Yahama S90 goeie bak ?

lowieken

Stamgast
Hi,

wat vinden jullie van de Yamaha S90?

heb nu roland XP60 , microkorg en mc505,
wil nu gewogen klavier met goeie piano en andere geluiden

lijkt dit een juiste keus als aanvulling ?

thanks

Kris

Je kan alvast een review door Chappy lezen.

Als je tweedehands gaat, kijk dan ook eens uit naar een Motif 8. Die zijn, raar maar waar, vaak goedkoper dan een S90.

De S90 is een erg goeie synth en podiumbeest. Maar er zijn zeker goeie alternatieven (zoals een Roland XV-88) die je ook best eens bekijkt vooraleer je tot aanschaf overgaat.

Ik ben ook eens in die richting aan het rondsnuffelen... Klopt het dat in de S90 meer/betere piano samples zitten dan in de Motif8??

Groet,
Roy

Origineel geplaatst door Lacertus
Klopt het dat in de S90 meer/betere piano samples zitten dan in de Motif8??

In de S90 heb je de 'triple strike piano' die je niet terugvindt op een Motif (Classic), maar via de sampler laad je zelf je favoriete pianosamples in. Bij de Motif ES word die triple strike piano meegeleverd op cdrom.

Of die pianosamples beter zijn de die in de Motif (Classic), dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Zelf vind ik beide piano's (Motif Classic's Grand Piano en S90's Triple Strike Piano) goed en bruikbaar voor de gangbare muziekstijlen.

Ik heb 'm, ik vind 'm briljant - lees vooral die reveiw van Shappy waar Hover naar verwees.

Wat opgesom:
Piano's, e-piano's zijn erg goed, de realistisch bedoelde geluiden (orkesten en zo) vind ik wat minder. Synthgeluiden hangen natuurlijk compleet van jezelf af. De sound is over het algemeen erg dik. Het menu vind ik erg overzichtelijk; er is veel te editen en je kunt er goed bijkomen. Klavier vind ik erg prettig spelen, hoewel een echte pianist het waarschijnlijk plastic zal vinden (ik ben dan ook organist van huis uit). Ik heb 'm bewust i.p.v. de Motif8 genomen omdat ik geen behoefte had aan een sampler en een sequencer. Voor de rest zijn deze twee op wat pianosamples na precies hetzelfde. Natuurlijk kunnen alle Yamaha plug-inboards er weer in. Er zit ook een mastermode op, maar daar doe ik niks mee. En hij is te zwaar om goed in je eentje te kunnen tillen, zeker met flightcase, maar desondanks gebruik ik 'm live en naar grote tevredenheid. Zoals eigenlijk alles eraan grote tevredenheid tot gevolg heeft bij mij, in het kort. :luv:

kan je alleen maar dit zeggen mbt de s90

Het was in 2002/2003 de beste piano en misschien is hij het nog! En al het andere is al even verbazingwekkend! Heb hem zelf helaas niet maar mag er af en toe eens op spelen 8)

Tot voor kort kon je een demo online bekijken maar Yamaha heeft intussen hun website aangepast en sommige demo's moesten blijkbaar plaats ruimen.

Je kan de demo hier alsnog bekijken (ongeveer 25 Mb).

En in Nederland krijg je bij aankoop nog een kilo marihuana erbij :okdan:

:peukie:

Heb de S90 sterk overwogen toen ik een 88-toetsen-instrument zocht. Ben uiteindelijk voor de Roland RD700 gegaan. De S90 heeft erg goede geluiden aan boord (en heeeeel veel) en is een synth (itt de RD700, die veel beperkter is qua aanpassingen van de patches). Het doorslaggevende voor de RD700 was de aanslag. De S90 heeft - net als andere Yamahapiano's (had zelf twee jaar lang een P80) - een zware aanslag. De meeste pianisten zweren daar bij (volgens diverse fora), maar ik vind de lichte aanslag van Roland toch fijner... Ook al scoorde de S90 op veel punten beter, ik ben erg tevreden met de RD700. Nu wil ik ooit wel een Motif of Motif Rack ter vervanging van mijn S30, voor de grotere hoeveelheid sounds...

Maar als de aanslag bevalt, dan is een S90 volgens mij echt een superaankoop.

