Nieuwe soundtrack van Vangelis: Alexander

Hanz

Anonieme Analogist
01.jpg

Ik lees zojuist dat binnenkort de film Alexander van Oliver Stone uitkomt, en nog beter, dat Vangelis de soundtrack daarvan inmiddels heeft afgerond!

... en dat wist ik nog niet eens... da's nog eens een prettige verrassing!

Op deze site: http://www.alexandersoundtrack.com/ kan je alvast een behoorlijk stuk horen.
En ik moet zeggen: dat valt me absoluut niet tegen! Typisch Vangelis, behoorlijk pompeus maar meteen een goeie sfeer...
Toch zie ik dat de reacties op de clip in het algemeen behoorlijk negatief zijn... ik kwoot "Vangelis op autopilot". :D
Nou ja... luister zelf maar!

Oscar-winning Greek composer Vangelis is creating the original score for Oliver Stone's Alexander, an epic retelling of the story of the legendary Greek conqueror-hero Alexander the Great, with Colin Farrell in the title role. A Warner Bros. film with a cast that includes Oscar winners Angelina Jolie and Sir Anthony Hopkins as well as Val Kilmer, Jared Leto, Rosario Dawson and Jonathan Rhys-Meyers, Alexander opens nationwide on Friday, November 5, 2004. Sony Classical will release the film's original soundtrack recording on Tuesday, October 19, 2004.

Vangelis has created a musical setting that captures both the epic scale and the human drama of this spectacular film, which is both written and directed by multiple Oscar winner Oliver Stone (Platoon, Born on the Fourth of July, JFK).

"I've always admired Oliver's films," Vangelis says, "and, of course, Alexander the Great is a story that's a natural part of my heritage. So, to be composing for this film, with Oliver Stone directing, makes it an especially exciting experience for me."

Alexander is based on the true story of one of history's most luminous and influential leaders (Colin Farrell) - a man who had conquered 90% of the known world by the age of 27. Alexander led his virtually invincible armies through 22,000 miles of sieges and conquests in just eight years, and by the time of his death at the age of 32 had forged an empire unlike any the world had ever seen.

The film takes an unflinchingly honest look at Alexander's life and his relationships with his mother, Olympias (Angelina Jolie), his father Philip (Val Kilmer), his lifelong friend and battle commander Hephaistion (Jared Leto), Roxane, his ambitious and beautiful Persian wife (Rosario Dawson), and his trusted general and confidant Ptolemy (played at different ages by Anthony Hopkins and Elliot Cowan). Set in Alexander's pre-Christian world of social customs and morals far different from today's, the film explores a time of unmatched beauty and unbelievable brutality, of soaring ideals and staggering betrayals.

Vangelis's music for the 1981 film Chariots of Fire is one of the most influential - and widely "quoted" - film scores of modern times, winning an Oscar for Best Original Score. Since that worldwide success, his scores for the films Blade Runner, Missing, The Bounty and 1492- Conquest of Paradise have become enduring international cult favorites, along with his many concept albums and other musical projects. Most recently, Vangelis created the 2002 FIFA World Cup Anthem, which won the International Song of the Year Award from the Recording Industry Association of Japan.

In 2001, Vangelis collaborated with Sony Classical on an epic multimedia project entitled Mythodea, built around his music, which was used by NASA to celebrate its Mars Odyssey mission. Vangelis himself performed the score live in Athens in a concert that also featured singers Kathleen Battle and Jessye Norman. In addition to an audio recording of the music, a dramatic film of the concert is available on home video by Sony Classical.

Ik had hem ook gevonden, maar je was me voor...
Ik ben heel benieuwd naar de rest. Het stuk dat te beluisteren is klinkt wat mij betreft veelbelovend.

groet

Tom

Ik heb me nooit in deze persoon verdiept. Ik hoor een orkest thats it.

Zijn eigen werk?

Justin, ga je mond spoelen met zeep en dropwater!
Vangelis niet kennen!
Kunstkrimineel!

Origineel geplaatst door justin
Ik heb me nooit in deze persoon verdiept. Ik hoor een orkest thats it.

