Ik vind de ableton presets out-of-the-box ook waardeloos.
Maar dat is grotendeels omdat ze zonder effecten gort en gort droog klinken en doorgaans ook best wat extra modulatie kunnen gebruiken. Ook als ze stinky klinken zijn ze best wel bruikbaar als je een beetje aan het experimenteren slaat met effecten en modulators.
Modulation is ook echt wel key. De ableton lfo, envelop generators, etc. zijn super simpel toe te wijzen aan any device in any chain. Eigenlijk is de hele DAW een soort modulaire synth ( lik weet niet of ik die vergelijking mag maken want ik heb nog nooit een modulaire synth in t echt gezien zelfs hahaha)
Ook heb ik het idee dat veel presets wel wat layering kunnen gebruiken. Sleep dan de preset in een instrument rack en sleep er een andere bij, of dupliceer een instrument en verander de parameters van een van de kopieen of plaats verschillende effecten achter beidde chains.
Ableton instrument en fx racks zijn de key naar betere mooiere complexere patches in ableton.
(En je kan trouwens ook gewoon 3rd party synths en fx toevoegen aan die racks).
Voor de volledigheid noem ik het volgende ook nog even (maar dat weet je waarschijnlijk zelfs ook al):
Veel ableton presets bevatten macro knoppen. Dus ook als de preset op basis van de preview kut klinkt zitten er vaak wel een paar macros in die de sound dramatisch veranderen binnen een paar kleine ingrepen. Vaak zitten hier ook nog wat extra preset-stijlvariaties bij op het rack zelf.
En zoals genoemd bevatten sommige packs die je bij suite krijgt ook vrij uitgebreide instrument racks die vaak ook wel fx bevatten al.
Mocht je het hele sound design kantje van de zaak wel leuk vinden; dan raad ik de volgende ableton devices aan (compleet subjectief op eigen ervaring

):
Meld - heel simpel synth device, met een paar gekke synthese ideetjes die heel snel goed klinken (vooral als je parameters met een lfo gaat moduleren).
Operator - simpel maar erg effectieve 4 operator FM synth met wat leuke saturatie opties en custom waveforms.
Hybrid reverb - alle ableton patches knappen enorm op van een beetje reverb en als je een ableton reverb zoekt dan is dit imho de beste. Convulution en algoritmic in 1 device te blenden naar smaak. Met opties voor shimmer en ritmische reverb en een shitload impulse responses.
Roar - is bij far mijn favo distortion device voor creatieve effecten (ook vergeleken met de 3rd party plugins die ik heb). Meerdere stages/layers, extreem veel parameters (wat met modulatie weer heel goed kan flinken). En de feedback optie kan ook hele grappige dingen opleveren.
Resonators - leuk op drums, kun je ze een beetje in tune brengen dan kunnen ze zelfs een aardig melodieus karakter krijgen. maar ook geinig om te experimenteren op andere sounds.
Echo - echo is een waanzinnig goede delay plugin. Er zit veel meer onder de motorkap dan je in eerste instantie zou denken... Er zit bijvoorbeeld een rete goeie noise generator in ook als je beetje dieper het device in klikt.
Shifter, saturator, wavetable, analog, drift, simpler, drumsampler... Ook allemaal heerlijk ableton devices.
Ik doe trouwens zelf echt niet alles met ableton devices, en ben ook gewoon fan van synths als serum en diva. Of van effecten van soundtoys en fabfilter, maar ik heb geleerd dat er in ableton veeeeeeel meer kan dan je op basis van de preset previews zou denken. En meestal werken de ableton devices hartikke fijn als je ze eenmaal doorhebt en zijn ze echt wel een waardig alternatief voor veel dure 3rd party vst's.
TLDR:
Ableton is waanzinnig goed voor sounddesign, ook startende vanuit crappy presets door gebruik van racks, fx en modulaties.
Maar ook als je daar minder in geintreseerd bent of niet leuk vind zit er vaak wel wat simpele macros in die het bruikbaar maken. Helemaal in de suite pack presets.