Hoe maak ik o.a. een telefoonstem??

bumperke

Nieuwkomer
Hoe kan ik een stem zo vervormen dat het klinkt als iemand die aan de andere kant van een telefoonlijn zit, ook je juiste afstelling voor een stemmetje zoals vroeger ( dat klinkt als een stem uit zo'n oude grammofoon).
Deze instellingen staan niet standaard in Cool edit, en als iemand deze kennis wil " sharen" ?

Alvast thanx,
Will ;) :okdan:

Het frequentiegebied van spraak ligt bij een telefoon tussen de 300Hz en 3.5KHz. Met een bandpass filter kun je al een aardig resultaat bereiken. Daarna kun je, zoals eerder aangegeven, experimenteren met 8 bit samples, sample rates van 8 of 16KHz, bitcrushers, ....

Het hangt er ook vanaf of je een echte telefoonstem wilt hebben , of wat we nu beschouwen als een telefoonstem..;)

Nee, ik wil een echte telefoonstem, de tip met de telefoon is al geprobeerd, die werkt niet.
Ik dacht (denk) na alle eerlijkheid dat er standaard bewerkingen voor zijn, wel blijkbaar niet,
Will

Er is de Nokia Audio Suite, een door Nokia zelf gemaakte VST plugin die direct het geluid naboots van een mobiel toestel, je hebt keuze uit circa 10 verschillende modellen. Het leuke is dat je echt een verschil hoort tussen de modellen; sommige klinken nogal iel, andere wat voller.

Dan heb je ook nog Vinyl van Izotope waarmee je geluid kunt verouderen; je kunt daarmee het geluid desgewenst terug laten gaan tot ca. 1900.
(Of het historisch verantwoord is weet ik niet, want ik leefde niet in 1900, maar ga er maar vanuit dat het klopt...)

Izotope.com kun je denk ik wel vinden, voor de Nokia Audio Suite moet je jezelf éénmalig gratis registreren op het Nokia forum, forum.nokia.com
Daarna vindt je het hier (deze link werkt pas NA de registratie) http://www.forum.nokia.com/main/0,,034-62,00.html

cd 44100, radio 2200, telefoon 11000...

Er zit een speciale functie in bij Goldwave
vroeger, meende ik me te herinneren.

Axel

Een vork(telefoon hybride) gebruiken... probeer eens bij je lokale omroep....

Met de volgende EQ curve kom je denk ik al een aardig eind. Nabewerking moet niet zo moeilijk meer zijn (evt. ruis toevoegen, enz.).

EQ phone.JPG

(de curve is even snel in elkaar geflanst)

Ik dacht (denk) na alle eerlijkheid dat er standaard bewerkingen voor zijn, wel blijkbaar niet,
jawel hoor !

IIRC is het een (standaard) effect in SoundForge en als ik me goed herinner is er ook een dedicated VST plugin. Maar met een beetje graphic of parametriese EQ en wat ruis kom je inderdaad ook een heel eind.

de naam vd fabrikant is me even ontschoten maar vroeger had je daar in de betere studio dus zelfs een apart kastje voor. het effect wordt nl. best wel vaak gebruikt in commercials enzo

Origineel geplaatst door Arv
threads doorlezen is een zeldzaamheid "these days"...

kan eerder van jou gezegd worden denk ik...:erm:
het ging over een mic aan de hoorn, niet over een jack aan het toestel.... of ben ik hier mis?:D

Origineel geplaatst door Maks
kan eerder van jou gezegd worden denk ik...:erm:
het ging over een mic aan de hoorn, niet over een jack aan het toestel.... of ben ik hier mis?:D

het zal wel

Back