waar haal jij je samples vandaan?

waar haal jij je samples vandaan?

• Sample CD's

Stemmen: 16 23,9%
  • Internet

Stemmen: 8 11,9%
  • Zelf samplen van plaat/cd

Stemmen: 21 31,3%
  • anders

Stemmen: 22 32,8%

• Totaal aantal stemmers
    67
Ik heb het vooral op van die AKAI cdtjes ;) En voor de rest verzamel ik altijd bruikbaar spul (van internet bv.) in een map op me desktop...

De wavs die je op internet vindt zijn meestal van slechte kwalitiet (ja er staat kwaliTIET :P ).

Soms hebben computergames ook wel leuke samples, alleen zijn ze vaak niet als WAV bestand uit de programmatuur te halen :(

Origineel geplaatst door DJ41
De wavs die je op internet vindt zijn meestal van slechte kwalitiet (ja er staat kwaliTIET :P ).

Soms hebben computergames ook wel leuke samples, alleen zijn ze vaak niet als WAV bestand uit de programmatuur te halen :(

Hhhmz, je kan het toch altijd als audio samplen in een sampler?

Ik haal trouwens veel van internet en sample de laatste tijd ook wel mijn ms2000 of ms20 voor de analoge kickjes/hihats *D

wat doe je hier dan bamse?

Met koninginnedag vorig jaar hen ik van mijn broer een hele kist vol met oude platen gekregen. Er zaten oude elpees en singeltjes uit de jaren 60/70 en 80 in!
Een hoop troep, maar ook een aantal zeer bruikbare platen. Je moet wel wat geduld hebben om ze allemaal te luisteren. Maar dat is leuk voor op de regenachtige zondagen... De trompet-samples in mijn nummer "Retpocileh" komen uit deze bak....

Verder sample ik de juno60, omdat mijn preset-geheugenbatterij niet werkt...

CD's en internet gebruik ik ook veel, maar heeft toch minder charme dan dat je een leuke sample op een stoffige elpee vindt... n o s t a l g i e ..

Als je een beetje thuis bent in sample CD's dan hoor je bijna in alle produkties wel regelmatig van die bekende geluidjes. Alleen de reclame muziekjes is bijna alleen maar sample CD heb ik wel eens het gevoel.

De een vind het maar niets en doet alles (hardcore) zelf qua opnemen en bewerken. De ander slaat CD's in bij het gros en gebruikt alles wat los en vast zit.

Er zijn heel veel bagger CD's en die zijn dan net zo bagger als de meeste samples van het internet. En de echte goede CD's kosten meestal ook iets meer, maar als je bedenkt dat je een veel groter percentage van die krengen kunt gebruiken (ik in ieder geval wel) is het meer waar voor je geld. Ook al is het af en toe even slikken.

En tegenwoordig met al die tools is het wel makkelijk om je Akai CD's in allerlei soorten om te zetten en te gebruiken.
En als je toch een sampler hebt dan moet je het ding toch af en toe ook samples voeren. Toch?

Het leukst is (althans volgens mij) om naar een tweedehands platenzaak te gaan en daar in de bakken met waardeloos materiaal te gaan snuffelen om daar vervolgens iets leuks mee te doen.

Voorwaarde bij mij is wel dat het aan het eind van het liedje (wat een prachtige uitdrukking in deze context) niemand het origineel er nog in terughoort.

-- HanzZ

Ik sample alleen van mijn eigen bakken die in de studio staan en waar het weinig zin heeft om ze mee te sjouwen. Of een 303 lijntje, omdat sommige nummers 3 303s nodig hebben... of getranspose-de 303s.

Ik sample (sempel...) ook veel van mijn eigen synths en dan de boel verbouwen tot iets nieuws (met de micro modular en filterbank en zo). Drum samples (met name losse samples van drum klanken) haal ik wel veel van cd en internet. Ik gebruik niet zoveel loops, ik maak liever zelf iets m.b.v. de losse drumlkanken.

[de zrk offtopic mode]
ik hou zowieso niet zo van die loops.. beetje nep imho..
maar staan er op die prof. sample cd's ook veel loops of juist veel losse bruikbare geluiden? en naar welke kan je 't beste zoeken?
[/de zrk offtopic mode]

Die sample cd die je bij Interface kan bestellen is wel leuk (drumsamples van 65 drumcomputers geloof ik). Maar ik gebruik de samples meestal als basis, ik ben meestal pas tevreden als er van de originele samples weinig tot niets meer te herkennen is.

Ik sample alles van plaat, cd, md, whatever. Verder sample ik vaak m'n eigen synths + effecten. Bouw 'n loopje of 'n maf geluid met 'n paar synths en effecten, en flikker 't in je sampler. De enige samples die ik gebruik en niet zelf gesampled heb, zijn samples van 'n stuk of 15 drumcomputers.

Ik heb 'n paar sample CD's maar ik gebruik er nooit wat van. Ik gebruik ook geen ROMplers. Ik heb het allebei wel geprobeerd, en ik ben ook niet principieel tegen. Maar voor mijn eigen sound wil ik graag alles zelf doen, anders werkt het voor m'n gevoel niet. Ik vind het ook gewoon veel leuker om iets van 'n plaat te trekken dan om 'n sample CD door te spitten.

Origineel geplaatst door lo-fi
Ik heb 'n paar sample CD's maar ik gebruik er nooit wat van. Ik gebruik ook geen ROMplers. Ik heb het allebei wel geprobeerd, en ik ben ook niet principieel tegen. Maar voor mijn eigen sound wil ik graag alles zelf doen, anders werkt het voor m'n gevoel niet. Ik vind het ook gewoon veel leuker om iets van 'n plaat te trekken dan om 'n sample CD door te spitten.

Maar effe los van de originaliteit van het eindresultaat, wat werkt het snelste : sample CD's doorspitten op zoek naar iets bruikbaars, of bakken stofferige LP's opleggen en afdraaien?

En hoe zit het met de auteursrechten als je zomaar loopjes, geluidjes en kraakjes uit ouwe LP's e.d. gaat halen??? Dan is het toch "safer" om met (niet-gekopieerde) sample CD's (met licentie) te werken? Allemaal niet zo'n probleem natuurlijk, totdat je uit je slaapkamer-studio losbreekt en iets uitbrengt...

Het gaat mij niet om wat het snelste werkt. Het gaat mij om wat ik leuk vind om te doen. En ik 'vind' m'n samples meestal wanneer ik gewoon de muziek luister die ik leuk vind, dus echt doorspitten is er niet bij.

Wat auteursrechten betreft: ik zorg gewoon dat het niet herkenbaar is.

Nogmaals, iedereen moet doen waar ie zin in heeft, maar dit is hoe ik het doe.

ik sample alles wat los en vast zit..ouwe platen, cd's, sample-cd's, kookwekkers, zangers, drumcomputers, synths, whatever...wat ik wel leuk vind is om alles flink (tot onherkenbaarheid) te bewerken in logic/recycle/emu...:)

oh ja, en van internet sampelen is ook lachen, juist omdat het zo verrot klinkt..ik zet af en toen ook bv een realaudio-internet-radiostation op.. instant 8-bit loops

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door David
En hoe zit het met de auteursrechten als je zomaar loopjes, geluidjes en kraakjes uit ouwe LP's e.d. gaat halen??? Dan is het toch "safer" om met (niet-gekopieerde) sample CD's (met licentie) te werken? Allemaal niet zo'n probleem natuurlijk, totdat je uit je slaapkamer-studio losbreekt en iets uitbrengt...

Auteursrechten??? uh....Dat zien we dan wel weer...:fuckoff:

Back