijnlijk domme vraag ..maar toch..

Ik denk dat je sowieso een "kale" versie van je mixdown nodig hebt. Vanwege allerlei praktische "master"-redenen.

ja dat weet ik wel .. maar ik vroeg me af of er een verschil is tussen compressie op een eindmix (alle tracks naar een bus en dan compressen.....en dan mixdownen ),
of compressie op een enkele stereofile .....( in acht genomen dat de compressor in beide situaties dezelfde settings heeft ..)

Origineel geplaatst door the tall lad
ja dat weet ik wel .. maar ik vroeg me af of er een verschil is tussen compressie op een eindmix (alle tracks naar een bus en dan compressen.....en dan mixdownen ),
of compressie op een enkele stereofile .....( in acht genomen dat de compressor in beide situaties dezelfde settings heeft ..)

Mjah, wel een goede vraag dit...

Je zou op zich zeggen dat er geen verschil zou mogen zijn. Misschien eens beide methodes testen; beide gecompresste tracks in een nieuw project inladen en eentje inverten... Theoretisch zou je dan niks meer horen als de wavs 100% identiek zijn :P

Re: goede compressie master tools plugs

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Wat zijn goeie compressor plugs?

Ik hou zelf helemaaaaaaaal niet van die T-rex spullen.

Ik gebruik nu alleen die standaard plugs van Logic platinum 5.0 maar die compressor is echt bagger.

Ben persoonlijk niet zo'n voorstander van uitsluitend masteren met goede plug-ins. Maar als ik het echt zou moeten doen, zou ik kiezen voor UAD, PSP of de SSL duende.

Origineel geplaatst door djrazor
Mjah, wel een goede vraag dit...

Je zou op zich zeggen dat er geen verschil zou mogen zijn. Misschien eens beide methodes testen; beide gecompresste tracks in een nieuw project inladen en eentje inverten... Theoretisch zou je dan niks meer horen als de wavs 100% identiek zijn :P

Heb ik al meerdere keren gedaan ...en er is verschil te horen ....omdat de ( software ) compressor zich altijd anders gedraagt ...algoritme dat ervoor zorgt dat de plugin zich gedraagt als een analoge compressor ...(ook al heeft de comp dezelfde settings..)
Maar ik heb nog altijd geen duidelijk antwoord op mn vraag ...

@ prinsjan ..dat 2de nummer op je 'mijnruimte' is lekker hoor :dj:

Back