Veel in/uitgangen, echt nodig?

DaRooT

Stamgast
Ik wil me een prof geluidskaart kopen, zit nu nog met een SBlive waar ik gek wordt van de latency en het gekraak.

Nu las ik hier iets over de 1212M van Creative/EMU dat dit goede kaarten zijn. Maar er is ook een 1820M versie van die kaart met 6 balanced In/Outputs en nog een hele hoop meer.
Maar nu vraag ik me af, zijn die vele in en uitgangen nu echt nodig? Ik bedoel aan 2 in en uitgangen heb je toch genoeg als je een extern mengpaneel hebt?
Alle apparatuur laat je op het mengpaneel komen en de 2 uitgangen daarvan sluit je gewoon aan op de geluidskaart, toch? Wat moet je dan nog met die andere uitgangen?

Alle apparatuur laat je op het mengpaneel komen en de 2 uitgangen daarvan sluit je gewoon aan op de geluidskaart, toch? Wat moet je dan nog met die andere uitgangen?

Als je me vraagt over de meerdere inputs;
Als je dat doet, moet je dus tijdens de opname, in 1 keer, alle onderlinge levels goed afstellen op je externe mixer.
Als je al je individuele instrumenten op aparte sporen opneemt, kun je achteraf in je sequencer de levels instellen.

Meerdere inputs kan handig zijn, maar is niet nodig indien je bijvoorbeeld altijd track voor track opneemt.
Het hangt er een beetje af, ben jij een éénmans band, maak je altijd track na track, of neem je meerdere instrumenten / muzikanten tegelijk op?

Ik heb zelf 8 inputs waarvan ik er nu nul gebruik. Maar je weet nooit wat je de aankomende tijd wilt gaan aansluiten; een midi module neemt al vlug 2 inputs in beslag, een synthje ook al, wellicht wil je nog een of twee microfoons aansluiten...

meerdere outputs;
dat weet ik ook niet, ik vindt 1 stereopaar, 1 hoofdtelefoon aansluiting en digitale output voldoende...
wellciht dat je met meer apparatuur ook meer aansluitingen moet hebben?

Ik snap je reply niet zo goed, wat maakt het uit of je track voor track opneemt of niet? :)

Mij gaat het gewoon erom, wat heb je aan 6 inputs? Ok dan sluit je 2 synths erop aan, maar het is toch veel handiger die synths op een mengpaneel aan te sluiten waar je het volume en allerlei andere functies mee kan instellen, en dat mengpaneel gewoon op de geluidskaart aansluiten waar je maar 2 inputs voor nodig hebt. Dan liggen dus die 4 andere inputs er maar wat bij.

Dus ik zie het nut niet zo van die meerdere in/outputs niet zo, ja misschien leuk als je geen mengpaneel hebt, maar hoe wil je nu fatsoenlijk een track opnemen zonder een mengpaneel.

Origineel geplaatst door DaRooT
Ik snap je reply niet zo goed, wat maakt het uit of je track voor track opneemt of niet? :)

Mij gaat het gewoon erom, wat heb je aan 6 inputs? Ok dan sluit je 2 synths erop aan, maar het is toch veel handiger die synths op een mengpaneel aan te sluiten waar je het volume en allerlei andere functies mee kan instellen, en dat mengpaneel gewoon op de geluidskaart aansluiten waar je maar 2 inputs voor nodig hebt. Dan liggen dus die 4 andere inputs er maar wat bij.

Dus ik zie het nut niet zo van die meerdere in/outputs niet zo, ja misschien leuk als je geen mengpaneel hebt, maar hoe wil je nu fatsoenlijk een track opnemen zonder een mengpaneel.

Als je een bandje moet opnemen, zal je wel snel het voordeel van multi-track recorden begrijpen ...

Voor de rest staat alles duidelijk in de eerste post uitgelegd ...

Meerdere outputs is vooral om terug af te mixen op een hardware mixer. Maar je kan er natuurlijk mee doen wat je wil (meerdere versterkers, meerdere hoofdtelefoons, om nog eens door outboard te sturen, ...).

