Presets voor Ableton Live gezocht

Montfrooij

Gepokt en gemazeld
Ik ben nu een tijdje met Ableton Live 12 Suite 'bezig' en merk dat ik de stock presets lang niet allemaal inspirerend vind.
Ik heb ze allemaal gecategoriseerd (van goed bruikbaar tot niks an) en er bleven er niet heel veel over in de bovenste 2 categorieën.
Het gaat niet om samples, maar presets van native Live instrumenten (of racks met effecten en macros, nog beter)

Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar vind weinig bronnen voor stock Ableton presets.
(anders dan de Ableton site zelf).

Natuurlijk kun je ze zelf maken, maar ik ben persoonlijk meer een patch tweaker dan iemand die graag steeds 'from scratch' begint.

Hebben jullie toevallig nog tips waar je presets (geen samples) voor Ableton Live kunt vinden?
(ik vind het niet erg als betaald is, zolang het geen € 50,- voor een simpel pack met 20 presets is).

99 Ableton racks en meer voor 20 dollar. Heb deze zelf niet maar weet wel dat meerdere bekende producers ze gebruiken. 99 Racks
Van wat ik er zo van hoorde in de demo is het qua stijl niet mijn ding en vrij technisch qua effecten racks, maar bedankt voor het delen!
Zo iets en dan meer gericht op sounds is wat ik bedoel ja.

Ik vraag me af of er gewoon veel teveel werk in zit voor sounddesigners en omdat je ze natuurlijk makkelijk kunt delen (die presets) dat niemand de moeite neemt.

Van wat ik er zo van hoorde in de demo is het qua stijl niet mijn ding en vrij technisch qua effecten racks, maar bedankt voor het delen!
Zo iets en dan meer gericht op sounds is wat ik bedoel ja.

Ik vraag me af of er gewoon veel teveel werk in zit voor sounddesigners en omdat je ze natuurlijk makkelijk kunt delen (die presets) dat niemand de moeite neemt.
Ah meer voor de Ableton instrumenten. Die zullen er vast zijn maar denk dat de meeste zich richten op de meer standaard vst’s zoals serum. Dan is het ook niet enkel voor mensen die Ableton gebruiken.

Heb je alle packs die bij suite komen al gechecked?
Ja zeker.
Alles wat interessant leek heb ik gedownload.
Er zit wel wat tussen hoor, maar ik merk dat (bijvoorbeeld) Arturia Analog Lab veel beter klinkt dan de meeste stock presets.
Terwijl er wel stock presets zijn lekker klinken, dus 'het kan wel'.

Ik heb een aantal pack-makers gevonden, maar die vragen dan direct de hoofdprijs.

Ondertussen ook wat youtubers gevonden die uitleggen hoe ze sounds maken, dus misschien moet ik die kant maar op.
Ik ben met Reason blijkbaar verwend met de vele goede patches die meegeleverd worden.
En niet te vergeten 4 jaar dawless waarbij het allemaal 'makkelijker' en 'natuurlijker' is dan in een DAW (voor mij althans)
Alles went, behalve een DAW :dubbel:
Maar ik wilde een uitstapje maken en nieuwe terreinen ontdekken, dus we gaan er voor.

Ah meer voor de Ableton instrumenten. Die zullen er vast zijn maar denk dat de meeste zich richten op de meer standaard vst’s zoals serum. Dan is het ook niet enkel voor mensen die Ableton gebruiken.
Ja dat kan zeker.
Eigenlijk wel jammer, want de stock instrumenten zijn volgens mij best goed, zeker voor je systeem :)
En de mapping met m'n controller werkt zonder dat ik wat hoef te doen.

Ik heb recent een Macbook gekocht om m'n Ableton reis wat impuls te geven, want ik liep erg snel tegen de limiet van m'n laptop aan (wat dan weer een reden was om Ableton niet te gebruiken).
Ook weer een leercurve op zich, maar Ableton gedraagt zich in ieder geval behoorlijk beter, dus die 'horde' lijkt daarmee een stuk lager.

