Jupiter 8 demo mp3

Erg mooi, zo herinner ik m'n JP8 nog helemaal. Erg stom dat ik 'm heb weggedaan 5-jaar geleden. Heb nu de MKS80 met MPG80. Ook wel mooi, maar haald het niet bij de JP8. De JP8 vindt ik de mooiste synth ooit gemaakt en ga er zeker weer ooit een aanschaffen. Ze kosten hier in Dollars wat ze bij jullie in Euros kosten, bijna de helft minder dus. Staat hier een Roland DCB naar Midi interface, ben model vergeten, maar die kost maar iets van 150-Euro.
Mijn JP8 had vroeger geen DCB en hij klonk modder vet, veel vetter dan de MKS80. Had iets minder laag als de MKS, maar had veel bredere strings en blazers. Hij klinkt ook analoger dan de MKS. De MKS80 is gewoon een rek versie van de JP6, die ik ook vroeger gehad heb. De 6 en de 8 zijn niet te vergelijken. De 8 is gewoon stukken vetter. De JP8 is het enigste apparaat geweest waar ik ooit spijt van heb het verkocht te hebben.

Attachments

• jupiters & linn.jpg
    jupiters & linn.jpg
    142,6 KB · Bekeken: 115
Origineel geplaatst door iunowhu
. De 6 en de 8 zijn niet te vergelijken. De 8 is gewoon stukken vetter. De JP8 is het enigste apparaat geweest waar ik ooit spijt van heb het verkocht te hebben.

Ik weet het niet .
Vind de demo`s erg vet klinken maar heb nu niet het idee dat de JP8 stukken vetter klinkt dan de JP6 .
Ik hoor wel dat hij 'voller" klinkt maar echt veel "vetter" of echt een hele ander klank .. weet ik niet .
Smack kan een 1 op 1 vergelijking maken .
Of is de JP6 weg gegaan voor de 8 ?

Toppie scapes :okdan:

Mooie klank, vooral ook die verfijnde pingeltjes. Het filter (+resonantie) is echt typisch roland, herken ik van mijn jx10.
De jp4 heeft daarentegen een compleet andere sound! Dat is wel typisch.

Origineel geplaatst door maxdox
Toppie scapes :okdan:

Mooie klank, vooral ook die verfijnde pingeltjes. Het filter (+resonantie) is echt typisch roland, herken ik van mijn jx10.
De jp4 heeft daarentegen een compleet andere sound! Dat is wel typisch.

De JP4 is eigenlijk 4 keer een SH1 of zo
En heeft ook vco's vcf's uit dat tijdperk
Daarom ook veel warmer klinken volgens mij

Ja, zo heeft de Jupiter-8 dus al geen CEM chips...
Nu zijn CEM chips natuurlijk ook VET. En synths met dezelfde CEMs klinken ook voor geen decibel hetzelfde.

Wat ook geweldig is aan de JP8 is dat hij echt stabiel en betrouwbaar is, ik ken geen andere vintage analoge synth van dit kaliber dat net zo betrouwbaar is! Wie wel? :)

Origineel geplaatst door dextah
Ik weet het niet .
Vind de demo`s erg vet klinken maar heb nu niet het idee dat de JP8 stukken vetter klinkt dan de JP6 .
Ik hoor wel dat hij 'voller" klinkt maar echt veel "vetter" of echt een hele ander klank .. weet ik niet .

Voller is in mijn ogen vetter. Wat is vet eigenlijk? Hard, krijzend, snerpend, ronkend?
De Jupiter-6 heb ik verkocht voor de 8, maar heb ze dus een tijdje allebij gehad. De 6 werd overbodig, ondanks dat het een schitterende synth is. Nogmaals, ze zijn allemaal anders, maar de 8 klinkt gewoon het meest luxe van allemaal. Hij sweeft meer en is daardoor dus meer analoog getint dan de latere Jupiters. De MKS80 is ook een te gekke bak, maar jammer genoeg klinkt ie niet zo wollig als de JP8. verder heeft de MKS wel veel meer voordelen, zoals aanslaggevoeligheid, MIDI en controllers via MIDI. Hij is kwa opzet en architectuur wel gelijk aan de JP8. Toch denk ik dat mijn MKS80 ooit het veld zal ruimen voor de JP8.

Origineel geplaatst door Aaron
Ja, zo heeft de Jupiter-8 dus al geen CEM chips...
Nu zijn CEM chips natuurlijk ook VET. En synths met dezelfde CEMs klinken ook voor geen decibel hetzelfde.

Wat ook geweldig is aan de JP8 is dat hij echt stabiel en betrouwbaar is, ik ken geen andere vintage analoge synth van dit kaliber dat net zo betrouwbaar is! Wie wel? :)

Ik geloof inderdaad dat je gelijk hebt. Er is geen andere Synth van dat kaliber dat zo betrouwbaar is, maar dat komt omdat het Japans is. Mijn Prophet-600 is ook nog nooit stuk geweest in die 21-jaar dat ik 'm heb en hij ontstemd niet zo erg, maar hij zit net niet in dezelfde klasse als de Jupiter-8.

De JP4 is eigenlijk 4 keer een SH1 of zo
En heeft ook vco's vcf's uit dat tijdperk
Daarom ook veel warmer klinken volgens mij

Ik heb ook een Jupiter 4 en dat vind ik nog wel de vetste van allemaal. Wat voor geluid die kan maken met 1 oscie is echt ongelovelijk...zo een zinderend rondzwevend geluid dat ik alleen maar van de Minimoog ken...zo een geluid waarbij je niet eens een vibrato LFO op de oscillator hoeft te zetten omdat die uitzichzelf al rond vibreert :). Ook de calibratie van het filter is bijna perfect afgesteld (Bij de Jupiter 8 vind ik dat eigenlijk wel een beetje tegenvallen). Een van Rolands mooiste synths imo gevolgd door de andere Jupiters.

Hij klinkt niet zo wollig en breed als de JP8/JP6 en je kan natuurlijk veel meer uit de kast halen op de 8 en 6...maar iedere Jupiter heeft zijn eigen taak zal ik maar zeggen :D

Ik weet het niet .

Voller is het woord, zeker niet vetter...ze komen erg dicht bijelkaar qua klank...de 8 klinkt gewoon wat verfijnder..sjieker ofzo...ach weet ik veel...ik dam ik slaap.

Nee, mijn Arp Odyssey.

Ik had me laten vertellen dat de Jupiter-4 door z'n discrete osc idd vetter klinkt als de JP8.
Bekend voorbeeld: de brassy sequence-sound in het nummer van Eurythmics "Sweet Dreams" is een JP4. Ik dacht altijd Oberheim! :)

Alleen heeft de JP-8 natuurlijk wel 16osc! Zet dat nog eens in Unison mode... Zo hadden ze die vette lead van Queen "I want to break free" gedaan had ik ergens gelezen. Om maar gewoon een voorbeeld van een JP8 in unison mode te noemen.

voor soundscapes is het inderdaad de aangewezen apparatuur, maar je moet begrijpen dat er slechts weinig van die apparaten goeie beats kunnnen genereren

Back