Laatst gewijzigd:
Stel je voor: Je maakt de compositie van je leven en je besluit het ineens op te nemen.
's Morgens sta je op en beluister je onmiddelijk je nieuwste trackje waarmee je zeker zal doorbreken...
Maar wat blijkt er nu? Die strings van je oude module staan toch wel echt te stil.

Of nog erger: Je nieuwste demootje wordt warm ontvangen bij een labeltje en
mag onmiddelijk op 1000 stuks gedrukt worden zolang je dat vreselijke trompet-solootje
er maar uithaalt... :)

Hoe los je dit op? Juist, alles volledig opnieuw inspelen, afmixen, opnemen en terug beoordelen.

Als je nu iedere synth op een apart kanaal had opgenomen (multi-track)
dan kon je achteraf gemakkelijk een kanaaltje muten, EQ-en of harder zetten
zonder dat je alles opnieuw moet inspelen en opnemen. Het afmixen kan dan nog altijd later.

Ook ivm met remixen heeft dit natuurlijk voordelen. Bvb als een collega alleen maar
de bass en de lead nodig heeft en er zelf een andere beat onder wil steken
is het maar 2 minuutjes werk voor jou.

Ik hoop dat dit het voordeel van multi-tracken wat duidelijker voor je maakt.
Veel hangt natuurlijk ook van je mengerd af. Deze zou wel meerdere outputs moeten hebben.
(Dit kunnen zowel DirectOuts, Bussen of zelfs aux-en zijn.)

Je kan natuurlijk altijd eerst die Emu 1212M kopen en er later nog 8 I/O via ADAT aanhagen.
(Bvb via de Behringer ADA8000.)

Nou ja, je kúnt ook wel multitracken met één set inputs.
Dat doe ik zelf ook, spoor voor spoor opnemen, alleen de 'final mixdown' wordt dan 1 track.

Waarom dan meerdere inputs op je soundcard, zelfs al heb je een goed mengpaneel?
Omdat je bijvoorbeeld je PC wilt gebruiken als effectenapparaat voor individuele instrumenten.
Voorbeeldje dus... op inputs 1&2 staat een compressor en een EQ, op inputs 3&4 een reverb en delay.
Ook al heb je dan één mengpaneel, dan heb je vaak toch meerdere bussen tot je beschikking.
Dus, dan kan je in dat geval gewoon meerdere bijv. al je drumparts routeren naar de bus X die je vervolgens aansluit op soundcard inputs 1&2, en al je synthparts naar de bus Y richting soundcard inputs 3&4.
Om maar een voorbeeld te nóemen.

Meerdere outputs kunnen handig zijn als je bijv. monitorspeakers wilt aansluiten en tegelijk een de output van je soundcard wilt terugleiden naar je mengpaneel; bijv. om de output van softsynths terug te leiden naar effectenapparaten o.i.d.
Dan is het van belang dat je ook per output kan bepalen wat erheen wordt gerouteerd (bijv. de hele mix of de output van één device).

En andere mogelijkheid is gewoon het overslaan van een mengpaneel, en gewoon alles direct aan je soundcard hangen.
Dan heb je echter al snel weer te weinig inputs tot je beschikking - gelukkig kan je dan weer je toevlucht nemen tot bijv. een ADAT expander, en zo extra inputs aan je audiocard hangen.
Heb je wel het nadeel dat je altijd je hele PC moet opstarten om even met je synthjes te pielen.

Ik vind het trouwens helemaal geen domme vraag... :confused:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz

Ik ook niet. ;)

Sterker, deze thread maakt eerder duidelijk hoe flexibel je bent met multi in/out en de vele manieren van werken je dan kan toepassen...

Outputs kan ik eigelijk niet genoeg hebben. Ik heb er 8 en die benut ik om mijn mixen analoog te kunnen EQ-en en hardware FX te gebruiken, deels vintage. Het verschil met de EQ in cubase vind ik dan ook enorm, daar heb ik gerust 2 extra conversies voor over!