Ik vind de ableton presets out-of-the-box ook waardeloos.
Maar dat is grotendeels omdat ze zonder effecten gort en gort droog klinken en doorgaans ook best wat extra modulatie kunnen gebruiken. Ook als ze stinky klinken zijn ze best wel bruikbaar als je een beetje aan het experimenteren slaat met effecten en modulators.

Modulation is ook echt wel key. De ableton lfo, envelop generators, etc. zijn super simpel toe te wijzen aan any device in any chain. Eigenlijk is de hele DAW een soort modulaire synth ( lik weet niet of ik die vergelijking mag maken want ik heb nog nooit een modulaire synth in t echt gezien zelfs hahaha)

Ook heb ik het idee dat veel presets wel wat layering kunnen gebruiken. Sleep dan de preset in een instrument rack en sleep er een andere bij, of dupliceer een instrument en verander de parameters van een van de kopieen of plaats verschillende effecten achter beidde chains.
Ableton instrument en fx racks zijn de key naar betere mooiere complexere patches in ableton.
(En je kan trouwens ook gewoon 3rd party synths en fx toevoegen aan die racks).

Voor de volledigheid noem ik het volgende ook nog even (maar dat weet je waarschijnlijk zelfs ook al):
Veel ableton presets bevatten macro knoppen. Dus ook als de preset op basis van de preview kut klinkt zitten er vaak wel een paar macros in die de sound dramatisch veranderen binnen een paar kleine ingrepen. Vaak zitten hier ook nog wat extra preset-stijlvariaties bij op het rack zelf.
En zoals genoemd bevatten sommige packs die je bij suite krijgt ook vrij uitgebreide instrument racks die vaak ook wel fx bevatten al.

Mocht je het hele sound design kantje van de zaak wel leuk vinden; dan raad ik de volgende ableton devices aan (compleet subjectief op eigen ervaring :)):

Meld - heel simpel synth device, met een paar gekke synthese ideetjes die heel snel goed klinken (vooral als je parameters met een lfo gaat moduleren).

Operator - simpel maar erg effectieve 4 operator FM synth met wat leuke saturatie opties en custom waveforms.

Hybrid reverb - alle ableton patches knappen enorm op van een beetje reverb en als je een ableton reverb zoekt dan is dit imho de beste. Convulution en algoritmic in 1 device te blenden naar smaak. Met opties voor shimmer en ritmische reverb en een shitload impulse responses.

Roar - is bij far mijn favo distortion device voor creatieve effecten (ook vergeleken met de 3rd party plugins die ik heb). Meerdere stages/layers, extreem veel parameters (wat met modulatie weer heel goed kan flinken). En de feedback optie kan ook hele grappige dingen opleveren.

Resonators - leuk op drums, kun je ze een beetje in tune brengen dan kunnen ze zelfs een aardig melodieus karakter krijgen. maar ook geinig om te experimenteren op andere sounds.

Echo - echo is een waanzinnig goede delay plugin. Er zit veel meer onder de motorkap dan je in eerste instantie zou denken... Er zit bijvoorbeeld een rete goeie noise generator in ook als je beetje dieper het device in klikt.

Shifter, saturator, wavetable, analog, drift, simpler, drumsampler... Ook allemaal heerlijk ableton devices.

Ik doe trouwens zelf echt niet alles met ableton devices, en ben ook gewoon fan van synths als serum en diva. Of van effecten van soundtoys en fabfilter, maar ik heb geleerd dat er in ableton veeeeeeel meer kan dan je op basis van de preset previews zou denken. En meestal werken de ableton devices hartikke fijn als je ze eenmaal doorhebt en zijn ze echt wel een waardig alternatief voor veel dure 3rd party vst's.

TLDR:

Ableton is waanzinnig goed voor sounddesign, ook startende vanuit crappy presets door gebruik van racks, fx en modulaties.
Maar ook als je daar minder in geintreseerd bent of niet leuk vind zit er vaak wel wat simpele macros in die het bruikbaar maken. Helemaal in de suite pack presets.

Ik vind de ableton presets out-of-the-box ook waardeloos.
Eens, veel was niet heel inspirerend voor mij.
Maar dat is grotendeels omdat ze zonder effecten gort en gort droog klinken en doorgaans ook best wat extra modulatie kunnen gebruiken. Ook als ze stinky klinken zijn ze best wel bruikbaar als je een beetje aan het experimenteren slaat met effecten en modulators.

