Kwaliteitsverlies - koptelefoonversterker

ver1ver2

Ingeburgerd
Hey!

IK zit met n probleem, k heb, nu n jaar geleden, een terratec phase 22 gekocht, die maar 1 stereo uitgang heeft. Nu ben ik mn homestudio voor zoverre je m zo kan noemen, aan het uitbreiden en wil ik naast die AKG K271 koptelefoon ook monitorspeakers kopen (hoe goed de koptelefoon ook, afmixen en masteren lukt toch niet). K zit te denken aan de KRK rp8 speakers, vooral omdat ik ze tegen inkoopprijs kan krijgen :) Maar goed
Ik wil dus goed tussen koptelefoon en monitor kunnen swichen, en nog een 2e koptelefoon. De oplossing? naja ik d8 dus gewoon een koptelefoon versterker.. en dan die speakers ook aansturen via die versterker, 1 kanaal, koptelefoons op andere kanalen... N behringer ofzo, of zelfs terratec. Je hebt ze rond de 120 euro ofzo. Maar omdat die KRK's zo goed blijken te zijn voor mijn budget enzo, vraag ik me af of die koptelefoonverster kwaliteitsverlies veroorzaakt?
Omdat er ook verteld word dat wanneer je passieve monitors hebt , deze best wel afhankelijk zijn van de versterker enzo...
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen
Bye

Tom

waarom een koptelefoonversterker?? :confused:
Voor 120 euri heb je ook een 2e hands whatever; laten we zeggen een Alesis RA 150 of een Samson servo ofzo...

Ehm naja k zit dan gewoon met t probleem dat ik niet snel kan schakelen tussen de 3 kanalen die ik dan zou willen gebruiken, dus koptelefoon 1, koptelefoon 2 en monitors...
K heb gewoon 1 uit-signaal, en die moet k gaan splitsten zegmaar. k vraag me nogsteeds af, of zo'n koptelefoonversterker, of zo een versterker waar je t over had kwaliteitsverlies bij de monitors veroorzaakt, omdatik ze goed wil afmixen, dus moeten ze niet kleuren...

bedankt voor je reactie trouwens :)

je wilt dus een koptelefoonversterker gebruiken voor je monitors? :confused: Of zijn die KRK's actief?

Oplossing is simpel:

geluidskaart>mixertje>audio-uitgang van mixertje>koptelefoonversterkertje>koptelefoons.
Audio-uitgang van koptelefoonversterkertje>versterker+monitors of actieve monitors.

Simpel dus. Wat rood is 'moet' nog aangeschaft worden..

Ok.. t wordt al iets duidelijker, een koptelefoonversterker heeft dus een audio out??? Dus een output met een signaal dat gelijkwaardig is aan het input signaal, waar dus geen extra versterker ofzo tussen zit...?
Dan snap ik eigenlijk alleen niet waarom jij de mixer vóór die koptelefoon versterker zou zetten
áls er dus een audio out op zit, lijkt mij het beste

output geluidskaart > Koptelefoonversterker
----> (2) signalen via versterkers voor koptelefoon(s)

----> Audio output naar mixertje (alleen voor volume regeling) > Monitors

Maar hoe weet ik zeker dat er zo'n audio output is?

Origineel geplaatst door ver1ver2
Ok.. t wordt al iets duidelijker, een koptelefoonversterker heeft dus een audio out??? Dus een output met een signaal dat gelijkwaardig is aan het input signaal, waar dus geen extra versterker ofzo tussen zit...?
Dan snap ik eigenlijk alleen niet waarom jij de mixer vóór die koptelefoon versterker zou zetten
áls er dus een audio out op zit, lijkt mij het beste

output geluidskaart > Koptelefoonversterker
----> (2) signalen via versterkers voor koptelefoon(s)

----> Audio output naar mixertje (alleen voor volume regeling) > Monitors

Maar hoe weet ik zeker dat er zo'n audio output is?

ik snap zowieso de voorversterker voor de koptelefoon niet want als je dit gewoon op een mixer zet dan heb je toch al een stereo uitgang voor je koptelefoon erop zitten met aparte gain... dus stuur daarna de main outs naar je actieve krk's die ik aanbeveel...

zo'n cheap ding van behringer voldoet genoeg voor een euro of 50...

even dus in schema:

Uitgang geluidskaart > mixer
main out van de mixer zet je je monitoren op
en de koptelefoon plug je in de koptelefoon ingang...

wat ik nog ff vergat is dat je even een simpele splitter er tussen kan zetten met dus een stereo jack aansluiting die eindigt in 2 stereo jack ingangen en dan moet je maar ff kijken of dat mini jack is (zoja dus nog verloopje) of big jack...

zijn zeker te koop en moet gewoon lukken...

Vergeet a.u.b. METEEEN zo'n splitter!! Heb er even mee (moeten) werken, maar da's ECHT bagger!!
Heb nu zo'n cheap-ass Phonic dingetje (micro II) en dat werkt een stuk beter (geen/veeeeeeeel minder storingen)!!

:o: Maar ik moet toegeven dat die geen audio-out heeft..
Maar da's geen probleem:

geluidskaart>>mixer
mixer main-out>>actieve monitors
mixer CTRL R-out (controlroom) [zie plaatje] of evt. tape out >> koptelefoonversterker>>meerdere hoofdtelefoons

behringer_ub_802_gde.jpg

En zo kan je ze allemaal aansluiten, ook degene met audio-out. (dat "doorlussen-verhaal" had een verkoper me verteld, vandaar..)

Als je gaat monitoren, dan ga je toch niet op de helft van de signaalstroom al een koptelefoon op bijv. je mixer aansluiten?Je wilt natuurlijk het liefst aan het einde van de signaalstroom monitoren als je ternminste een zo eerlijk mogelijke indruk wilt hebben. van hoe de opname gaat klinken. En alsjeblieft, gebruik geeeen splitters! Das nou echt verkrachting van je geluid, en het signaal wordt dan ook ongeveer dubbel zo zwak.

Ik ben zelf ook toevallig bezig te orienteren omtrent zo'n situatie als deze. Ik wil ook van 1 uitgang op zowel mn monitors als mn koptelefoon kunnen monitoren. Deze threads kunnen je misschien wel ietsje verder helpen:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=32479

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=24689

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=26950

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=32709

Back