Alesis Ion VS Waldorf Q kbd

Alex Omega

a.k.a Brainthief
Hallo daar,

Ik zit nu ff hardop te denken aan het inwisselen van mijn Q kbd voor een Ion...
Let wel denken en nog niet doen.

Ik wou graag weten wat jullie hier over denken...
plussen en minnen ook qua klank. Ook ten opzichte van mijn andere klankopwekkers.

Virus C, Albino, V-station.....en dus die vette Q.....

Plussen van de Q, meesterlijke hoeveelheid knoppen. 16 stemmen 16x multi.
modmatrix( lees veel mogelijkheden). 3x ocs. klinkt wat digitaal, vette resonance

Minnen: beetje gaar klavier (maar wel gewend dus), klinkt wat digitaal nog meer?

Plussen Ion, klinkt analoog, veel dikke filters
minnen: weinig stemmen (8) 4 parts multi (zielig vergeleken mijn q) en een nog gaarder speelgoed klaviertje...

Is het inwisselen van die power wel verstandig?

Help me van deze droom af a.u.b.

Is het weg doen van een Q altijd dom?

Het inwisselen van een Q is helemaal niet dom....wat vraag je ervoor ? ;)

Maar even serieus, je moet je door die power denk ik niet laten afleiden, maar gewoon kijken naar wat je nodig hebt. Als jij tot op heden lekker werkt met je Q en je bent tevreden over de sound en nog niet uitgekeken op de mogelijkheden, waarom zou je hem dan verkopen?

Zelf heb ik de Ion en het is in mijn ogen een fantastische bak. Over polyfonie heb ik me nog nooit druk gemaakt eerlijk gezegd. Daarbij, Alesis had waarschijnlijk ook wel een 16 stemmige synth kunnen maken die minder goed klinkt maar ik ben blij dat ze die keus niet gemaakt hebben.

Wat het klavier betreft: dat is inderdaad niet super, maar als je de beschikking hebt over een ander (beter) klavier dan is dat uiteraard niet belangrijk. Voordeel van de Ion vind ik wel weer de 2 mod-wheels; ik weet even niet of de Q dat ook heeft. En de filters van de Ion zijn allemaal erg verschillend dus dat voegt veel toe aan je klankarsenaal. De effecten daarentegen kan je beter in zijn geheel uitzetten wat die vind ik echt waardeloos.

Het probleem is dat ik de Q zelf niet gehoord hebt dus ik kan geen oordeel geven over welke ik beter vind klinken....

Succes met je keuze!

Nou.... Q ruilen tegen een ION? Mijn mening je gaat er alleen maar VET op achteruit! Ik zou het dus never nooit doen,tenzij je daarnaast veel geld toe zult krijgen! Virus C & Q lijkt me een betere match dan een C & Ion. Anders wacht nog even en koop dan extra een micron,die zullen over een tijd ook wel voor dumpprijzen weggaan. De Ion is 2ehands nu al te koop voor 600euro.

Is jouw keus uiteraard,ik had het never nooit gedaan!

@justin

phewww, dat denk ik eigenlijk ook, zeker omdat die virus behoorlijk de analoge kant op gaat vergeleken met mijn Waldorfje...

Maar het is altijd fijn om het van een ander ook te horen....

Nog meer meningen?

Origineel geplaatst door Alex Omega
@justin

phewww, dat denk ik eigenlijk ook, zeker omdat die virus behoorlijk de analoge kant op gaat vergeleken met mijn Waldorfje...

Maar het is altijd fijn om het van een ander ook te horen....

Nog meer meningen?

Nou die Waldorfje kunnen er anders ook wat van! Ik zou eens wat dieper gaan programmeren op je Q want volgens mij doet ie niet onder aan een Virus,althans een XT blaast het dak van je huis.

Eigenlijk maak ik alleen strings met die Q die klinken dan ook erg goed vind ik, mooier dan de Virus...

Ik denk dat justin wel gelijk heeft......

Het probleem is dat er zo veel lekkers bestaat......

Andere vraag voor Waldorf Q bezitters

wat voor sounds maak je er mee?

echte rag geluiden haal ik niet uit mijn Q.... jullie wel?

Eigenlijk maak ik alleen strings met die Q die klinken dan ook erg goed vind ik, mooier dan de Virus...

Ik denk dat justin wel gelijk heeft......

Het probleem is dat er zo veel lekkers bestaat......