Modulation is ook echt wel key. De ableton lfo, envelop generators, etc. zijn super simpel toe te wijzen aan any device in any chain. Eigenlijk is de hele DAW een soort modulaire synth ( lik weet niet of ik die vergelijking mag maken want ik heb nog nooit een modulaire synth in t echt gezien zelfs hahaha)

Ook heb ik het idee dat veel presets wel wat layering kunnen gebruiken. Sleep dan de preset in een instrument rack en sleep er een andere bij, of dupliceer een instrument en verander de parameters van een van de kopieen of plaats verschillende effecten achter beidde chains.
Ableton instrument en fx racks zijn de key naar betere mooiere complexere patches in ableton.
(En je kan trouwens ook gewoon 3rd party synths en fx toevoegen aan die racks).
Het idee 'nu' is om zoveel mogelijk stock te blijven, ik weet dat er plugins zijn (ik heb Arturia Analog Lab en Moog Marinade :dubbel:), maar wil om te beginnen toch vooral stock blijven.
Dat is nu het plan iig.
Voor de volledigheid noem ik het volgende ook nog even (maar dat weet je waarschijnlijk zelfs ook al):
Veel ableton presets bevatten macro knoppen. Dus ook als de preset op basis van de preview kut klinkt zitten er vaak wel een paar macros in die de sound dramatisch veranderen binnen een paar kleine ingrepen. Vaak zitten hier ook nog wat extra preset-stijlvariaties bij op het rack zelf.
En zoals genoemd bevatten sommige packs die je bij suite krijgt ook vrij uitgebreide instrument racks die vaak ook wel fx bevatten al.
Ja, die vind ik zelf 'het best' (die al compleet zijn met FX en macro etc.)
Mocht je het hele sound design kantje van de zaak wel leuk vinden; dan raad ik de volgende ableton devices aan (compleet subjectief op eigen ervaring :)):
Nou, ehm. Ik kom van Reason. Daar vond ik het heerlijk om te knooien met sounddesign, maar als je dan naar Ableton overstapt is het wel even een giga stap terug qua looks en feel (en natuurlijk ook gebrek aan ervaring met het pakket), maar dat kleine balkje onderin waarin alles moet gebeuren, vind ik niet echt uitnodigen om lekker te sounddesignen nog.
Ik weet niet wat de filosofie er achter is, anders dan 'ruimte overhouden voor de clips / timeline'.
Maar daar stap ik wel overheen, mits er resultaat komt in de vorm van 'lekkere sounds'.

Meld - heel simpel synth device, met een paar gekke synthese ideetjes die heel snel goed klinken (vooral als je parameters met een lfo gaat moduleren).

Operator - simpel maar erg effectieve 4 operator FM synth met wat leuke saturatie opties en custom waveforms.

Hybrid reverb - alle ableton patches knappen enorm op van een beetje reverb en als je een ableton reverb zoekt dan is dit imho de beste. Convulution en algoritmic in 1 device te blenden naar smaak. Met opties voor shimmer en ritmische reverb en een shitload impulse responses.

Roar - is bij far mijn favo distortion device voor creatieve effecten (ook vergeleken met de 3rd party plugins die ik heb). Meerdere stages/layers, extreem veel parameters (wat met modulatie weer heel goed kan flinken). En de feedback optie kan ook hele grappige dingen opleveren.

Resonators - leuk op drums, kun je ze een beetje in tune brengen dan kunnen ze zelfs een aardig melodieus karakter krijgen. maar ook geinig om te experimenteren op andere sounds.

Echo - echo is een waanzinnig goede delay plugin. Er zit veel meer onder de motorkap dan je in eerste instantie zou denken... Er zit bijvoorbeeld een rete goeie noise generator in ook als je beetje dieper het device in klikt.

Shifter, saturator, wavetable, analog, drift, simpler, drumsampler... Ook allemaal heerlijk ableton devices.