Mijn inputs gebruik ik zelden allemaal tegelijk, helemaal als ik alleen bezig ben. Wel heb ik laatst nog een bevriend bandje ermee gemultitrackt, dat gaat dan ook perfect.

r.5, bedankt voor je goede uitleg :) Ik vergiste me, ik dacht dat MrM met tracks bedoelde een nummer. Ik ben nog redelijk nieuw in het hardware gebeuren.

Nou ja, je kúnt ook wel multitracken met één set inputs.
Dat doe ik zelf ook, spoor voor spoor opnemen, alleen de 'final mixdown' wordt dan 1 track.

Waarom dan meerdere inputs op je soundcard, zelfs al heb je een goed mengpaneel?
Omdat je bijvoorbeeld je PC wilt gebruiken als effectenapparaat voor individuele instrumenten.
Voorbeeldje dus... op inputs 1&2 staat een compressor en een EQ, op inputs 3&4 een reverb en delay.
Ook al heb je dan één mengpaneel, dan heb je vaak toch meerdere bussen tot je beschikking.
Dus, dan kan je in dat geval gewoon meerdere bijv. al je drumparts routeren naar de bus X die je vervolgens aansluit op soundcard inputs 1&2, en al je synthparts naar de bus Y richting soundcard inputs 3&4.
Om maar een voorbeeld te nóemen.

Meerdere outputs kunnen handig zijn als je bijv. monitorspeakers wilt aansluiten en tegelijk een de output van je soundcard wilt terugleiden naar je mengpaneel; bijv. om de output van softsynths terug te leiden naar effectenapparaten o.i.d.
Dan is het van belang dat je ook per output kan bepalen wat erheen wordt gerouteerd (bijv. de hele mix of de output van één device).

En andere mogelijkheid is gewoon het overslaan van een mengpaneel, en gewoon alles direct aan je soundcard hangen.
Dan heb je echter al snel weer te weinig inputs tot je beschikking - gelukkig kan je dan weer je toevlucht nemen tot bijv. een ADAT expander, en zo extra inputs aan je audiocard hangen.
Heb je wel het nadeel dat je altijd je hele PC moet opstarten om even met je synthjes te pielen.

Wat is een bus? Is dat een groep van meerdere kanalen op het mengpaneel?

En over die effecten, wat nu als ik op mijn bassdrum een normale reverb wil en over mijn snare een lange reverb? Dan heb ik dus niets aan die bussen en moet ik toch het kanaal van mijn snare op een aparte input aansluiten? Misschien offtopic, maar wat is het voordeel van pc als effect apparaat gebruiken t.o.v. een hardware effect apparaat?

En wat je daar zegt met de outputs en softsynths, kan je bijv. in cubase aangeven dat een bepaalde softsynth via output 3&4 moet gaan? Dat zou wel ideaal zijn dan, dan kan je dus ook de softsynths naar een bepaald kanaal van de mixer doen :)

Maar overslaan van een mengpaneel, waarom zou iemand dat doen? In elke studio zie ik altijd een mengpaneel staan :)
Enige reden die ik kan bedenken is als je maar 1 of 2 synths gebruikt, maar zelfs dan nog kan je denk ik beter een klein mengpaneeltje kopen dan het zomaar op de inputs aansluiten?

nou, ja, neen, misschien is het wel eens leuk om over te lullen:) het kwam echter bij mij op het eerste zicht zo over als de vraag 'welke kleur onderbroek zou ik morgenochtend aandoen'?:P het is tenslotte iets dat toaal van jezelf/je gear/je werkwijze afhangt. het leek mij nogal vanzelfsprekend dat meerdere outputs very nice zijn. maar idd...

mijn verontschuldingen aan de topic-starter. kom hier bullebak, dan betaal ik je een pint:biertje:
:D

En over die effecten, wat nu als ik op mijn bassdrum een normale reverb wil en over mijn snare een lange reverb? Dan heb ik dus niets aan die bussen en moet ik toch het kanaal van mijn snare op een aparte input aansluiten? Misschien offtopic, maar wat is het voordeel van pc als effect apparaat gebruiken t.o.v. een hardware effect apparaat?

