Mijn gear/setup - wat veranderen?

Origineel geplaatst door sjeijk
Hee, tijd voor jullie mening...

Mijn huidige gear:

Tannoy reveal - de rode
pioneer versterker - hifi
gem s3 master klavier
Nord modular + exp
korg ms10 - kan ik nog niet aansluiten met cv
juno 60 - kan ik nog niet aansluiten met cv
fb 01
behringer draaiding
doepfer pocket dial
rme multiface II - dia ik niet kan aansluiten ivm mijn laptop (heeft geen pcmcia meer)
a.s. vrijdag roland r8 met 808 909 kaartjes

live ableton 5
en wat gratis vsti

genre: electro
artiesten die ik digg: David Caretta, aux 88, legowelt, Oizo, Justice, etc.

Ik ben benieuwd naar jullie mening
RME verkopen als je er toch niets mee kan. Juno en MS10 houden, echte Elektrobakken wat mij betreft. Een CV en/of DCB converter lijkt me dus wel een goed idee. De R8 +808/909 is ook een goede zet, maar van zichzelf klinkt de R8 behoorlijk dun en kil. Dat kan wel eens jammer zijn bij elektro. Een goede compressor of subtiele overdrive kan daar bij helpen. Ik gebruik een Behringer MIC100 voor dat soort grappen. Kost geen drol, en maakt je beats net wat dikker.

- Tannoy reveal - de rode
- pioneer versterker - hifi
Dat zal wel in orde zijn.

- gem s3 master klavier
Deze misschien verkopen aangezien je waarschijnlijk het sequencen met Live doet en de geluiden van de S3 niet denderend schijnnen te zijn. Wellicht dat je van de opbrengst een DCB-convertor kunt kopen die bi-directioneel is zodat je de JUNO als masterkeyboard kunt gebruiken. Een DCB-convertor is sowieso een echte aanrader; die geeft je JUNO weer heel wat extra mogelijkheden.

- Nord modular + exp
Ik weet niet in hoeverre je deze veel en intensief gebruikt. Misschien dat je hem anders zou kunnen verkopen en over kunt stappen op de Micro Modular (om weer wat geld vrij te maken).

- korg ms10 - kan ik nog niet aansluiten met cv
Hier een CV-convertor voor kopen (die van Doepfer zijn niet duur, bijvoorbeeld de MCV4, en werken prima).

- juno 60 - kan ik nog niet aansluiten met cv
Hier dan wellicht een DCB-convertor voor kopen.

- fb 01
De wát?

- behringer draaiding
Ik neem aan dat je hier zo'n MIDI-controller voor bedoeld? Die kan natuurlijk mooi van pas komen in Live.

- doepfer pocket dial
Ook handig voor Live.

- rme multiface II - dia ik niet kan aansluiten ivm mijn laptop (heeft geen pcmcia meer)
Deze kan je dan idd wel verkopen als hij toch geen nut meer heeft (en het levert weer een paar extra centen op).

- a.s. vrijdag roland r8 met 808 909 kaartjes
De R-8 klinkt inderdaad wat dunnetjes. Wellicht een leuke compressor aanschaffen (Compounder o.i.d.).

live ableton 5
en wat gratis vsti
- Handig voor het opnemen en sequencen.

@sjeijk: Een compressor is idd geen slecht idee om de R8 door te jagen.
Zelf dacht ik eerder aan een "gekleurder" (en goedkoper) modelletje van
DBX, Behringer of Alesis ipv een Focusrite...

heb wat hulp nodig bij mijn setup...verbetering wel of niet?

heb wat hulp nodig bij mijn setup...verbetering wel of niet?

ik zal ff kort uitleggen wat mijn situatie is thuis:

ik heb een samson c1 condensator mic............die gaat naar een presonus inspire geluidskaart......en dan komt het mijn sequencer binnen.

ik zit dus met een paar dingen in mijn hoofd om te gaan veranderen maar is dit juist of niet?

kennen jullie de....studio project vtb-1 (135eurie) en zou dit een goeie verbetering zijn voor mijn setup.

hoe sluit ik dit aan......mic in vtb-1 en dan weer in de presonus (dat zou raar zijn want dan zou hij ook nog gekleurd worden door de presonus)?? of kan hij ook direct in de pc?

ik heb al een microfoon op mijn lijstje staan die ik waarschijnlijk ga kopen.....studio project TB-01 of de C1 van studio projects.........en nou heb ik natuurlijk dezelfde vraag.

is de presonus inspire pre-amp beter of minder dan de VTB-1 pre-amp? en ik ben er dus nog niet uit hoe je dit aansluit.......mic----vtb-01------inspire-----pc of mic......vtb-01.......pc

help me eens met goeie uitleg......:eureka:

he gasten!! bedankt tot zover.

De RME moet er idd uit of er moet een lekkere converter komen.

De FB01 is van Yamaha, die mag weg, doe ik geen flikker mee. Net zoals de pocketdial.

De Roland R8 is binnen en die klinkt zeker ok. Kan ik wel soft dik maken denk ik.

Op zich zou een mixer niet verkeerd zijn, maar ik had het idee dat ik dat met een audio i-face wel kan oplossen. Alleen t grote verschil is dat je met een mengert lekker snel de EQ kan aanpassen. Verder qua geluidskwaliteit kan ik daar niets over zeggen. Zo ook de opmerkingen over fx en compr. wil ik software matig oplossen als dat goed kan.

Die mixer zit me nog niet lekker, ik vraag me echt af of ik dat software kan oplossen, evenals fxs.

De analoge bakken gaan zeker niet weg, dats t beste wat me afgelopen weken is overkomen nl. Wat n sound.. Ik had de ms10 voor bassen en smerige geluiden in gedachten en de juno 60 voor poly en bass geluiden.