Ik doe trouwens zelf echt niet alles met ableton devices, en ben ook gewoon fan van synths als serum en diva. Of van effecten van soundtoys en fabfilter, maar ik heb geleerd dat er in ableton veeeeeeel meer kan dan je op basis van de preset previews zou denken. En meestal werken de ableton devices hartikke fijn als je ze eenmaal doorhebt en zijn ze echt wel een waardig alternatief voor veel dure 3rd party vst's.
Ja, dat wil ik voorkomen (dat ik alles met 3rd party ga doen) nu.
Vooral omdat ik met een schuin oog naar een Push 3 zit te kijken om e.e.a. nog wat meer 'tactile' te maken.
(nog geen gelopen race hoor, misschien komt er iets heel anders)
TLDR:

Ableton is waanzinnig goed voor sounddesign, ook startende vanuit crappy presets door gebruik van racks, fx en modulaties.
Maar ook als je daar minder in geintreseerd bent of niet leuk vind zit er vaak wel wat simpele macros in die het bruikbaar maken. Helemaal in de suite pack presets.
Ik ben zelf gewend (reason + dawless) om een berg goede sounds te hebben 'out of the box' en die dan te tweaken, totdat ik begrijp wat wat doet.
Maar dan moet je wel goede presets hebben om te beginnen.

Vandaar de vraag :)

Het punt van mij is (denk ik) dat ik niet 'hoor wat ik wil' zolang het er niet 'bijna' is. Dus een init patch gaat me niet ver brengen, omdat ik niet weet wat ik er mee moet (versimpeld neergezet natuurlijk).
Maar mss gewoon gaan en vrij snel deep diven met wat tutorials op de achtergrond.
Dat past wel bij de reden van mijn overstap naar Live. Ik wilde wat nieuws leren :)

Ja, dat zoek ik dus ook… Je vind veel patches voor HW synths of Diva, Serum e.d. maar dus niet voor bvb Drift…

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ondanks dat ik al jaaaaaren suite heb ik behalve de drumsounds bijna nooit de stock vsts gebruik wel vaak de effecten maar presets zelden.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ondanks dat ik al jaaaaaren suite heb ik behalve de drumsounds bijna nooit de stock vsts gebruik wel vaak de effecten maar presets zelden.
Dat is bij mij precies hetzelfde.

Grappig om te horen. Mijn neiging was dus ook om direct met Analog Lab te gaan werken, maar ik wil eigenlijk de stock instrumenten gaan gebruiken omdat die (in mijn beleving) optimaal zouden moeten werken.

Werk aan de winkel dus

Ik gebruik live meer al een tape machine, ik neem er mee op. Sequencen doen ik op m’n elektrons of ik speel de midi van eventuele vst’s in. Of gebruik een m4l sequencer. Ik heb die arturia v collectie ook, en ook daar gebruik ik op het moment alleen de 303 en de prophet en daar begin ik altijd met de default patch. Kijk ieder z’n ding natuurlijk.

Ik heb ook altijd het idee dat je veel sneller bent met zelf sounds maken of "niet goede" presets tweaken dan eindeloos zoeken naar goede sounds die helemaal passen bij wat je zoekt. Naast de packs op de Ableton site kun je ook googlen naar Ableton Instrument pack of Ableton Instrument presets + device (bijvoorbeeld Operator. Dan is er best wat te vinden toch? Kost wel geld.

Ik heb ook altijd het idee dat je veel sneller bent met zelf sounds maken of "niet goede" presets tweaken dan eindeloos zoeken naar goede sounds die helemaal passen bij wat je zoekt. Naast de packs op de Ableton site kun je ook googlen naar Ableton Instrument pack of Ableton Instrument presets + device (bijvoorbeeld Operator. Dan is er best wat te vinden toch? Kost wel geld.
Misschien is het koud watervrees en het is zeker gewenning, maar het zelf presets maken was nog niet zo'n inspirerende ervaring tot dusver 'en' het eindresultaat vond ik niet dusdanig dat ik er blij van werd.
Het gaf mij het idee dat het misschien toch niet m'n sterkste punt is van deze hobby.
Tot dusver ben ik meer een 'tweaker' dan een 'from scratcher', maar ik wilde met Ableton vooral m'n brein prikkelen om wat compleet nieuws te gaan proberen, dus daar past het dan wel weer bij.
Ik denk dat de volgende stap : "tutorials volgen" wordt en dan ga ik verder kijken wat ik doe.
Wie weet wordt het nog eens leuk en dan zijn we een grote stap verder.