Ja juist,de nieuwigheid is er ook gauw af, laat je daardoor niet verleiden. Uiteindelijk gaat het om je muziek en goed is goed. Vaak kom je er achteraf wel achter dat je de verkeerde keus hebt gemaakt qua app. of aankopen en dan heb je spijt dat je het verkocht hebt. Heb wel geleerd door de jaren heen dat wanneer iets goed is hou het dan. Weersta de verleiding van nieuwe spullen,tenzij ze daadwerkelijk iets unieks toevoegen en richt je daarna gewoon hoofdzaeklijk op je muziek. Door er muziek mee te maken kan de liefde ook opnieuw weer opbloeien.

Andere vraag voor Waldorf Q bezitters

wat voor sounds maak je er mee?

echte rag geluiden haal ik niet uit mijn Q.... jullie wel?

Ik heb wel eens wat geluiden van Mischa gehoord uit z'n Q, dat ragt er over... Maar goed, dat kan hij dan ook erg goed :D

Jemig, wat een vraag.. ik heb hier zowel een Q rack als een Ion staan. Wat vind je zelf eigenlijk dat je 'mist' aan de klank van de Q? De Ion is in een paar opzichten simpeler; natuurlijk heb je een sloot filtermodellen, maar als het voornamelijk daar om gaat; haal je gewoon de Micron als die binnenkort uitkomt. De 8 noten zijn inderdaad wat jammer; aan de andere kant kan ik met 1 oscillator al een gruwelijk dik geluid krijgen door de Mod Matrix te gebruiken (die overigens een uitstekende implementatie heeft; meer bedrijven mogen daar een voorbeeld aan nemen!), en dan is er nog Pim's truukje met de comb filters. Zijn demo (die ik met enige moeite heb na proberen te bouwen op de Q) is een van de redenen dat ik de Ion heb gehaald.

Ik vind de Ion werelds klinken, maar 'm layeren met de Q en de Virus is al helemaal een orgie.

Dus, als ik jou was; Ion halen en een Q rack scoren (je gaat het echt missen, geloof me; de Q heeft een stel geweldige padsounds) of een Micron erbij pakken en deze als de "Ion Rack" beschouwen. Voor de filters heb je de inputs nog over, dus wat dat betreft verlies je niet veel.

Tja, ik denk niet dat er ooit een Ion Rack komt; dan verliest Alesis gelijk de reden om de Ion te verkopen en haalt er al helemaal niemand meer de Micron :).

Origineel geplaatst door Yoozer
Jemig, wat een vraag.. ik heb hier zowel een Q rack als een Ion staan. Wat vind je zelf eigenlijk dat je 'mist' aan de klank van de Q? De Ion is in een paar opzichten simpeler; natuurlijk heb je een sloot filtermodellen, maar als het voornamelijk daar om gaat; haal je gewoon de Micron als die binnenkort uitkomt. De 8 noten zijn inderdaad wat jammer; aan de andere kant kan ik met 1 oscillator al een gruwelijk dik geluid krijgen door de Mod Matrix te gebruiken (die overigens een uitstekende implementatie heeft; meer bedrijven mogen daar een voorbeeld aan nemen!), en dan is er nog Pim's truukje met de comb filters. Zijn demo (die ik met enige moeite heb na proberen te bouwen op de Q) is een van de redenen dat ik de Ion heb gehaald.

Ik vind de Ion werelds klinken, maar 'm layeren met de Q en de Virus is al helemaal een orgie.

Dus, als ik jou was; Ion halen en een Q rack scoren (je gaat het echt missen, geloof me; de Q heeft een stel geweldige padsounds) of een Micron erbij pakken en deze als de "Ion Rack" beschouwen. Voor de filters heb je de inputs nog over, dus wat dat betreft verlies je niet veel.

Tja, ik denk niet dat er ooit een Ion Rack komt; dan verliest Alesis gelijk de reden om de Ion te verkopen en haalt er al helemaal niemand meer de Micron :).

Wanneer komt er eens een rack van de andromeda!8~ Zal wel over 5 jaar wanneer iedereen onderhand al een andromeda thuis heeft staan.

Ik denk uberhaupt niet; de knoppenzooi op een Andy is al moeilijk te comprimeren, en je krijgt dan echt een bijna vierkant monster met het formaat van een M3X en de diepte van een beetje sampler.

Of men moet een gecombineerde oplossing verzinnen zoals bij de Super Jupiter (MKS-80 + programmer) is gedaan. Eigenlijk ook verre van ideaal, maar toch.

