Veronderstelling: Een paar miljoen euro voor jouw synth company?

MSDOS

Ouwe rot
Laten we zeggen dat je een paar miljoen euros te besteden hebt in een nieuwe synth company. Wat zou jij doen en wat voor type producten zou je maken. Je mag zo specifiek zijn als je wilt.

Loterij gewonnen ;)?

Allereerst zou ik me afvragen of ik uberhaupt wel een synth-company wil beginnen. De grote 3 spelen op safe, en een aantal kleinere bedrijven (Novation, Waldorf) zijn vrolijk over de kop gegaan (nu komt dat bij Novation volgens mij ook omdat de Nova II niet echt bugvrij was, en de KS-synths ook niet; "Kraak-Synth" is geen lovende benaming). Alle nog kleinere bedrijven hebben een heel specifiek product dat met een hoop liefde voor het vak en voor de hobby in elkaar wordt gezet; als je Joerg Schaaf's verhaal leest (onder aan de pagina) ; wil je dat riskeren, ook al heb je zelf een miljoen?

Ik denk dat ik het geld op de bank zou zetten om te rentenieren zodat ik mezelf C++ code en signaal/systeemleer aan kon leren (net als de uitvinder van Absynth; de applicatie is door Native Instruments overgenomen), en dan zou ik muziek maken, en applicaties die dit deden volgens mij filosofie. Ik zou misschien ook m'n elektrotechniek ophalen om een kleine, fijn afgewerkte custom controller te bouwen voor mezelf met een paar foefjes. Inclusief toetsenbord? Wie weet? Ik heb al eerder gedacht aan een controller gebaseerd op het chassis van de Virus KC, maar met een beter verdeelde layout en 49 toetsen, identiek aan die van de KC of die van de Supernova II Keys - heerlijke aanslag! 3 modwheels, endless rotaries, sliders, gewone potmetertjes, ribbon controller of touchpad. Als er meer interesse voor zou zijn zou ik mijn idee verkopen aan een bedrijf.

Een andere richting die ik zou onderzoeken zou het bouwen van een speciaal soort retrofit zijn; mLAN vind ik persoonlijk een geweldig concept, maar je hebt er niks aan als je nog steeds een MIDI-interface nodig hebt voor alle hardware om je heen die nog niet via mLAN werkt. Dus, een soort bak met 3 hele korte kabeltjes erin voor de MIDI, kabeltjes voor de meerdere uitgangen van een synth, een Firewire poort aan de andere kant; de benodigde stroom wordt via de FW-poort onttrokken, en een heel intelligente converter erin die alle MIDI-zooi vrolijk doorstuurt. Alles wat je dan nog nodig hebt is een 1U 19" rack met genoeg Firewire inputs en een stabiele, interne voeding, die gelijk met de rest van je mLAN-gear overweg kan. Helaas zijn een hoop synths qua outputs vrij kieskeurig, dus is het misschien niet direct mogelijk.. maar okee.

Als het perse een niet-levensvatbaar en duur project moet zijn dat me uiteindelijk legendarisch en bankroet achterlaat zou het het ontwikkelen zijn van een FM/Waldorf-style wavetable synthesizer zijn met een bediening die ongelofelijk simpel, elegant en efficient is. Misschien is de codenaam Synthesis Hybrid 1-T wel wat :D.

Kurz en Alesis gingen ook niet lekker en moesten ook verkocht worden aan andere corp om nog wat dingen op de markt te kunnen gooien.

Komkommertijd voor

Maar denk dat je dan mensen zoals Ken McBeth en de bouwer van de Spectralis, Dave Smith, Roger Linn eens in een hok bij elkaar moet zetten en die eens carte blanche geven.
Nou ja als opdracht een synthlijn van instap, midden en flagship model inclusief rack versies van hybride digitaal/analoge synths. Geinspireerd door de memorymoog, Matrix12 en Chroma.
Gewoon een bak met discrete osc, DCO, FM osc, wavetable OSC hangen aan VCA's en digitale LFO's en analoge filters. Polyfoon en evt multitimbraal.
Nadeel dat zo'n bak een Hartmann neuron nog een goedkope bak kan laten lijken.

En voor de rest gewoon het idee van Roland Varios jatten en alle bekende oldie synths in kaartvorm bouwen voor rack of keyboard versie waar dan een goede sequencer inzit om live mee op te kunnen treden. En een PCI-X kaart waar je die kaartjes in in kan proppen. Of iets in een behuizing met firewire of zo.

Als ik een paar miljoen had zou ik nooit meer uit de studio komen vreesek..
Dan liever geen zaken, liever muziek maken. :dj:

Maar,... ik zou vooral nadruk leggen op de klank en het gebruiksgemak! (Voor de rest ken ik er geen bal van :W ) Misschien een compacte Andromeda. Voor elke voice een uitgang 8~

als ik dat zou zeggen dan zou iemand anders er met mijn paar miljoen vandoor gaan 8o)
ik zou het in ieder geval kleinschalig aanpakken en zou hardwarematige producten maken

Back