Nieuwe soundtrack van Vangelis: Alexander

Origineel geplaatst door Danny
Als je bekijkt wat de man sinds 73 heeft gemaakt: jazz, pure electronische muziek, symphonische rock, klassiek, opera, new age ... zou dat dan niet willen zeggen dat je meer dan genoeg in je mars hebt :confused: Je moet niet altijd vernieuwend werken om jezelf te bewijzen.

:doei:

wil net zeggen als er iemand toch veel soorten muziek heeft gemaakt is hij het wel...

Origineel geplaatst door Hanz
lijkt het erop alsof dhr. Papathanassiou de synthesizer als middel definitief heeft verruild met de sampler (danwel het live orkes

In dit interview geeft hij wat meer info over het gebruik van een live orkest en synthesizers:

How much of the music is live orchestra, and how much is synth?
I don't know. Maybe 60 percent synth, 40 percent live, something like that. It's hard to say, because I'm playing all of the time. Even when it's the orchestra playing, I'm playing with them. It's never just the orchestra alone.

Ook interessant om te weten is dat hij intussen .... al aan een andere film werkt :okdan: , hij kan/mag daar nog niets over vertellen. Enfin we zullen wel zien. Nog een maand en dan is Alexander ook hier in de bioscoop.

Intussen heb ik de film gezien en ik moet zeggen ... het was het wachten waard.

Het was een druilerige vrijdagmiddag toen ik samen met m'n vriendin op de parking van de bioscoop arriveerde. Tijdens de heenrit had ik "1492" in de autoradio zitten, om alvast in de stemming te komen.

Even langs de automatische kassa passeren voor 2 kaartjes...ff pinnen en enkele seconden later rolt er netjes een toegangsbewijs voor 2 personen uit de donkere Dell-printer. Via de toegangscontrole gaan we nog snel langs de balie om een grote emmer popcorn en 2 grote frisdranken mee te graaien. Grote porties zijn echt wel nodig want de film duurt bijna 3 uur. In de zaal zitten ongeveer 30 personen "Zo, niet veel animo voor deze film?" Whatever, we nestelen ons ergens achteraan in het midden. We zitten nog maar net in onze comfortabele fauteuil als de zaallichten volledig worden gedoofd. "Merde, hebben we toch wel de reclameboodschappen gemist", die vind ik in de bios altijd beter tot hun recht komen dan thuis op de buis.

Jezus, tot 3 keer toe worden er verschillende logo's van filmmaatschappen e.d. getoond met o.a het obligateTHX logo. "Mooi, laat het nu maar beginnen want ik brand van verlangen".

We krijgen al direct een mooie Intro te horen en al gauw worden we geteletijdmachined; ruim 2000 jaar terug in de tijd, een paar honderd jaar B.C. naar Macedonie waar Ptolomeus (Anthony Hopkins) zijn verhaal begint.

Enkele mooie doch ingetogen muzikale passages ondersteunen her en der conversaties tussen Alexander en z'n moeder. Een jonge Alexander weet een ontembaar paard te berijden en kan voor een eerste keer triomferen. Hij noemt het paard Bucephalus. (sterk en koppig). En dat wordt netjes in de verf gezet door een mooi streepje muziek.

Alexander is intussen koning en staat met een 'handjevol' soldaten (enkele tienduizenden) tegenover het Perzische leger (250.000 man sterk) dat aangevoerd wordt door Darius. "Waar heeft Oliver Stone 250.000 figuranten gevonden? Sterk hoor :D". De ochtend breekt aan, het is zover. Ze gaan elkaar de kop inslaan }:|. De muziek komt stilaan aanzwellen en het geluid van duizenden marcherende soldaten maakt een enorme indruk. Met een enorme dreun komt het legioen tot halt. Alexander schouwt z'n troepen en spoort hen aan met de nodige peptalk. ... en ..."Vooorrrr Griekenlaaaaaaaaaaaaaand". De film neemt een enorme vaart en de nodige geluidseffecten zuigen je als het ware mee in het wapengekletter. Wat een geluiden trouwens: je hoort iemand op een speer gespiest worden, anderen worden doormidden gekliefd door een van de strijdwagens die voorzien zijn van messen op de wielassen. Ja, toen was de wapenindustrie ook al inventief :D. Ik graaide nog wat dieper in de popcorn emmer en nam nog maar eens een slokje. Fantastische scene.