Ik twijfel er ook steeds weer aan om m'n microQ rack te verkopen maar steeds kom ik toch tot de conclusie dat ie door z'n typische overheersing in 't mid en hoog toch een hele mooie aanvuling is op de rest. Hij is megaclean maar vooral met de combfilters kan je 'm echt lekker laten brullen :duivels: (Nu gaat m'n mks50+pg300 er aan geloven:) weg ermee)

De MicroQ gebruik ik vooral voor ticks, blips'n zaps, percussieve geluidjes dus vooral met veel snap & tjoep. Of voor hele aparte sounds.

Wat me op een gegeven moment vooral opviel was dat ik eigenlijk nooit op van die standaard "analog synth" geluiden uit, waarschijnlijk omdat ie te clean klinkt. (wat Sherman overigens wel teniet doet)

Ik denk toch niet dat ik 'm in de nabije toekomst wegdoe, maar zeg nooit nooit...

Een aantal weken geleden zou ik je met klem een Ion aanraden!

Eigenlijk om dezelfde voordelen die je zelf al noemt. Hij klinkt gewoon VETjes! De filters zijn erg goed en het ding is (na even wennen) zeer eenvoudig te bedienen. Wat als voordeel heeft dat je snel het beoogde resultaat uit je speakers krijgt.

Maar zoals je de eerste zin al doet vermoeden kleven er ook nadelen aan de Ion. De eerste noem je zelf al, het aantal stemmen. Wat overigens niet zo van belang is als je al meerdere synths hebt of bepaalde sounds kunt sample'n.

Volgens sommige is het toetsenbord wat slapjes. Nu heb ik daar zelf geen problemen mee aangezien ik geeen toetsenist ben. Ik speel een riedeltje in en ga vervolgens in een sequencer zitten pielen.

Het ergste is dat sommige mensen gewoon veel problemen met de hard- en/of software ervaren. Nu wil ik het niet dramatiseren, want een OS update doet in de meeste gevallen wonderen. En als je binnen de eerste week een probleem hebt kun je het ding zonder problemen omruilen.

Echter sinds vorige week heb ik ook wat nukken aan mijn exemplaar ontdekt. Althans, ik begin steeds meer te vermoeden dat het de Ion is. Eens te meer omdat ik het ding op een andere output heb aangesloten, zonder tussen liggende apparaten, en nog blijft het probleem zich voordoen. De Ion wisselt automatisch van program... het lijkt op een bekend Ion-kwaaltje... ghost editing. Wat overigens met de laatste update verholpen zou moeten zijn.

Dus een goed klinkende bak maar je moet wel een goedwerkend exemplaar treffen. Misschien met alles zo?

c en q ! ideale vriendjes van elkaar. analoogachtig en digitaalachtig naast elkaar :)

een ion en een c bij elkaar lijkt me overkill, al schijnt de ion ook ranzig vet te zijn.
q wegdoen voor een ion zou ik niet doen, want je gooit een klasse digitale synth bij de vuilnis dan :W

Origineel geplaatst door n0_key
Ik heb wel eens wat geluiden van Mischa gehoord uit z'n Q, dat ragt er over... Maar goed, dat kan hij dan ook erg goed :D

Heeft hij misschien iets leuks te downen wat hij met z'n Q gemaakt heeft?

Origineel geplaatst door D-mike-E
Dus een goed klinkende bak maar je moet wel een goedwerkend exemplaar treffen. Misschien met alles zo?

En 'm in ieder geval niet inleveren voor reparatie in Duitsland; de mijne is intussen alweer sinds 14 juli weg (ja, da's ruim een maand geleden! :( ). Je hoort trouwens wel relatief vaak over problemen (firmware, behuizing, compatibiliteit met software) bij de Ion, krijg ik de indruk.

Origineel geplaatst door Cheimoon
En 'm in ieder geval niet inleveren voor reparatie in Duitsland; de mijne is intussen alweer sinds 14 juli weg (ja, da's ruim een maand geleden! :( ). Je hoort trouwens wel relatief vaak over problemen (firmware, behuizing, compatibiliteit met software) bij de Ion, krijg ik de indruk.

mijn airbase heeft 10 weken bij jomox gestaan voor de vervanging van één knop!

Daar ben ik weer maar, mijn inruilhonger is nog niet weg getrokken....

Nu heb ik mijn gedachte verzet naar een supernova II die lijkt me beter...

Ook een multitrimibaaltje (6x) en veel stemmig.....

Digiklank, zacht..

Wat denkt u?

Back