SH101, funktie waar ik overheen gekeken had

sander

_
Misschieen een beetje stom, maar ik heb m'n 101 dus al een paar jaartjes en net vanavond druk ik perongeluk tegen m'n bender aan en hoor ik een raar geluid. Dus ik denk oh , de bender hendel zal wel een vuil contactje hebben, dus ik nog een paar keer de hendel naar voren drukken en op 1 of ander manier zie ik inees van hee dat hoort zo, je kan de bender dus ipv alleen naar link en rechts ook een stuk naar boven duwen.
Het pijltje naarboven had ik wel zien staan, maar heb me nooit gerealiseerd dat die een richting aangaf. Ik dacht van o die wijst gewoon naar die schuif erboven. Vandaar dat die schuif dus nooit wat deed. 8o)

Nauw zo zie je maar weer, zo'n simpel en overzichtig apparaatje en dan nog zo'n leuke functie over het hoofd zien. :stupid

staat toch ook gewoon een pijl bij naar de mod schuif? Na ja.. ik kwam er ook ooit ineens achter dat ik de sequencer kon triggeren met de trigger out van de tr707 die ik toen had. Uiteindelijk is dat wel rampzalig geweest voor de voorbereiding van een tentamenperiode kan ik je vertellen. Had ik het maar 2 weken later ontdekt...:D

Die funktie zit al een aardig tijdje op Roland synths, persoonlijk vind ik het wel handig maar daar sta ik redelijk alleen in :D

(OT: 'tis trouwens nOU en niet nAUW Sander, tenzij je bedoeld dat er iets krap zit ... )

Is dat niet gewoon de vibrato die je met je pitchbender regelt als je hem naar boven duwt?

In dat geval vond ik de joystick op de Korg M1 beter werken. Kon je echt pitch omhoog trekken en vibrato te gelijk.
Bij de Roland bender is het toch meer of/of qua beweging .. (of zit ik er nu helemaal naast?)

Da's de modulation. Waar je bij andere merken mooie modwheels hebt of bij Korg in ieder geval een hendel die je ver naar boven kunt duwen heb je bij Roland een hendel met een veer met een bereik van zo'n 5 milimeter, als onderdeel van de pitchbend. Ik zie er op geen enkele manier het voordeel van in t.o.v. andere systemen, maar het is niet anders...

Origineel geplaatst door demian
Is dat niet gewoon de vibrato die je met je pitchbender regelt als je hem naar boven duwt?

In dat geval vond ik de joystick op de Korg M1 beter werken. Kon je echt pitch omhoog trekken en vibrato te gelijk.
Bij de Roland bender is het toch meer of/of qua beweging .. (of zit ik er nu helemaal naast?)

Je kunt gewoon de pitchbender naar links of rechts duwen en tegelijktijdig ook naar voren duwen.

:S een jp8000 (roland dus) ... ok minder oud he!
maar toch! links en rechts= pitch en boven is modulatie!
maar je kan ook schuinomhoog zeg maar! dus pich en lfo tegelijk! is dat wat jullie bedoelen?

Origineel geplaatst door Niel
die benders van roland vond ik niks, m'n juno's hebben 'm.
Ik heb nog liever twee losse wheelen .... of een korg poly 61 joystick.
wielen zijn loik voor modulatie maar pitch is het wat behelpen en bij een korg P-61 (en poly-800 ook nutuulk) combo ding mag je wel heel erg mee uitkijken dat je hem niet toevallig per ongeluk net ff door de vcf/pitch mod heen haalt als je wat te enthousiast bend (/bent)... een Roland bender is toch wel het meest logisch nutuulk qua toetsenbord pitch richting...

Origineel geplaatst door Gilles la Crêpe
Je kunt gewoon de pitchbender naar links of rechts duwen en tegelijktijdig ook naar voren duwen.

Dat kan ook wel inderdaad, maar ik vind het niet zo lekker werken als de joystick van Korg of het mod-wheel van Yamaha.

Gewoon omdat de x/y verhoudingen niet gelijk zijn denk ik.

Bij een Korg kan je echt heel lekker het pookje naar rechts of links trekken terwijl je heel goed de vibrato kan doseren.
(Bij de korg kan ie zelfs naar beneden geduwd worden dacht ik)

Origineel geplaatst door Gilles la Crêpe
staat toch ook gewoon een pijl bij naar de mod schuif? Na ja.. ik kwam er ook ooit ineens achter dat ik de sequencer kon triggeren met de trigger out van de tr707 die ik toen had. Uiteindelijk is dat wel rampzalig geweest voor de voorbereiding van een tentamenperiode kan ik je vertellen. Had ik het maar 2 weken later ontdekt...:D

O? En weten jouw ouders daarvan? :bekdicht:

Origineel geplaatst door crx303
O? En weten jouw ouders daarvan? :bekdicht:

Jazeker. Die heb ik gelijk effe uitgelegd toen hoe het werkt zodat zij ook aan de slag konden met deze 2 apparaatjes.

Back