De intrede in Babylon wordt muzikaal netjes verzorgd. We krijgen ook de harem van Darius te zien maar Alexander heeft blijkbaar oog voor 'ander' schoon volk ;). De muziek krijgt nu ook een meer exotisch getint karakter.

Het mysterieuze India ligt voor ons. Wellicht had Alexander het weerpraatje gemist want hij werd geconfronteerd met de moessonregens. Uiteindelijk is het nog eens zover. In een beboste omgeving wacht z'n leger bang de komst af van de vijand die angstaanjagende olifanten in de strijd gooit als ware het tanks. Iemand wordt met een enorme dreun verpletterd onder de voet van zo'n kolos - BLAF (zeker 7 op de schaal van Richter), de fiere olifant laat trompetterend weten dat je maar beter kan uitkijken. Ook Alexander komt niet zonder kleerscheuren uit de strijd en z'n trouwe strijdros, Bucephalus, is gesneuveld. Emotionele muziek doet vermoeden dat Alexander naar de Hades is vertrokken. "Hij zal toch niet dood zijn?". Iemand strompeld in een tent naar buiten."Het is Alexander... hij leeft nog!" Jongens, we gaan naar huis.

Een heildronk...even later zakt Alexander in elkaar ... de ring valt ... een groot veldheer is niet meer. Ptolemeus maakt zijn verhaal af, "Magnus Alexander, hij was echt de grootste van allemaal en mag gerust een plaats innemen naast Achilles". De arend verschijnt weer ... the end. Iedereen begeeft zich naar de uitgang maar we blijven nog even zitten om te genieten van de eindgeneriek en vooral van de muziek.

Terug in de auto kan ik m'n vriendin verrassen want ik heb nu de soundtrack "Alexander" in de autoradio steken. Tijdens de terugrit komen de beelden weer terug tijdens het beluisteren van de muziek.

Fantastisch verhaal, goeie film en prachtige muziek. :okdan:

de heer vangelis P. verdient een enorme schop onder zijnen reet!

heb de ost inmiddels beluisterd en het is precies waar ik al bang voor was. de kraker is wederom in de chariots en/of conquest stijl. pulserend ritme, een drone met een kwint erin, en, ja hoor, koper gebruiken als hoofdthema ondersteund door een reepje cs80 brass hier en daar, voor de handtekening.

in de sony classical video promo zegt vangelis dat ie, voordat ie aan het project begint, nog niet weer wat ie gaat doen omdat er zo enorm veel mogelijkheden zijn - het is 'groter dan hijzelf is' zegt ie. Enfin, ik beschik helaas NIET over het talent van de heer Vangelis, maar desondanks is het wel frapant dat ik precies wist te voorspellen welke kant hij op zou gaan met deze aanpak voordat ik ook maar 1 noot gehoord had (dat was in mei/juni 2004 geloof ik). en dat is very dissapointing.

2 mogelijkheden:

1. de man heeft het niet meer, of
2. de man heeft het nog wel, maar hoeft niet meer zonodig.

Origineel geplaatst door VanHeckis
de heer vangelis P. verdient een enorme schop onder zijnen reet!

heb de ost inmiddels beluisterd en het is precies waar ik al bang voor was. de kraker is wederom in de chariots en/of conquest stijl. pulserend ritme, een drone met een kwint erin, en, ja hoor, koper gebruiken als hoofdthema ondersteund door een reepje cs80 brass hier en daar, voor de handtekening.

in de sony classical video promo zegt vangelis dat ie, voordat ie aan het project begint, nog niet weer wat ie gaat doen omdat er zo enorm veel mogelijkheden zijn - het is 'groter dan hijzelf is' zegt ie. Enfin, ik beschik helaas NIET over het talent van de heer Vangelis, maar desondanks is het wel frapant dat ik precies wist te voorspellen welke kant hij op zou gaan met deze aanpak voordat ik ook maar 1 noot gehoord had (dat was in mei/juni 2004 geloof ik). en dat is very dissapointing.

2 mogelijkheden:

1. de man heeft het niet meer, of
2. de man heeft het nog wel, maar hoeft niet meer zonodig.