En wat je daar zegt met de outputs en softsynths, kan je bijv. in cubase aangeven dat een bepaalde softsynth via output 3&4 moet gaan? Dat zou wel ideaal zijn dan, dan kan je dus ook de softsynths naar een bepaald kanaal van de mixer doen :)

Het voordeel van je PC als FX unit gebruiken kan zijn dat je dus geen hardware FX hoeft te kopen. ;)
En jou voorbeeld kan dus heel goed als je meerdere ins hebt op je soundcard. Moet je wel genoeg sends (bussen) op je mixer hebben.

En wat je zegt over elk geluid naar een eigen output: natuurlijk kan dat! Welcome to the world of ASIO! :)

Ah kijk nu begin ik idd het nut in te zien van meerdere inputs en outputs. Maar om nog terug te komen op PC als effect apparaat, dan hoef je idd geen effect apparatuur te kopen, maar dan hoef je ook geen sampler, synth, drumcomputer etc. meer te kopen want dat kan ook allemaal via de pc ;) Klinkt een hardware effect apparaat beter?

En dat op meerdere sporen opnemen, daar heb je ook software voor neem ik aan?

dat zowat alle studios een mixer hebben wil niet zeggen dat ze allemaal die mixers ook nog gebruiken!
echt veel mensen werken met multi-track geluidskaarten van m-audio / rme / motu om meerdere zaken
een voor een of tegelijk als aparte kanaal op te nemen. zeker de genoemde merken zijn hier heel goed in.

op dit principe zijn ook flink dure systemen als protools en nuendo gebaseert

de programma waarmee je opneemt wat via je ingangen binnenkomt is 9 van de 10 keer gewoon met je sequencer
zoals cubase sx , logic , sonar etc

Ah kijk nu begin ik idd het nut in te zien van meerdere inputs en outputs. Maar om nog terug te komen op PC als effect apparaat, dan hoef je idd geen effect apparatuur te kopen, maar dan hoef je ook geen sampler, synth, drumcomputer etc. meer te kopen want dat kan ook allemaal via de pc ;) Klinkt een hardware effect apparaat beter?

En dat op meerdere sporen opnemen, daar heb je ook software voor neem ik aan?

Of je liever helemaal met software werkt is nogal persoonsgebonden. Ik vindt hardware wel prettig en vul dat zo nu en dan aan met wat software.

trouwens, de meeste studio's hebben een mixer staan omdat er vaak analoog wordt afgemixt vanaf een multitrack opname. Dus alle opgenomen tracks krijgen een eigen output en die worden gemixt met een analoge mixer ipv in de software. Ook wordt er vaak opgenomen via de mixer. Dan gaat t geluid via de direct out van t kanaal naarde multitracker. Voordeel is dan dat je bij het opnemen al een beetje compressie kan toepassen, al is dat niet echt meer nodig tegenwoordig.

r.5, bedankt voor je goede uitleg :) Ik ben nog redelijk nieuw in het hardware gebeuren.
Geen probleem, dat dacht ik wel al...

Wat is een bus? Is dat een groep van meerdere kanalen op het mengpaneel?
Idd. Dan kan je met 1 schuif het volume van je 3 backing-zangeresjes dimmen.

Weeral juist. In live situaties zou je je reverb module op je aux-en hangen en dan per kanaal de hoeveelheid reverb bepalen. Persoonlijk zegt het me niet al te veel om al te veel verschillende reverbs te gebruiken. Misschien 1 voor de zang en 1 voor al de rest (waarvan je de hoeveelheid per kanaal instelt).

En weeral juist. Let wel, bij iedere AD of DA conversie krijg je iets vervorming van het signaal en
enkele ms vertraging (vanaf 10ms is dit hoorbaar)...

