Zie dat dit al een ouder topic is maar wil toch even aanvullend ter informatie mijn mening zeggen over de S90.
Onlangs heb ik een Fantom X7 gekocht en die wil ik vergelijken.
Als je de twee naast elkaar hoort steekt S90 er flink boven uit qua klavier en klank. Kan je zeggen dat is persoonlijke smaak maar als je ze naast elkaar hoort kan je niet anders dan vaststellen, in ieder geval qua klank.
De piano's van de S90 en latere modellen klinken onwaarschijnlijk goed, de piano en orgelklanken klinken zovééél voller. De blazers en gitaren, daar zijn sommige van de fantom dan weer beter en natuur getrouwer vooral de blazers en akoestische gitaren zijn sterk in de Fantom.
Wat het klavier betreft; ik ben al twintig jaar een synthklavier gewoon maar wilde een keer het echte pianoklavier en moet zeggen dat het gewoon fantastisch is. Het is ook de reden dat ik gekozen heb voor de S90 omdat hij na wat opzoekwerk er telkens als piano met het beste klavier uitkwam.
Als je er op speelt is het net of je vingers verslaafd worden aan het klavier en steeds meer willen spelen

Wanneer ik onmiddelijk erna op de fantom speel dan is het net speelgoed en plastiek. De S90 aanslag zal idd voor sommige synthspelers te zwaar zijn en dan is roland een beter optie, die is lichter.
Nu wil ik zeker de fantom niet afbreken want het is mega workstation, gebruiksvriendelijk met héééél veel mogelijkheden en goeie bruikbare klanken.
Je mag hem enkel niet naast de yamaha zetten qua klank. Vind yamaha dan weer niet zo gebruiksvriendelijk. Dat was mijn ondervinding maar zoals altijd moet je zelf kunnen vergelijken en zien wat jou het beste lijkt.