Mijn gear/setup - wat veranderen?

ik vind die monomachine toch wel interessant, wel gek dingetje gefreakte arps+sequencer
daarnaast komt dus een drumsampler of drummachine.

ik zit te denken aan een

-machinedrum
-mpc1000
-ESX electribe
-RS7000

en de eerste 3 zijn denk ik toch het interessants. met de MD bovenaan (*hoewel ik niet gewend ben aan drumsynthese)
nog andere kandidaten?ik denk dat de mpc2500 wel wat leuke extra features maar vind ik te duur.

ik denk toch niet aan een TR-909 of 808

of zou ik de 909 niet moeten uitsluiten?

Jomox vind ik niets. Spectralis lijkt me wreed maar dan wordt het geen monomachine en ik denk dat dat juist een goede combi is. monomachine en extra drumdoos sampler ding.

Ik heb gisteren tracks van hazes geluisterd en daar hoor ik dus monomachine en dat is toch wel een juiste klank :)
[filosofie mode]Hazes, ik hoor stiekem al een moddervette se1x bassline onder je muziek[/filosofie mode]

Origineel geplaatst door Alex Omega
ik denk toch niet aan een TR-909 of 808
of zou ik de 909 niet moeten uitsluiten?

Mwa, als je het mij vraagt heeft een 909 niet veel wat je met een ES(X) niet zou kunnen doen.
Even afgezien van het analoog / vatten in samples debat, heeft een 909 nog individuele accent en global accent, maar dat is het dan ook wel. Heel persoonlijk vind ik dat een 909 weliswaar goed klinkt, maar een groot deel van de sounds (snare, hats, cymbal/crash) zijn zo ontzettend kenmerkend en helaas ietwat cliche geworden dat ik ze eigenlijk niet meer kon horen. Bij mij is-ie dan ook niet lang gebleven, ook omdat de investering gewoon niet lullig is.

Een 808 heeft daartegen nogwel een bepaalde charme, maar dan moet je toch ook weer aan de slag met MIDI kits of syncdoosjes en voor je het weet ben je meer aan het hobbyen met aansluitingen dan dat je 'm lekker gebruikt in je studio. YMMV afhankelijk van je persoonlijke werkwijze.
Daarbij is het klankspectrum natuurlijk mooi, maar beperkt.

*Hanz wacht op het woedende drumcomputervolk dat nu massaal optrekt naar Alphen voor een rituele SF- steniging met oude adapters...

Origineel geplaatst door Hanz

*Hanz wacht op het woedende drumcomputervolk dat nu massaal optrekt naar Alphen voor een rituele SF- steniging met oude adapters...
Wat is er mis met oude adapters als ze goed werken. :confused: :D

Alex Omega -> Waarom neem je geen MPC(-achtige) drumsampler? Dat zijn toch hele fijne apparaten qua bediening om je drums (en meer!) mee te doen. Live heb je er ooit misschien ook nog eens iets aan.

Bikkel, ik denk dat het wel wat is, ik ga nog even goed kijken naar de MPC1000.
die MPC2500 heeft toch wel een aantal extra features die ik interressant vind maar die prijs he....

wat ik wel minder vind is die niet zo denderende fx van de mpc....

Meestal worden de interne FX afgerekend op de kwaliteit van de reverb:

Tenzij het insert FX zijn doe ik sowieso niks met de FX op zo'n apparaat. Ik wil al mijn send FX via mijn AUX sends gebruiken, en niet een reverbje uit de Virus en een reverbje uit dat apparaat, en dan nog delay uit een derde. Dat werkt gewoon niet.

Een chorus, flanger of phaser is wel leuk om te hebben, bitcrusher en andere sample FX zijn ook leuk in het geval van een MPC, maar dan houdt het toch op voor mij.

Je kunt ook rustig een oudere MPC kopen, die kunnen misschien wat minder, maar ze klinken als een klok en werken juist door dat simpele wel weer beter voor waar je de MPC primair voor gebruikt.

Origineel geplaatst door Alex Omega

Jomox vind ik niets. Spectralis lijkt me wreed maar dan wordt het geen monomachine en ik denk dat dat juist een goede combi is. monomachine en extra drumdoos sampler ding.

Spectralis = Monomachine+Drumdoos sampler ding+Filterbank+ultra sound....