Maar overslaan van een mengpaneel, waarom zou iemand dat doen? In elke studio zie ik altijd een mengpaneel staan :) Enige reden die ik kan bedenken is als je maar 1 of 2 synths gebruikt, maar zelfs dan nog kan je denk ik beter een klein mengpaneeltje kopen dan het zomaar op de inputs aansluiten?
Als dit je ding is moet je zeker eens naar de 01x kijken.
Dan krijg je bovenop je 8 analoge I/O ook nog eens 16 digitale I/O (over 1 kabeltje), waarbij het signaal digitaal blijft en krijg je zelfs ingebouwde FX zodat je CPU ontlast wordt. Het klinkt misschien wel mooi in theorie om je PC als FX unit te gebruiken maar dan moet je een verdomd krachtige PC in huis hebben met een goede (low latency) geluidskaart en die FX zijn ook niet bepaald goedkoop. Voor die prijs kan je al aardig wat FX modules kopen...

aanvulling van iemand die helamaal digitaal mixt:

geen hardware mixer, alles aan de inputs van de audiointerface (vooral dan heb je veel inputs nodig)
multitrack opnemen en mixen in software (cubase, logic, live,...)
automation en editen tot je er bij neervalt, alle effecten in software

midi controllertje bij om niet alles met de muis te moeten verslepen en klaar is kees. ik zou het nooit puur analoog gemixt willen doen want dit is zoveel flexibeler (persoonlijke mening hé). nu ja, ik ben met software (FL) begonnen, dan is het de logische evolutie dat als je hardware gaat opnemen ook met software werkt.

my 2 cents

Maar overslaan van een mengpaneel, waarom zou iemand dat doen? In elke studio zie ik altijd een mengpaneel staan :)
Enige reden die ik kan bedenken is als je maar 1 of 2 synths gebruikt, maar zelfs dan nog kan je denk ik beter een klein mengpaneeltje kopen dan het zomaar op de inputs aansluiten?
hm, in cubase (of andere) kan je mixer 36 x zo groot zijn als de grootste mackie
werkt net hetzelfde als een hardware mixer, maar dan in software

Ja het is natuurlijk wel handig ja in software mixen. Mij lijkt als je een analoog mengpaneel hebt, en je wilt weer 's even een oud nummer inladen en afspelen, dat je ook weer alle schuiven goed moet zetten, toch? Bij software staan ze meteen weer allemaal goed (of je moet een digitale mixer kopen maar een digitale mixer met veel kanalen is me te duur).

En wat voor midi controllertje is dat? Gewoon zo'n ding met 1 schuif waarbij je dan de digitale mixer kan bedienen?

Ja het is natuurlijk wel handig ja in software mixen. Mij lijkt als je een analoog mengpaneel hebt, en je wilt weer 's even een oud nummer inladen en afspelen, dat je ook weer alle schuiven goed moet zetten, toch? Bij software staan ze meteen weer allemaal goed (of je moet een digitale mixer kopen maar een digitale mixer met veel kanalen is me te duur).

En wat voor midi controllertje is dat? Gewoon zo'n ding met 1 schuif waarbij je dan de digitale mixer kan bedienen?
precies.

qua controllers zijn er veel mogelijkheden:

_bv. zo n Evolution MKxxx keyboard waar knoppen en/of schuiven opzitten, kan je alle knopjes en schuiven van je software aan toewijzen
_of 'n UC33 van Evolution dat enkel schuiven en knoppen is, lijkt ook echt op n mixer
_of weer de Behringer BCR2000 en BCF2000 controllers, met schuiven en LED-kransen (check t en je snapt t wel) die meebewegen met je software mixer
_of n 01x die digitale mixer én controller kan zijn

Nog een vraag he,

Hanz zei een paar posts terug dat ik een ADAT Expander aan de geluidskaart kan hangen om zo meer inputs te krijgen. Heb beetje gezocht naar ADAT Expander, maar vond niet veel. Op de site van EMU hadden ze wel een ADAT Expander maar dat was voor samplers.

Hoe zit dat nu, waar sluit je zo'n ADAT expander op aan, op de ADAT poort van de 1212 neem ik aan? En wat kan ik dan beter doen, een 1212 kopen met adat expander of een 1820M waar je voor de rest toch niet veel hebt aan die andere in/uitgangen. ?

Ik ben geen grote praktijk-kenner, maar ik bedoelde zoiets:

ADA8000_medium.jpg

of
pic_marian_adcon.jpg

Linkjes:
http://www.behringer.com/ADA8000_/index.cfm?lang=ENG
of
http://www.marian.de/english/adcon.htm

Lees ook deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=18014

Back