Welke desktop synths zijn er op dit moment? [a la Novation Nova]

Bass

Gepokt en gemazeld
Hallo,

Ik heb nu een aantal jaar een Novation Nova en die bevalt best goed en ik heb er vele nummers mee gemaakt...
Maar nu wil ik hem ruilen voor een andere desktop synth...liefst in dezelfde prijsklasse.

Is een Virus A ongeveer evenveel waard? Dan zou ik hem wel daarmee willen ruilen..

Iemand suggesties ???

:biertje:

Nord Rack's zijn ook leuk, maar wel wat duurder vrees ik. Misschien de 1 niet, maar die is lang niet uitgebreid als de Nova. Er staat al een maand een rack 1 te koop hier, misschien is 'ie er nog. Een Virus A is overigens ook wat duurder dan een Nova (maar wel uitgebreider dan een Nord 1 en 2): zo'n Nova doet 275 - 350 euro max, een Virus A is rond de 500 euro.

Andere opties die ik me zo kan bedenken zijn:

Waldorf Q (nog duurder)
Waldorf Microwave XT (yep... ook prijzig)
QuasiMidi Polymorph (duurder dan wat jij zoekt, maar komt in de buurt van de Virus A)

Maar waarom omruilen? De Nova is behoorlijk uitgebreid, die is toch alijd leuk om te hebben? Je kunt 'm ook als controller gebruiken voor een andere synth.

Ik denk dat je voor een Virus A minimaal nog een euro of 50 bij zal moeten leggen.

Verder ligt in de buurt:

- Een MS2000r is ook te gebruiken als dekstop synth en ligt in de prijsklasse van een Nova.
- Een Novation KS-rack
- Een nord rack (2) zit er ook wel ergens in de buurt.

of doe eens gek met een dave smith evolver 8o)

Ja de Nova IS ook leuk maar ik heb hem nu al 4 jaar ofzo...
en hij is ook al niet zoveel meer waard zie ik om me heen..

Zo'n Nord Rack IDD is misschien wel een optie, maar die heeft dan weer geen audio in...

Origineel geplaatst door Chinetti
Ah ja, zo'n MS2000r, dat zou misschien wat zijn. Maar die is ook niet zo uitgebreid als een Nova.

Heb al een MS2000 :)

Dus als ik het goed begrijp biedt de Nova het meeste voor het minste geld haha

Origineel geplaatst door Bass

Dus als ik het goed begrijp biedt de Nova het meeste voor het minste geld haha

Yep. Ik heb er zelf sinds kort ook één, ik was net als jij op zoek naar iets uitgebreids en kleins. Dan kom je al snel op de Nova uit, er zijn weinig (zeg maar gerust geen) alternatieven die qua prijs en veelzijdigheid in de buurt komen.

edit: verdomd, die darkstar komt inderdaad wèl in de buurt...

OT: doet die stroom adapter het nog Chinettii of heb je een andere gekocht :)

Het ligt er ook een beetje aan of je een VA zoekt of een desktop rompler. Die zijn er natuurlijk ook. De electribes of command stations van Emu bijv.

Nou sowieso bij wat ik op gear gebied koop heb ik 1 vereiste :

KNOPPEN :)

Origineel geplaatst door mc_kwok
OT: doet die stroom adapter het nog Chinettii of heb je een andere gekocht :)

De adapter doet het prima, ik heb 'm even opnieuw gesoldeerd, is nu als nieuw. Er is alleen iets ergers aan de hand: de adapter input zit los van de print, waar door hij bij een opwaartse beweging aan en uit gaat. Er valt om heen te werken, maar betrouwbaar maakt 't 'm niet... Ik fix 't wel een keertje, ik heb nauwelijks tijd gehad het ding goed uit te proberen, laat staan om 'm eens goed onder handen te nemen. Ik voel me echter nog wel lichtelijk genaaid, dit is echt een probleem die verkoper had moeten weten, hij heeft 'm gewoon zo verkocht en wilde niet met de prijs zakken. Dat was dus de laatste keer dat ik op een stationsplein een transactie doe... (hoewel ik het anders ook niet zou hebben geweten omdat de adapter brak was, wat een zelfde probleem had kunnen veroorzaken... hmm... misschien wist de verkoper het dan ook niet...Nja.. het is niet anders...).

Origineel geplaatst door Chinetti
QuasiMidi Polymorph (duurder dan wat jij zoekt, maar komt in de buurt van de Virus A)

de Polymorph is 4 voudig multitimbraal, met 4 uitgangen die als 2x stereo of 4 keer mono te gebruiken zijn.
Je hebt dan een 3 osc synth met de mogelijkheid om osc 1 en 2 te syncen.
Highpass en lowpass filter hebben dedicated cutoff, resonance en filter env knoppen. Je hebt voor de hpf en lpf aparte envelopes.

Wat deze synth zo VET maakt is dat per part een 4 sporen stepsequencer te gebruiken is. Met de draaiknoppen kun je de toonhoogte van elk van de 16 stappen instellen en met drukknoppen zet je een stap aan of uit.
Behalve de pitch track heb je ook de mogelijkheid om op de andere 3 tracks andere functies van de synth te manipuleren.
Hierdoor kun je hele levendige sequences maken. Bijvoorbeeld per stap een andere waveform op je osc?
De stepsequencers kunnen vooruit, achteruit en random draaien.
Per part heb je dit dus allemaal en je hebt dan dus ook 4 van deze stepsequencers aan boord.
Ik sync de polymorph aan mijn MPC2000xl en het loopt strak.

Het geluid is apart, hij klinkt niet als een nordlead, novation of virus. Als je in de buurt bent, kom hem maar checken.

-C-

E-MU Command Stations:

Attachments

• emu.jpg
    emu.jpg
    31,7 KB · Bekeken: 83
Back