En ik sluit me volledig aan bij Hanz omtrent de 909, dat is toch ondertussen de Schlagerbak van elctronische muziek geworden. Die snares en hihats/crashes kan ik echt niet meer aanhoren.

gebruik jij de synth die er in zit septic?

die demo's wordt ik niet echt warm van......de monomachien is denk ik wel wat eigenzinniger. zeker qua syntese soorten/type

filterbank zooi is gaaf

owkee... nieuwe poging.

muziekstijlen: acid en electro

niveau: er veel plezier in hebben, niet professioneel

gear: mfb synth lite, roland tr626 (binnenkort), alesis modfx phltre en btrman, mengpaneel

Korg electribe EM1 overweeg ik weg te doen.

budget: wat de korg opbrengt :)

Is het hiermee te doen denken jullie?

minimal kan ik er dus ook wel mee maken... maar dat is het em net,
ik denk dat enkel een synth en een drumcompu té minimaal zullen zijn...

daarbij ben ik ook nog op zoek naar een midi-synth/keyboard om de mfb mee aan te sturen.
Dus dat kan een keyboard zijn, of een synth, of een midi-controler...

Origineel geplaatst door cloudman
owkee... nieuwe poging.

muziekstijlen: acid en electro

niveau: er veel plezier in hebben, niet professioneel

gear: mfb synth lite, roland tr626 (binnenkort), alesis modfx phltre en btrman, mengpaneel

Korg electribe EM1 overweeg ik weg te doen.

budget: wat de korg opbrengt :)

Is het hiermee te doen denken jullie?

Samplertje? Akai S3000XL, Emu ESI2000, Yamaha A3000, ...?

op zich geen slecht idee, maar dan zou het een samplertje moeten zijn die in één twee drie werkt om ideetjes neer te gooien, of te jammen. dat kan ik in principe wel met de drumcomp en de synth.
dan denken we al gauw aan een korg ES1, of aan een SU-10 of een sp303...

op zich geen slecht idee, maar dan zou het een samplertje moeten zijn die in één twee drie werkt om ideetjes neer te gooien, of te jammen. dat kan ik in principe wel met de drumcomp en de synth.
dan denken we al gauw aan een korg ES1, of aan een SU-10 of een sp303...

Dan zou ik toch voor de Korg ES1 gaan maar
ik vrees dat je nog iets zal moeten bijbetalen
bovenop je Korg EM1...

mja... zo noodzakelijk is die niet. Wat ga ik toevoegen met een sampler tegenover een ander synthje? gebruiksgemak? sonische mogelijkheden? iets leuks in het jam-proces?

en waarom zou ik niet gaan voor de boss sp doosjes of de yamaha su's?

mja... zo noodzakelijk is die niet. Wat ga ik toevoegen met een sampler tegenover een ander synthje? gebruiksgemak? sonische mogelijkheden? iets leuks in het jam-proces?

en waarom zou ik niet gaan voor de boss sp doosjes of de yamaha su's?

Een analoog synthje en rompler drumdoosje heb je al.
Een sampler geeft je een enorme sonisch palet in één toestel.
Je kan zowel een extra drumkit, een loopje of bvb wat strings toevoegen.
Ideaal als je minimalistisch wil werken op het gebied van je setup.
Ook kan een 2de sequencer soms handig zijn om live te jammen.

De Yamaha SU10 heet nog geen 0.5 MB geheugen, de Yamaha SU200 heeft
dan weer een hele reeks andere problemen, waaronder geluidskwaliteit!

De Boss SP303 is al iets beter dan bovenstaande samplertjes maar
momenteel spannen de Korg Electribes toch echt wel de kroon. :mega:
Ik zou in jouw geval zeker voor de Korg ES1 gaan en zou zelfs even verder
sparen voor de Korg ESX1. Lees er anders volgende reviews uit het
gerespecteerde Sound On Sound er eens op na:

Yamaha SU10
Yamaha SU200
Boss SP303
Korg Electribe ES1
Korg Electribe ESX1

Laat maar weten wat je ervan vindt...*D

Verder gaan met produceren

Verder gaan met produceren

Hoi,

Ik ben een tijd geleden begonnen met produceren, maar ik wil het nu wat verder uitbreiden. Ik gebruik nu Ableton Live 5.2. Het is de bedoeling dat er verschillende harware bijkomt. Maar wat? Ik heb een budget van rond de 800€. Wat raden jullie mij aan. Ik produceer voornamelijk minimal.

Dan mag je toch iets specifieker zijn in je wensen en verwachtingen. Ableton liive is een vrij compleet productie-pakket en heeft ongeveer alle studio equipment, die je als hardware zou kunnen krijgen, als plugin ingebouwd zitten. Hier zijn dan toch een antal suggesties:

- Midi controller, knopjes draaien, vooral leuk live, misschien wel een must voor de computermuzikant
- Een hardware synth, eentje met veel knoppen, wederom leuk voor live
- Blijf je in de studio zitten dan is een channel strip met een compressor/eq misschien een leuke optie om je geluid wat aan te dikken/op te warmen, live schijnt een beetje kil te klinken.

Groeten, mau

Ik zat zelf te denken om het uit te breiden met een Groovebox en een keyboard

Back