Zijn eigen werk?

nee,.. het werk van God,.. :D

Je bedoeld die synth. cds ? ja heb ze in me vroegere jaren wel gehoord op me walkman. Maar even terzake waar is zijn huidige werk dan?

Wat ik wel weet dat ik ben begonnen met muziek uit een geintje. Had me eerste PC en kocht toen opeens musicmaker,waarom is mij op dit moment ook een vraag. heb zon 8 jaar keyboard gespeeld,waarom is mij nog steeds een vraag. Nadat ik in mijn ogen al leuke nummers met musicmaker kon maken ben ik per toeval met iemand in aanraking gekomen die al vele jaren muziek maakte. Ik was altijd al een creatief persoon. Ik weet niet waarom ik op dat moment in me leven opeens hardware ging aanschaffen,zo had het blijkbaar moeten lopen. Ik maakte met me eerste synth(groovebox) als vrij leuke tracks voor mezelf dan,daarna ben ik me meer gaan verdiepen in andere mogelijkheden. Uiteindelijk ben ik nu hier,waarom ik muziek maak is een diepere gedachte persoonlijk,ik kan in me muziek me persoonlijkheid,gevoelens en bepaalde kracht kwijt. Ik heb me eigelijk nooit verdiept in artiesten. De reden dat ik nu muziek maak is omdat ik me gevoelens hierin kan uiten en tevens me kracht oftwel energie. Ik weet het verder ook niet,blijkbaar had het tot nu toe zo moeten gaan. En werk nog steeds aan dat gene om mijn gevoelens,denkwijze perfect weer te geven in muziek. Waarom kies ik voor een bepaalde genre? ,omdat het mij aanspreekt. het was de juiste muziek waarin ik me volledig kan uiten blijkbaar. Ik heb vroeger weleens een rap opgenomen met me broer,fantastische text by the way(Ben een wijvenhater in hart en nieren,hou niet van die wijven die lopen te mieren. Die geemancipeerde trutten met hun bek altijd vooraan etc....hahhhha) en de suikerbieten rap! Hahhhha. En bandjes inspreken op een recorder alla jiskefet maar dan 10X vetter. Tja waarom muziek vraag je je dan af.... Mischien omdat ik geen andere manier kan vinden zo intense je eigen gedachtengang en gevoelens te uiten en tevens iets dat bij me was van jongs af aan,een bepaalde spanning,intense energie ...

Op de basisschool de Final Coutdown nadoen en Michael Jackson en maar bekers binnenslepen. Als ik eigelijk die jaren bekijk ben ik altijd zeer met muziek bezig geweest op diverse vlakken. Maar toch altijd in het achterhoofd de beste moeten zijn. Mischien wat teveel eisend van mezelf.

Maar ben lekker voor mezelf bezig en we zien verder wel. Als ik uiteindelijk maar de muziek kan voortbrengen die mezelf wat doet en wat ik uiteindelijk persoonlijk wil horen,op de manier zoals ik het wil en alleen ik!
(een korte samenvatting)

Cheers.

Laatst gewijzigd:
Uh, ja... OK! :confused:

Maar goed, dit is toch wel typisch het 'moderne' Vangelis geluid; veel orkest en koor, met daaronder nog af en toe (voor de kenner) een Yamaha CS-80; al met al het typische 1492 geluid.

Hoewel hij al sinds het begin van zijn carrière veel koor en orkestrale klanken gebruikte (o.a. Heaven and Hell), lijkt het erop alsof dhr. Papathanassiou de synthesizer als middel definitief heeft verruild met de sampler (danwel het live orkest).

Strikt electronische werken heb ik in ieder geval lang niet van hem vernomen; vind ik persoonlijk wel jammer.

Origineel geplaatst door Hanz
dit is toch wel typisch het 'moderne' Vangelis geluid; veel orkest en koor, met daaronder nog af en toe (voor de kenner) een Yamaha CS-80; al met al het typische 1492 geluid.

Ik 'herken' hier ook wel 'het stuwende' uit Voices in terug.