Ik zou beginnen met de live lessons in live zelf. Kost niks en je leert er een hoop van.

Verder vraag ik me af of het voor jou niet handiger/beter is om je huidige set up in live te intergeren dus te kijken hoe je je dawless set up kan uitbreiden.

Als ik het geed heb kan je reason als vst gebruiken in live dus dan heb je al je geluiden en kan je aan de slag met het leren kennen van live.

Persoonlijk denk ik at we op een punt zijn aangekomen waar alle daw’s min of meer het zelfde kunnen. De ene heeft wat meer handig heden voor live optreden de andere voor het opnemen en bewerken van audio de ander is weer meer op de film industrie gericht maar over het algemeen is het zo dat ze allemaal ongeveer het zelfde kunnen en doen. Dus kies er een leer die door en door kennen en ga lekker muziek maken zou ik zeggen.

Als je tips nodig hebt om dingen aan te sluiten of te routen oid kan je altijd hier terecht. Succes

Ik zou beginnen met de live lessons in live zelf. Kost niks en je leert er een hoop van.
Ja goeie.
Even zoeken waar die zitten.
Verder vraag ik me af of het voor jou niet handiger/beter is om je huidige set up in live te intergeren dus te kijken hoe je je dawless set up kan uitbreiden.
Staat wel op m'n lijstje, maar ik wil me eerst vooral richten op het 'in de box' werken.
M'n hardware ken ik op mn duimpje, ik wil iets anders dan dat proberen :)
Met alle struggles die erbij horen dus.

Als ik het geed heb kan je reason als vst gebruiken in live dus dan heb je al je geluiden en kan je aan de slag met het leren kennen van live.
Ja klopt, dat werkt. Maar ik wil het zoveel mogelijk bij stock houden voorlopig met de volgende redenen (in volgorde van belangrijkheid).
Mezelf een beetje uitdagen, beter voor de CPU, werken met de Push 3 zou ooit een optie kunnen zijn.
Persoonlijk denk ik at we op een punt zijn aangekomen waar alle daw’s min of meer het zelfde kunnen. De ene heeft wat meer handig heden voor live optreden de andere voor het opnemen en bewerken van audio de ander is weer meer op de film industrie gericht maar over het algemeen is het zo dat ze allemaal ongeveer het zelfde kunnen en doen. Dus kies er een leer die door en door kennen en ga lekker muziek maken zou ik zeggen.
Ja, eens. De grote jongens kunnen ongeveer hetzelfde denk ik.
Ik heb het idee om m'n 707 achtige workflow met Live na te maken en dan helemaal in the box.
Het zal niet 100% hetzelfde werken, omdat hardware gewoon niet hetzelfde is als software + controller, maar in basis zou Live het wel moeten kunnen.
Op m'n 44ste wil ik m'n brein gewoon weer even kietelen.
Nieuwe DAW, nieuwe workflow, nieuw OS (Mac). Dus genoeg jeuk nu hahahahaha.

Als je tips nodig hebt om dingen aan te sluiten of te routen oid kan je altijd hier terecht. Succes
Ik ga me zeker melden.
Thnx.
Ik heb veel dingen die 'onhandig' voelen, maar mijn ervaring is met nieuwe dingen dat het in laagjes gaat. Elke keer vallen er stukjes op hun plek.
Dus veel tutorials kijken, googlen en af en toe een vraagje hier en daar.

Ahha… ja dan heb je nog genoeg te doen haha, dan lekker plug in voor plug-in die lijst langs gaan. Manual erbij of die lessons dan komt je er snel genoeg.

