juno 106 defect ?!

ZeromaNoiS

ZeeraanmnNeuS
Ik heb 2 weken geleden een juno 106 gekocht. Ik dacht me goed voorbereid te hebben en had ook gelezen dat een bekend probleem van de juno 106 is dat er soms stemmen niet meer functioneren. Ik dacht dat goed te testen door gewoon 6 toetsen in te drukken en goed te luisteren of er 1 stem niet gespeeld werd. Ik wist nog niet dat er ook een testmode was waarin je dat duidelijker kon testen.

Nu kom ik er vandaag pas achter dat 1 osc half gaar is.
In de test mode is op osc 4 de square heel zacht, de saw en sub osc doen het wel nog gewoon goed op alle osc's.
Als de juno een tijdje aan staat wordt de 4e stem (square) wel harder, maar nog steeds niet zo hard als de rest van de stemmen.
Is dit het bekende juno 106 met de goedekope IC'tjes probleem, of zou dit ook iets anders kunnen zijn?

Nee, ik denk niet dat dit het bekende VCF/VCA chip probleem is. Als de VCA (dat is degene die meestal kapot gaat in die chip) in de VCF/VCA chip defect zou zijn dan zou je ook problemen met je zaag en suboscillator moeten hebben. Maar in dit geval heb je dus alleen problemen met je square.

Ik heb ff in de schema´s van de Juno-106 gekeken, en de square wordt gevormd (samen met de zaag en de suboscillator) in ook zo´n soort chip als de VCF/VCA chip. Wat uiterlijk betreft lijken ze ook behoorlijk op elkaar, alleen die oscillator chip is wat kleiner. Het type nummer is: MC5534A. Roland noemt hem de wavegenerator en hij heeft het rolandnummer: 15229816. Ik denk dat er iets mis is met die chip in je juno-106.

Ik heb zo´n anderhalf jaar geleden er ook 1 moeten bestellen bij Roland, toen hadden ze hem nog. Misschien nu nog, dus neem eens contact op met Roland Benelux in Belgie.

Succes,

Mark

Die oscillator chips zijn idd gelukkig een stuk minder zeldzaam. Denk dat er nog wel iemand met een sloop 106 is die er eentje voor je over heeft.

Vroeg of laat gaan ze allemaal die juno 106-en

Die van mij wacht nog steeds op een nieuwe VCF chip voor de 5e osc. Maar wat is het beest het waard!

Suc6!

Origineel geplaatst door RezonatoR
Vroeg of laat gaan ze allemaal die juno 106-en

Die van mij wacht nog steeds op een nieuwe VCF chip voor de 5e osc. Maar wat is het beest het waard!

Suc6!

Mocht je niet aan een VCF/VCA chip kunnen komen dan zou je eens naar Music House in Utrecht kunnen bellen (030-6065009).
Ik heb daar een aantal jaren gewerkt en toen hadden we nog genoeg van die chips. Misschien willen ze er wel eentje aan je verkopen.

Volgens mij heeft forumlid matrixxx nog juno 106 onderdelen liggen

Bedankt voor de reply's, ze klinken gelukkig nog redelijk positief. :)
Ik denk dat ik eens ga kijken of ik hem dan bij Roland kan laten repareren. Ik vind het namelijk een beetje eng om zelf de soldeerbout er bij te pakken.

Back