Nieuwe synth erbij, maar welke ?

johntgsnl

Ingeburgerd
Hoi,
ik ben opzoek naar een nieuwe synth om langs mijn virus b te hangen.
Dit vooral omdat ik af en toe tegen het max aantal voices van mijn virus aanloop.

Ik wil niet erg veel geld uitgeven en dacht dus zelf aan een alesis micron of waldorf blofeld desktop (als jullie iets anders aanrader rond deze prijs hoor ik het ook graag).

Wil hem vooral gebruiken voor prograssive house / trance, de virus b heeft best een pittige sound, zocht nu iets met wat meer ambience /warmer geluid.
Niet dat dit met de virus niet mogelijk is, maar het is toch altijd erg veel programmeren voor het echt ambience klinkt.

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt !

Ik zou ook zeker denken aan een Yamaha AN1x. Kan erg mooi warm klinken, maar ook vies, trancy etc. en binnen je budget.

Ik vind zelf de Novations ook fijn naast de Virus (A-Station, K-Station, Nova)

Moet'ie toetsen hebben?
Ik zou zeggen, zoek 's een leuke module van bijv. Roland (M-VS1 of iets uit je JV-serie).
Berg voices erbij en 't kost je weinig ruimte.

Hij hoeft geen toetsen te hebben, het module gedoe bevalt me prima met een midi keyboard eran.
Had even naar de Yamaha AN1X gekeken en ik weet niet of het volgende ik ga zeggen klopt maar volgensmij heeft hij maar twee multi channels tot beschikking, of niet?
Aangezien ik hem aan een sequencer (pc) ga hangen is dat wel wat weinig.

Hij is bi-timbraal inderdaad, 2 kanalen. Maar dan moet je wel een keyboard split doen voor sound 1 en 2 (en in de praktijk heb ik dat slechts 1 keer gedaan). Misschien een Supernova?

Daar zat ik ook naar te kijken, en toch blijf ik ook nog twijfelen tussen de bovenaan genoemde.
ff relax voor gaan zitten :-)

Ik neem aan dat je opneemt op je computer?
Waarom dan last van max voices op je Virus? Met multitracken hoef je dat niet te hebben.

En softsynths?
Sylenth1 of V-station bijv voor progressive house / trance.
Verder veel goeie effecten op de computer, zitten nooit op een goedkope module, lijkt me handiger werken.

Ik gebruikt idd veel effecten via de pc (soms ook op virus) net wat me bevalt.
Wat betreft de voices. Ik heb idd 16 multi channels tot beschikking maar als ik op channel 1 al een sound heb die bijvoorbeeld 15 voices gebruikt dan is het zo op.
Ik wil toch hardware blijven gebruiken omdat ik veel sound design doe.

Als je voor 1 sound 15 voices gebruikt. Dan neem je dat geluid toch gewoon op (freez je hem in je daw).
En dan werk je aan je volgende geluid en hoor je je eerste geluid gewoon op een opname spoor.
En dan neem je dat 2e geluid ook weer op.
Mocht je later dat 1e geluid nog willen aanpassen dan "unfreeze" je hem, en pas je hem aan en neem je hem weer op.
etc.
Anders wordt het soms (afhankelijk van je nummer) wel een heel dure grap als je perse alle geluiden tegelijktijd compleet live uit hardware wilt halen.

Ik snap trouwens het argument sound design en harware niet helemaal. Kan toch ook met software?
Je kunt met software juist dingen doen die je met hardware niet kunt. Bijv Alchemy synth zie ik geen hardware tegenhanger hebben.

Ik ben het eens met de OT, met een paar hardware synths werkt het prettig. Hoef je in ieder geval niet na te denken over het mappen van CC's aan de juiste knop/fader op je controler (als je geen automap functie hebt).

Ik heb zelf een Roland SH-32, nakomer van de JP-8080, en voorloper van de nieuwe Gaia. Ik heb hem voor 200 euro gekocht. Semi-VA (oscillator op basis van sampletjes), maar is zeker geen rompler, structuur is verder gelijk aan VA. Is een klein bakkie en heeft toch veel faders en knoppen, en heeft een hele brede sound, kan best veel. Ook mooie effecten, en een top arpeggiator. Uit mijn hoofd heeft ie 32 noten polyfonie.

Ik heb ook een AN1X, vind ik echter niet zo lekker klinken, beetje te rauw o.i.d. Moet misschien door een externe effectenbak om het beter te laten klinken. Een patch heeft 2 voices, (dual mode) en deze kan je splitten over 2 midi kanalen, dan heb je 2 solo voices = 2 part multi timbral. Polyfonie is niet zo groot, 10 noten dacht ik. Een patch kan ook nog solo, of dual-split (2 solo voices op 2 delen van het keyboard), of unision (detuned, wat voller).

SH-32 is 4 part multi timbral (performance mode). Ik vind de patch mode (1 part only) lekkerder werken.

Laatst gewijzigd:
Back