Voorspelbaar was het zeker ... maar so what? Ik vond het nog steeds als een dijk klinken. Ik denk trouwens niet dat de man in kwestie zichzelf moet bewijzen ;) . En je moet rekening houden met de verwachtingen van de regisseur (Stone heeft Vangelis neit gekozen om iets te spelen in het genre van Horner of Zimmer, dan had ie wel naar hen toe gegaan.

En op de vraag of ie het niet meer heeft: als je bekijkt wat ie in de laatste 30 jaar voor verschillende stijlen ten hore heeft gebracht, dan denk ik dat daar al genoeg afwisseling en vernieuwing heeft gezeten :engel:

Origineel geplaatst door Danny
als je bekijkt wat ie in de laatste 30 jaar voor verschillende stijlen ten hore heeft gebracht, dan denk ik dat daar al genoeg afwisseling en vernieuwing heeft gezeten :engel:

hij heeft een zeer indrukwekkende c.v., maar dat mag geen reden zijn om de autopiloot aan te zetten.

Wat volgens mij het probleem is met Vangelis momenteel is dat ie zichzelf te serieus neemt als komponist met een grote K, het is geen toeval dat ie veel meer gebruikt maakt van akoestische samples en live orkest gebruikt (geld zat). Hoe meer ie bezig is om de meer traditionele 'klassieke' symphonische kant op te gaan hoe minder origineel ie wordt. Creativiteit komt vaak voort uit het hebben van een probleem en ik ben bang dat ie geen problemen meer heeft door een overdaad aan luxe, een heel orkest incluis.

Origineel geplaatst door VanHeckis
...dat ie zichzelf te serieus neemt als komponist met een grote K ...

Hij heeft er anders wel alle recht toe, want hij IS een groot componist! Dat gaan we toch niet proberen te ontkennen?
Het is bovendien nog veel moeilijker om muziek te schrijven voor klassiek orkest dan voor 10000 synths (moet toch ongeveer zoiets zijn dat ie in bezit heeft?) want je bent dan gebonden aan de klanken van dat orkest. Geen ruimte voor veel fantasietjes, het moet allemaal uit de compositie komen.
Nu eerlijk gezegd, het is een CD die ik gekocht heb, maar zelden of nooit meer zal opzetten want het raakt me niet echt.
Hij zou eindelijk eens iets in deze aard moeten doen (hij doet het blijkbaar toch graag) ZONDER dat er een film 'aanhangt'. Je hoort nu gewoon veel te goed dat de muziek een bepaald visueel scenario volgt...

Hay

goed hoor die vangelis, ik vindt die oceanic ook heel mooi
het is een topper met een herkenbare klank(klassieke popcomponist)
zijn baard vindt ik wat minder

:peukie:

Origineel geplaatst door hermax
Hij heeft er anders wel alle recht toe, want hij IS een groot componist! Dat gaan we toch niet proberen te ontkennen?

Uiteraard een groot componist maar een kenmerk van een groot componist is dat ie origineel is, en dat is ie als ie in zijn laboratorium zit met zijn synths. Het gaat vervelen als ie voor grote orkesten gaat schrijven want dan begint ie steeds meer op anderen te lijken. Op de kraker na, had wat mij betreft deze muziek net zo goed door een Zimmer of een Horner geschreven kunnen worden omdat het gewone Hollywood filmmuziek is geworden.

Gershwin was ook een groot componist. Een groot componist met een minderwaardigheidskomplex, omdat ie dacht dat je jezelf pas een komponist mag noemen als je lange 'klassieke' stukken voor grote orkesten schrijft.

beroemde anecdote:
George Gershwin often sought advice and lessons from other composers (Ravel and Stravinsky among them). While playing tennis with Arnold Schoenberg one day, Gershwin asked him for some lessons as well. Schoenberg declined: "I would only make you a bad Schoenberg," he explained, "and you're such a good Gershwin already!"

Nu Vangelis ouder wordt zou het me niet verbazen dat ie ten onrechte vind dat ie zichzelf alleen nog maar serieus kan nemen door met groot orkest te werken. De connectie met Sony Classical bevestigd dat stempel alleen maar met deze soundtrack en dat Mythodia gebeuren al helemaal. ook weer zo'n bombastische poging om serieuze klassieke muziek te willen zijn.

Back