Ahha… ja dan heb je nog genoeg te doen haha, dan lekker plug in voor plug-in die lijst langs gaan. Manual erbij of die lessons dan komt je er snel genoeg.
Genoeg te doen idd.
Maar als er maar resultaat komt, voelt het minder als een opgave en meer als hobby en daar begon mijn vraag mee. Met goede presets kan ik al snel wat maken en me focussen op het process ipv 'ook' sounddesign onder de knie te moeten krijgen. En dan kom je graag terug (als je resultaat krijgt) en gaat de learning curve vanzelf sneller.

Iedereen is anders en vind weer andere dingen leuk. Tweaken of van scratch... Gewoon doen wat je leuk vind.
Maar als je inspiratie of motivatie zoekt om meer te doen en te proberen dan je nu vaak doet omdat je wat bij wil leren op je 44e... Leuk man. Ik voel dat ook best vaak (als bijna leeftijds genoot die vorige week 45 werd).
Mijn verhaal is heel anders en mn interesses ook maar ik herken je verhaal wel (ik ging 3-4 jaar terug met nul muziek achtergrond met ableton aan de slag en dat is nu bij mij juist de kern van mn process... De hardware is leuk voor erbij 😄)

Sounddesign is juist mijn grootste interesse geworden en probeer veel vanaf een init patch (maar tweak ook heel veel hoor).

De push is een fantastisch device om 'je DAW een beetje uit de box te halen'.
Maar eerlijk is eerlijk - voor mij vervangt hij de muis-toetsenbord combinatie niet 100% volledig. Vaak vind ik met muis en keyboard sneller en makkelijker om snel dingen te doen.
Als het gaat om patches tweaken en sounddesign echter... Dan vind ik de push wel heel fijn werken. Of om automation op te nemen... Ook top. Er zitten veel opties op en ik vermoed dat elke push user zijn eigen favoriete opties en toepassingen kent. Maar ook zijn eigen kritiek (dat ding heeft, vind ik, best een learning curve). De standalone versie heeft als groot voordeel dat je buiten de studio aan de slag kan en sounds kan designen met ableton only devices, en die presets daarna in de studio weer kan gebruiken. Ik vond dat een heel fijn iets om te kunnen.

Ter motovatie:

Als je voorbij je UI drempels die je ervaart met het in de box werken met ableton komt dan zul je zien dat ableton zeer weinig creatieve drempels heeft (als je iets bedenkt... Dan kan het vaak wel... One way or another).
Ik kan het zelf niet vergelijken met andere daws want ik ken alleen ableton, maar ik kan de native plugins wel vergelijken met veel goede 3rd party plugins (ik heb best wel wat goede en bekende 3rd party synths en fx als vergelijking materiaal)
En dan moet ik zeggen dat ableton er vaak verdomt dicht bij in de buurt komt of minstens zo goed is... Ableton moet je echter vaak een beetje beter inzitten om er het meeste uit te halen (ik heb zelf wat lessen gevolgt bij een ableton certified trainer wat enorm geholpen heeft om op te starten, en ook wat video cursussen over ableton, push en sounddesign... De een wat beter dan de ander). De ableton ingebouwde lessen zijn best goed ook, maar daar had ik persoonlijk de aandachtspanne niet voor haha 😂.

Hoe meer ik leer, hoe meer ik erachter kom dat je met ableton (bijna) alles kan wat je ook met dure andere plugins kan. (Die dure andere plugins vind echter vaak ook gewoon leuk, en soms veel makkelijker, dus die gebruik en koop ik ook gewoon haha). En nu doe ik alles door elkaar en hebben de meeste stock plugins gewoon een prominente plek in mijn process naast de hardware en de 3rd party plugins.

Dus ja, ik raad een beetje verdiepen in in-the-box sounddesign zeer aan... Superleuk.
En als je helemaal stoch plugin wil gaan... Helemaal prima! Ableton is ultra compleet!!

Maar iedereen is anders, dus kijk gewoon wat je leuk vind, leer ervan wat je kunt en worst case scenario word je daardoor een betere tweaker (als het builden van scratch toch niet je ding blijkt).
En je muziek is doorgaans al van top kwaliteit vind ik... Een van de betere synthforummers... Ik kijk met regelmaat op je youtube kanaal. Dus no pressure there...

Have fun en blijf je ervaringen delen hier. Leuk om te volgen.

Back