Origineel geplaatst door Hanz
Strikt electronische werken heb ik in ieder geval lang niet van hem vernomen; vind ik persoonlijk wel jammer.

Heb je Oceanic al beluisterd? Da's niet onmiddellijk de geijkte Vangelis-stijl, eerder New Age.

Trouwens, zouden ze ginds, over de grote plas, al gehoord hebben van Alexander De Grote? Lijkt me niet echt standaard leerstof voor een Junior High teenager.

Whatever, ik kijk er alvast naar uit.

:)

In ieder geval is de film zelf tenminste wel op zo veel mogelijk naar waardheid en geschiedsschrijving gemaakt..
en niet zoals bij Troy dat die amerikanen het verhaal van Achillus veranderd en aangepast hebben.
Homerus herschreven dat kan je toch niet bevatten. Stel barbaren. De film zelf was ook een prul.

Idd heel herkenbaar Vangelis , en helaas ook vangelis valt in herhaling
met deze soundtrack erg jammer had er meer van verwacht..

Soundtrack beschikbaar

Soundtrack beschikbaar

Deze ochtend hoorde ik op de radio (Radio 1, denk ik) dat de film pas eind november in première zal gaan. In Europa zullen we wellicht nog moeten wachten tot januari? Intussen kan je wel de Soundtrack van de film bestellen en vanaf 9 november zou die ook in de winkel verkrijgbaar zijn. De Tracklijst:
  1. Introduction
  2. Young Alexander
  3. Titans
  4. The Drums of Gaugamela
  5. One Morning at Pella
  6. Roxane's Dance
  7. Eastern Path
  8. Gardens of Delight
  9. Roxane's Veil
  10. Bagoas' Dance
  11. The Charge
  12. Preparation
  13. Across the Mountains
  14. Chant
  15. Immortality
  16. Dream of Babylon
  17. Eternal Alexander
  18. Tender Memories
    [/list=1]
    Op de Sony Musicstore website kan je van elke song een kort fragmentje beluisteren. Ik ga 'm zeker bestellen.

De films waarvoor Vangelis de muziek componeerde vond ik steeds de moeite waard om gezien te hebben en dus zal ik binnenkort zeker een bezoekje brengen aan de Siniscoop. Hopelijk past 'Alexander' in het rijtje van 'Chariots of Fire, The Bounty, Blade Runner,1492,...'

Heb het wel zo'n beetje gehad met het 'standaard film orkest' en bombastische filmtracks.
Of een of andere kunstzinnige componist die er een stapel sample CD's doorheen jast.

Ik wil wel weer eens een lekkere soundtrack horen die ergens over gaat. Aphex Twin die samen met The Orb eens lekker aan de slag gaat of zo.

Vangelis blijft fijne muziek maken, ook al is het toch wel een beetje dezelfde stijl als altijd... maar dat heeft mijn andere idool en grote invloed jarre ook. dus wat dat betreft, ik koop deze cd wel en ga er lekker van genieten :) lekker spherisch wegdromen enzo.

Tsja, prachtige muziek.
Even over dat 'standaard-vangelis'gedoe,

Als de filmmaker dit soort muziek hoort in z'n hoofd bij de beelden die hij maakt, en hij vraagt daarvoor Vangelis, dan zou het raar zijn als Vangelis zomu uit de ban springt dat de filmmaker net zo goed iemand anders had kunnen nemen..

Hij vraagt Vangelis, dus hij krijgt Vangelis! klaar Dat is juist de kracht van deze man, je weet wat je kan verwachten.
Als je dat niet hebt, dan vragen ze je dus echt niet hè..

Als je de beelden erbij hebt dan maakt het al een hele andere indruk denk ik

Als je bekijkt wat de man sinds 73 heeft gemaakt: jazz, pure electronische muziek, symphonische rock, klassiek, opera, new age ... zou dat dan niet willen zeggen dat je meer dan genoeg in je mars hebt :confused: Je moet niet altijd vernieuwend werken om jezelf te bewijzen.

:doei:

Back