Origineel geplaatst door Don Borito
hmmm... vertel mij maar eens welke synth zo goed samples integreert met syntheses en de v.a.s.t. als kruzweil dat doet...
wat bedoel jij met "zo goed"? subjectief, dus niet discutabel. en "v.a.s.t" is natuurlijk niets meer dan een kurzweil marketing kreet voor "bak met synthese-vormen".
ik vond de "virtueel analoog achtige" algoritmes van de k2000 boeiender dan degene met sample basis (vanwege de vette klank) als je met "zo goed" bedoelt "zoveel mogelijkheden tot experimenten biedt" (wat je natuurlijk niet echt kunt vergelijken) kan ik wel een paar synths bedenken: yamaha sy99 (samples als operators in FM synthese), kawai k5000 met sample-conversie software (additieve synthese op basis van korte samples), roland v-synth ("fluid" realtime stretchen, twisten en glitchen

), ach zelfs met een ensoniq eps + micromodular zou je je experimenteel aardig met de k-serie kunnen meten. en - ja - dat is appels met peren vergelijken (polyphoon tegen paraphoon)
...en dan ga ik nog niet eens de laptop plus bijvoorbeeld cube noemen - oh ja, toch
de k2600 is een vetgemeste versie van de k2000, met (wat mij betreft) één belangrijke verbetering: de kleuterschool-effecten van de de k2000 zijn vervangen door de kdfx. voor de rest is er weinig of geen wezenlijke voortgang te melden.... ribboncontroler, langer en beter keyboard, meer voorzieningen kwa interfacing, meer geheugen etc. - meer kerstballen in de boom, maar het is dezelfde boom.
kurzweil rust al jaren en jaren op zijn lauweren, en probeert dik te worden op uitvindingen van tien jaar terug

- toch harstikke fijne synths, maar daarvan zijn er inmiddels héél erg veel te krijgen (zowel nieuw als 2e hands)