gitaar vraagje?

dj wb

Ingeburgerd
vraagje ....
steeds vaker zie je live sets met bas gitaren
nu vroeg ik mij af hoe dit gebeurt
sluiten ze hun bas gitaar op een midi ingang van hun laptop en sturen ze dan bijv reason(en welk ding gebruik je daar dan voor ?) aan of moet je daar mee echt een vst of vsti aansturen ?

Er zijn speciale elementen voor in de handel zodat je met een gitaar/bas midi kunt sturen naar bv. een Sequencer. Roland is één van de merken die dat soort dingen in de handel heeft.

Kijk even hier, bij Roland

Ik heb echter geen ervaring met de werking ervan. Misschien dat iemand anders je daarmee verder op weg kan helpen.

De meesten van die mensen spelen gewoon live, niks vst of midi. Soms wordt zo'n basgitaar niet te hard in de mix gezet zodat je het "tapeke" dat meestal op de achtergrond speelt ook nog hoort.

De band waar ik wel 's wat voor doe, werkt met een live drummer. Die werkt met een electronisch drumstel, dus je zou je af kunnen vragen waarom je het niet gewoon van te voren opneemt enzo...

Nou, je wilt ook een beetje show op het podium.

Dus wat doen veel artiesten die met electronische spulletjes werken: die dubben het e.e.a. er overheen on stage.

Zo'n basgitaar uit een basversterker klinkt gewoon vetter dan een mixje uit Cubase. Een een uit-z'n-dak-gaande drummer ziet er leuker uit op het podium dan een warmlopende laptop met Native Instruments Battery. :L

Maar er zijn idd ook gitaarsynths die met een speciaal pick-up element en een module de boel omzetten naar MIDI.
Schijnt goed te werken, heb ik van een maat van me begrepen.

dus gewoon bass gitaar kopen met een efx box

alla dit
behringer-v_amp-bass.jpg

en aansluiten en dat gewoon samplen .........

iemand dan nog tips voor zo'n efx box
voor techno electro basjes 8~

Origineel geplaatst door AxiMaxi
De band waar ik wel 's wat voor doe, werkt met een live drummer. Die werkt met een electronisch drumstel, dus je zou je af kunnen vragen waarom je het niet gewoon van te voren opneemt enzo...

Nou, je wilt ook een beetje show op het podium.

Dus wat doen veel artiesten die met electronische spulletjes werken: die dubben het e.e.a. er overheen on stage.

Zo'n basgitaar uit een basversterker klinkt gewoon vetter dan een mixje uit Cubase. Een een uit-z'n-dak-gaande drummer ziet er leuker uit op het podium dan een warmlopende laptop met Native Instruments Battery. :L

Maar er zijn idd ook gitaarsynths die met een speciaal pick-up element en een module de boel omzetten naar MIDI.
Schijnt goed te werken, heb ik van een maat van me begrepen.

ik ken ook bandjes die met een digitaal drumstel werken,.. maar de live muziek wordt er een stuk minder dynamisch van...
heel jammer.. want het haalt naar mijn idee de acoustiek omlaag.. (dit geld ook voor alle andere instrumenten..

Origineel geplaatst door Don Borito
ik ken ook bandjes die met een digitaal drumstel werken,.. maar de live muziek wordt er een stuk minder dynamisch van...
heel jammer.. want het haalt naar mijn idee de acoustiek omlaag.. (dit geld ook voor alle andere instrumenten..
Err... akoestiek? We werken uitsluitend met elektronische instrumenten, dus daar doet een elektronisch drumstel niks aan af.

[kijkt om zich heen] Ik zat hier toch op het Synthforum? :erm:

Een bas is best leuk live in een electronische live-act. Zeker omdat een bas meestal wel een electronische bas kan vervangen.. alleen extreem lange stringsbassen zijn wat lastig.. maar gewoon techno/electro basjes klinken vaak erg vet uit een basgitaar... zeker met een flinke bassdistortion kun je leuke dingen doen..

Trouwens, voor gitaar aansluiten op de PC zonder je gitaarversterker..

ik denk dat het wel werkt om hem naar een line-in te sturen en er vervolgens steinberg virtual guitarist als VST over te zetten.. dan gebruik je die als gitaarversterking en modelling.. Maar ik weet niet honderd procent zeker of de versterking daar in zit..

Back