S90 is gewoon voor mij de perfecte synth/stagepiano! 'k Heb em getest LOL de Roland RD700 is er SHIT bij vergeleken! De pianoklank van de S90 komt uit de clavinova series van yamaha, en klinkt heeeel natuur-getrouw veel beter zelfs dan de Bösendorfer sample van Korg! Het klavier jah wat moet ik zeggen, om van te kwijlen! Hij speelt overheerlijk, rachmaninov erop spelen gaat perfect de terugslag is perfect, de graded posities zijn ook perfect, wat kan ik zeggen, hijs gewoon perfect! En dan nog niet gesproken van de dynamische klanken zoals de rhodes, wurli, orgelsounds die klinken alsof er een tube inzit! De padsounds klinken ook wel nog redelijk, maar dan vind ik de triton meer dynamisch klinken. De orchestralsounds klinken weer typisch yamaha =(, ze klinken echt flauw! Dat is wel jammer, maar voor orchestralsounds gebruik je dan maar een VST of RTA'tje. Als ik er een ga kopen binnenkort dan prop ik er wel een AN analogue synth board in, zoals toen ik em teste, dat klonk behoorlijk goed. Die vocoder board wilk eerst wel eens horen hoe die klinkt. Maar lowie, koop de S90 jongen, je zult het je niet beklagen! :D

Laatst gewijzigd:
Ik ben sinds een tijdje trotse bezitter van een S90, het klavier van S90 en motif ES 88 is echt formidabel!
Ik heb een pianoimprovisatie('t is wel klassiek) gemaakt waarbij je een idee krijgt van het klavier en de pianosample.
Piano Improvisatie S90

hey bedankt, leuke demo. Dit is dus de tripple strike? Hoor ik die eindelijk ook eens in actie 8o)

Origineel geplaatst door Rhy
hey bedankt, leuke demo. Dit is dus de tripple strike? Hoor ik die eindelijk ook eens in actie 8o)

Even dacht ik dat je het over de demo had met Bert Smorenburg. Overigens, ik kan deze terug online plaatsen voor geinteresseerden. Laat maar weten.

Maar Cyber_MSD kan anders ook goed overweg met de toetsen hoor. Een tijdje geleden was ik bij hem thuis en kon ik met m'n eigen ogen zijn hoe skilled hij is. Wibi mag binnenkort inpakken.

Tja Bert is weer van heel ander kaliber ... die is gewoon knettergek. Als ik me down voel, luister/kijk ik altijd naar zijn demo's. :P

Hmm ze hebben die filmpjes inderdaad offline gehaald :'(
Nouja in mijn zoektocht naar geschikt S90 materiaal nog wel deze, helaas langzame, Yamaha.id pagina vol met MP3 files van de Motif en S90 serie opgedist.

Bert Smorenburg is niet gek... nee de term is "groovy" (verglijking het met Austin Powers 8)
Hij speelt letterlijk relaxt, en grooved erop los, en dan die fantastische mimiek erbij, als ik zo'n bek trek, springt m'n oog vast uit mijn oogkas :P
Ik wou gaan naar Bert Smorenburg demonstratie @ soundfactory Gent, maar ik moest diezelfde dag naar de opera (was ook wel mooi hoor, Carmen-Bizet), maar wou Bertje echt wel eens ontmoeten. mss ooit nog eens. hehe, en daarna vangelis en jarre en Jamey Cullum of hoe schrijf je z'n naam...

Ik heb eens gespeeld op de S90 van forumlid Cyber_MSD (nou ja spelen, vooral híj speelde :D), en dat keyboard is werkelijk het beste wat ik al onder mn vingers heb gehad. Waarlijk fantastisch. Ik heb zelf een Promega3, en dat keyboard is ook goed, maar echt een wereld van verschil als je dan op een S90 gaat spelen!

Laat je geen Kawai MP9500 aansmeren, de keys mogen dan wel hout zijn, ze spelen echt niet lekker (veel te zwaar naar mijn mening, en ook die van Cyber - hij was mee toen we gingen testen). Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk; try before you buy.

Wat betreft het klavier ... dat moet je gewoon even uitproberen ... wat de 1 prettig vind, vind de ander 'kat' (das Twents ;) ).

Qua mogelijkheden is een MOTIF (ES)8 tweedehands uitgebreider en gek genoeg idd vaak goedkoper dan een S90. Liep er eind vorig jaar nog tegen 1 aan namelijk, maar toen toch maar geld opgespaart voor een nog aan te schaffen auto.

Handige tweedehands sites:
- http://www.veilingkijker.nl (meta searchengine voor speurders, snuffelcorner, marktplaats, etc.)
- http://xchange.interface.nl/
- 2dehands.nl Synths
Happy hunting! ;)

[offtopic]
Ik heb bert al ooit eens ontmoet op een HCC beurs jaren geleden. Had die in no-time weer een geniaal nummer opgenomen van zijn gitaar icm RM1x, CS2x en toen gloednieuwe CS6x ... meen ik. Naja te lang geleden. :) Bedankt voor het posten van het filmpje iig! :halleluja

update: :eureka: ik ga Yamaha/Bert even mailen zodat die fantastische filmpjes weer terug komen. Lang leve google.

update #2: kost wat tijd, maar heb je ook wat ... dacht je ... alle filmpjes van je Yamaha (dus ook van Bert Smorenburg), BEHALVE die van de S90 :stupid ... dus gaan we weer voor update optie 1 :D

update #3: Yamaha Support gemaild 8) Het S90 filmpje mag tenslotte niet in de vergetelheid raken. :kroon: ... kijken wat ze doen. :engel:
[/offtopic]

Laatst gewijzigd:
Back