Dub Track

PsychoBob

Ouwe rot
zo PsychBob...

DAT is mooi zeg...heb je daar nog meer van?

Cécil

ik heb een vraagje:
waarom noemen jullie dit dub en geen reggae?
wat is het verschil tussen dub en reggae?

reggae = bob marley etc (ff hokjesgeest) veel zingen
dub = vooral muziek, stemmen vooral afgeknipt en gefilterd - of slechts één woordje, tracks over-dubbed, meer fx-piano's en heel veel analoge delays

(correct me if i'm wrong)

uitleg voor dummies: regea is kompleet analoog en toch iets minder bas

Naais Dub track je maat, wat heb je hier voor gebruikt?

Origineel geplaatst door Cecil
reggae = bob marley etc (ff hokjesgeest) veel zingen
dub = vooral muziek, stemmen vooral afgeknipt en gefilterd - of slechts één woordje, tracks over-dubbed, meer fx-piano's en heel veel analoge delays

(correct me if i'm wrong)

Kan ik het wel mee eens zijn. Maar DUB (of 'version') is ontstaan in de ghetto's toen de MC op kwam zetten die over de muziek heen ging ouwehoeren. De "soundsystems" van die tijd ('60-'70) waren op straatfeesten aanwezig en met de beperkte mogelijkheden van die apparatuur konden ze een soort 'versions' maken van bestaande singletjes. Daarna pakte de studio's het op en kreeg je de DUB versies..

Arv

Nou, dit is heel goed gedaan! Mijn vriendin vroeg wie dit was.. :)

Gewoon perfect!

Bedankt voor de leuke reacties! Ik heb meteen mijn artiestenfoto maar geplaatst! 8)

Twee jaar geleden opgenomen met Battery, JV-1080 (piano, orgel) Nordlead (tjoewoei-woei-woei..., solootje), Z1 (bas) , Hohner elektrische gitaar en een Sennheiser MD-421 microfoon voor de zang.
Drums heb ik moeten inspelen via de Z1, hoofdpartij niet gekwantiseerd en het meer elektronische partijtje (rechts) wel gekwantiseerd. De Sly & Robbie track kan ik nu wel inspelen op mijn Octapad II.

Voor de vriendinnen van de leden heb ik nog een oudje (2000) in de aanbieding (geen dub maar 'zoete' Reggae):

http://home.hccnet.nl/a.v.vendeloo/Music/Sha La La.mp3

vond wel ff leuk om te luisteren
helaas hoor ik sly niet
vind de mix prima
goeie stem heb jij
probeer eens meerstemmige aanvullingen
ub40 vond ik vroeger erg goed
heb zelf al die shit als drummer gespeeld
als ik jou was zou ik de rimshots weg halen
tijdens snare/break acties
go......

Dit is idd errug koel !
Misschien hier & daar nog wat extra fx of maffe bliepjes erbij en je hebt imo een wereld-dub gefixt.

:peukie:

Super! :okdan:
Beste track tot nutoe opt synthforum! Wat zeg ik... beste track opt net! (van het Unknown talent dan, dat ik gehoord heb :) ) Mooie produktie.

10/10

Ik luister helle lange uren naar deze muziek, omdat men maten dat goed vinden.. En deze track zou er zéker en vast tussen kunnen. Echt een vette plaat! Bijna perfect, alleen mis ik nog een soort refrein/ afwisseling. Misschien nog ergens een solootje erin, die synth lijn terug of een bassguitarke of een ele gutar ofzo.. Hij is ook wat kort.

Top! :halleluja

Heb weinig verstand van dit soort muziek, maar klinkt echt klasse! Alleen wat ik een beetje zonde vind, is dat er veel gespeeld wordt met de reverb, dan weer aan, dan weer uit. Is niet iets waar ik zou voor kiezen....

Afijn, voor de rest is t een lekker nummertje! GOOD WORK! :okdan:

Well Irie! :kroon:
Goie sounds en inderdaad mooie stem. Zou voor mij nog wat langer mogen duren, en die dubwise stukjes wat meer mogen uitrekken. De drums klinken echt wel redelijk Sly, alleen wat meer quantising geloof ik ;)
Maak je nog van deze muziek?

Origineel geplaatst door Scratch
Alleen wat ik een beetje zonde vind, is dat er veel gespeeld wordt met de reverb, dan weer aan, dan weer uit. Is niet iets waar ik zou voor kiezen....

Afijn, voor de rest is t een lekker nummertje! GOOD WORK! :okdan:

Die reverb aan en uit is nou juist typerend voor dub, ik vind het dus weer helemaal te gek.
Met de delay spelen is ook iets wat in dub veel voorkomt, vooral tapedelay.

Check maar eens wat werk van Lee Scratch Perry, die heeft het tot een kunst verheven!

Back