Activiteit geluidsmeter blijft laag

Pski

Nieuwkomer
Ik heb een probleempje met Cubase SX.
Met een ander programma opnemen gaat goed, maar omdat dat maar een klein programma'tje is waar je ook verder niet veel meer mee kunt dan opnemen heb ik Cubase aangeschaft.

Maar wat ik ook doe en probeer, de geluidsactiviteit blijft laag in de channel. Dus opnemen gaat niet. Als je heel hard zingt gaat de meter een klein stukje omhoog en dan hoor je bij het afspelen nauwelijks iets of, zoals in de meeste gevallen gewoon niets. Ik heb al in de mixer met alle knopjes gespeeld maar dat hielp niets. Bij het mengpaneel alles open zetten heeft ook geen invloed.

Waar kan dit aan liggen?

Met de info die je nu geeft, denk ik dat het aan je geluidskaart ligt, dus, welke kaart gebruik je?

Geluidskaart: EMU-0404

Met WaveLab Lite kan ik gewoon goed opnemen, dus ik betwijfel of het wel aan de geluidskaart ligt. Maar ik kan het verkeerd hebben, ik ben net pas begonnen met experimenten namelijk. Want als het in WaveLab wel goed werkt, waarom zou het dan in Cubase niet werken?

Over de windows-audio instellingen: als ik kijk bij opnemen van geluid bij de eigenschappen dan kan ik het volumebalkje niet verschuiven. Het staat wel bijna bovenaan.

De geluidskaart werkt correct volgens de eigenschappen en voor zover ik kan zien.

Bij de VST inputs staat alleen PCI Card In R1 en PCI Card In R2. Het bij de kaart geleverde PatchMix DSP geeft aan welke VST inputs er beschikbaar zijn in Cubase. Maar omdat ik totaal niet weet hoe dat in te stellen kom ik er niet uit.
In PatchMix DSP heb ik twee strips voor de input van de microfoon te weten PCI Card In L en PCI Card In R en deze kan ik dan een insert SEND meegeven, maar welke moet ik dan kan kiezen? Ik heb de keuze uit HOST ASIO IN 1/2 tm HOST ASIO IN 31/32. HOST WAVE L/R, PCI Card Out 1/2 en PCI Card S/PDIF L/R. Maar welke moet ik dan kiezen voor de linkse en welke voor de rechtse? Want ik heb al wat geprobeerd en dit zorgde ervoor dat de activiteit van de meter in Cubase gewoon goed was, maar naar een poosje valt die activiteit weer totaal weg.

hoewel het een onduidelijk verhaal is zoals je het uitlegt denk ik dat je een foutje maakt met de input kanalen in cubase.

je hebt een gain kanaal voor je input channel (Die je gekoppeld hebt aan je asio spoor) dit gain kanaal koppel je in cubase aan een audio spoor. Middels deze 2 faders kun je alles regelen.

als je toch geluid hoort zonder dat je je gain kanaal gekoppeld hebt aan een audio spoor dan heb je direct monitoring nog aan staan. Dit moet in principe uit staan om volledig gebruik te maken van de routing mogelijkheden binnen cubase.

De Thread van de EMU komt wel in de buurt maar is niet precies genoeg. Want bij mij werkt WaveLab namelijk perfect met opnemen. Daarom vind ik het ook zo raar. In PatchMix heb ik de strip PCI Card In L de SEND meegegeven van WAVE L/R en PCI Card In R heeft de SEND ASIO IN 3/4. Ik ben afgelopen week pas begonnen met Cubase dus vandaar dat ik nog niet alles weet te zitten en wat gain enzo inhoudt. Maar wat zou ik eigenlijk precies moeten zien bij VST inputs?

Origineel geplaatst door Pski
De Thread van de EMU komt wel in de buurt maar is niet precies genoeg. Want bij mij werkt WaveLab namelijk perfect met opnemen. Daarom vind ik het ook zo raar. In PatchMix heb ik de strip PCI Card In L de SEND meegegeven van WAVE L/R en PCI Card In R heeft de SEND ASIO IN 3/4. Ik ben afgelopen week pas begonnen met Cubase dus vandaar dat ik nog niet alles weet te zitten en wat gain enzo inhoudt. Maar wat zou ik eigenlijk precies moeten zien bij VST inputs?

op zich kan ik me voorstellen dat je na een week nog veel moet zoeken in cubase. ik weet wat je probleem is en hoe je het moet oplossen maar dat is nogal een lap tekst dat ik moet gaan typen om iemand zonder veel ervaring in cubase aan de gang te helpen. Daarom heb ik het even voor je opgezocht in de handleiding. daar staat alles erg goed uitgelegd met plaatjes erbij en zou je het in no time aan de gang moeten hebben.
je kunt de uitleg vinden op de volgende pagina's in je operation manual:

pagina 14, 44, 88 en 763

deze hebben alles te maken met het juist opzetten van een omgeving binnen sx waarin je externe opnames kan embedden, dit kan vrij ver gaan, bijvoorbeeld hier bij mij hoef ik de externe hardware niet meer op te nemen maar kan het rechtstreeks renderen met alle toeters en bellen in cubase. Dit soort dingen zijn allemaal mogelijk.

succes met lezen. :okdan:

Back