De standaard vragen die beantwoord moeten worden + mijn gedachtes erover:
wie
Door wie is het feest? Oftewel wie gaat het organiseren? Ik denk dat je met 4 mensen een leuk iets kan regelen, en tegelijkertijd niet om te komen in het werk. 3 tot 4 mensen kunnen overleggen, knopen doorhakken en taken verdelen. Mag en wilk je het onder de SF vlag?
wat
Wat gaat er gebeuren; voor wie is het feest? Is het een 'open' feest door SF-leden georganiseerd, om te laten zien wat je kunt? Of is het voor SF-leden only, om elkaars apparatuur te zien, en van elkaar te leren. Oftwel, wat is het doel? Ik denk dat het het meest haalbaar is om je te presenteren als 'electronische dance', en op zo'n manier aan te haken bij festivals waar dit soort dingen omarmd worden.
waar
Ikzelf woon in Groningen, en om een voorbeeld te geven, wij hebben het Noordzerzon festival, waar je bijv onder de paraplu van noorderzon iets zou kunnen doen. Of een tent als Vera / De Spieghel zou je best binnen kunnen komen. Maar dergelijke plekken zijn natuurlijk over al in den lande te vinden. Een organisatorische paraplu is makkelijker, en praktischer dan zelf iets uit de grond stampen vanaf scratch.
hoe (geld)
Belangrijkste is een doel-groep bij elkaar te brengen. Komen er alleen maar Synthfreaks, dan is het interessant om Synth producenten te benaderen of ze interesse om hun nieuwste product te presenteren (misschien te lanceren) aan een groep geinteresseerden. Reken maar dat men (ik denk aan een Nord, Clavia, Roland of Korg) daar gretig op springt. Zij kunnen dan ook financieel een en ander dekken.
Sponsers als RedBull, Puschkin, Corona zijn altijd wel van dit soort evenementen. Zo kun je ook meerdere sponsers zoeken die elkaar niet bijten. Het allerbelangrijkste: heb een plan en een reeele inschatting van het aantal mensen wat je bij elkaar gaat brengen. Zet hoog in, dan krijg je meer los. En als je meer los krijgt, kun je ook meer mensen naar je feest halen.
mensen
Belangrijkste is dat het mensen trekt. En dat al dat enthousiasme wat hier op het forum heerst, daadwerkelijk omgezet wordt in aanwezigheid. Daar schort het ook nog wel eens aan. Wat helpt IMHO:
- houd het centraal in Nederland, bij voorkeur een beetje bij een snelweg. Klinkt stom, maar scheelt een hoop. Provincie Utrecht zou ideaal zijn, voor iedereen met een uurtje rijden te bereiken (behalve voor mij, maar dat terzijde). Ik zit te denken aan omgeving Harderwijk, of ergens bij Vianen.
- zorg voor een mogelijkheid tot overnachten in de buurt. Houd je het in een grote stad oid, dan is dat altijd op eigen initiatief te regelen, maar kies je voor een select SF-feestje; wees handig en doe iets met een hotel regelen. Op langere termijn ergens in het dal-seizoen zal een hotel zijn prijzen wel laten zakken voor een vol hotel.
- Hou het niet op een vrijdag. Mijn ervaring is dat de meeste mensen die live dingen doen, dan waarschijnlijk zelf aan het optreden zijn. Maar goed, da's mijn ervaring. Donderdag avonden zijn altijd wel makkelijk; richting het weekend; minder optredens en als je werkt, is een vrijdag eventueel makkelijker vrij te maken dan doordeweeks.
- Toegangsprijs. Als je iets doet, doe het goed. Vraag niet te weinig geld als entree. Het is misschien een persoonlijk afwijking, maar ik zou best 50 euro willen lappen voor een avond plus nacht met een gevarieerd programma en leuke mensen; of er nu 10 of 1000 mensen komen. Bijvoorbeeld beginnen met wat workshopjes, demotjes; wat eten en daarna gewoon veel lekkere muziek. Als er gewoon een afgehuurd stinkend hol is met wat mensen, en alleen muziek voor 10 zou ik het laten schieten en niet al die moeite gaan doen. Maar dat is mijn persoonlijk dingetje.
Het lijkt me ubervet om iets dergelijks te ervaren. De 1 heeft misschien alleen soft-synths, anderen produceren vanuit hun studio al jarenlang muziek, andere kunnen draaien en mensen zoals ik stropen de buhnes live met bands af. Op een meeting waarbij je iedereen toch zou kunnen tegenkomen en ervaringen uit te wisselen zal ik aanwezig zijn!
Sterker nog, ik ben best bereid iets te doen. Maar dan wel met mensen die er 10000% voor gaan.