Ik denk dat ik een kenton bak met dcb moet aanschaffen met minstens 3 cv's om zo ook het filter van de ms10 aan te sturen en van de juno.

De gems3 blijft master omdat t net n klaviertje meer heeft en aftertouch heeft en de juno60 als master zie ik niet zitten ivm de velocity die ie niet heeft.

De NM is wel lekker en gaat niet zomaar weg, maar om nou te zeggen dat ik m veel inzet.Nee niet echt. Toch heb ik wel een aantal patches waar ik niet zonder kan.

Dus de grootste vraag is: adviseren jullie een mixer met fx etc. of kan ik t ook met een audio i face en soft fx.

En budget.. sja ligt er aan wat ik nodig heb om lekker te kunnen werken. Hoogste prior hebben nu de cg dcb en audio i face

Origineel geplaatst door michielhemmer
ik heb een samson c1 condensator mic...die gaat naar een presonus inspire geluidskaart en dan komt het mijn sequencer binnen.
ik zit dus met een paar dingen in mijn hoofd om te gaan veranderen maar is dit juist of niet?

kennen jullie de....studio project vtb-1 (135eurie) en zou dit een goeie verbetering zijn voor mijn setup. hoe sluit ik dit aan......mic in vtb-1 en dan weer in de presonus (dat zou raar zijn want dan zou hij ook nog gekleurd worden door de presonus)?? of kan hij ook direct in de pc?

ik heb al een microfoon op mijn lijstje staan die ik waarschijnlijk ga kopen.....studio project TB-01 of de C1 van studio projects.........en nou heb ik natuurlijk dezelfde vraag.

is de presonus inspire pre-amp beter of minder dan de VTB-1 pre-amp? en ik ben er dus nog niet uit hoe je dit aansluit.......mic----vtb-01------inspire-----pc of mic......vtb-01.......pc

Rustig man... Even mijn opinie spuien over je vraagje...

Die Samson C01 blijkt nogal wat ruis te geven. Leuk als eerste budget mic maar een upgrade naar een Studio Projects C1 zal zeker de moeite lonen. Lees volgende reviews op SOS er eens op na: Samson C01 & Studio Projects C1.

De Presonus Inspire blijkt volgens hetzelfde profi maandblad over vrij degelijke AD/DA- converters en pre-amps te beschikken. (Zelfs de meegeleverde software valt te pruimen maar dat doet hier niet ter zake.) Het enige minpunt is dat het geen hand-on controls heeft.
Alle settings moet je via de meegeleverde software doen. Dat is meteen ook een positief punt want je kan deze settings dus opslaan en later terug inlezen.

Alles hangt er dus van af of je die pre-amps ook stand-alone (zonder PC) nodig hebt. Dan zou het wel interessant zijn om een pre-amps met knoppen aan te schaffen. Studio Projects maken wel goede mics maar ik zou ze toch niet onmiddelijk met pre-amps associeren...

(Als je het toch zou doen moet je natuurlijk NIET van de uitgang van je ene pre-amp naar de input van je tweede pre-amp maar naar de line-in van je Presonus (als ik me niet vergis is dat bij die Presonus via de RCA plugs)) Je gebruikt die Presonus dan enkel als AD/DA-converter.

Volgens mij zit je echter voorlopig goed met die Presonus. Ik zou eerst die Samson C01 vervangen door een betere mic (bvb de Studio Projects C1). Dan zou ik verder sparen voor een volledige channel strip (pre-amp, compressor, EQ) zoals bvb de Focusrite TrakMaster (of de Pro versie). De meeste channel strips hebben tegenwoordig vaak ook een optionele AD-converter.

trakmaster_pro_front_large.jpg

Origineel geplaatst door sjeijk
Dus de grootste vraag is: adviseren jullie een mixer met fx etc. of kan ik t ook met een audio i face en soft fx. En budget.. sja ligt er aan wat ik nodig heb om lekker te kunnen werken. Hoogste prior hebben nu de cg dcb en audio i face

Audio mixen kan idd op je PC gebeuren als dat meer je ding is.
Ook digitale, cleane, reverbs, delays etc kunnen ook op je PC maar
analoge, minder transparante gear (vette compressie, EQ, distortion)
is meestal moeilijker te emuleren op een computer. Daarom zou ik je
toch een vette kleurende compressor aanraden (bvb DBX)

Ok kleine update dan:
1) gem s3, roland r8, korg ms10, roland juno & clavia NM blijven
2) RME & FB01 gaan asap de deur uit
3) Een degelijke USB/FireWire MIDI en audio interface kopen en
zorgen dat je die analoge synths vanuit Live en je controllers kan
aansturen dmv MIDI-CV, MIDI-DCB of wat dan ook...
4) Een soft-samplertje/romplertje implementeren in je setup.
5) En tenslotte een vette, kleurende compressor voor achter je R8.

Succes!

ik heb er ook weer eentje.

setupje. minimaal. gebaseerd op een protools recording systeempje. de midi loopt buiten de recorder om.

recording: digidesign digi002 + de software.
sequencer: rm1x
synth: waldorf q + superwave p8(vst)
drums: airbase
fx: behringer reverb + ds1 distortion
compressie: alesis 3630

mijn tafel is nu even niet aangesloten en mag mogelijk weg,

ik mis wat rauwigheid en ranzigheid. wat mis ik mogelijk verder nog? en wat zouden jullie aanbevelen als interessante aanvullingen?

Origineel geplaatst door Roel
ik heb er ook weer eentje.

setupje. minimaal. gebaseerd op een protools recording systeempje. de midi loopt buiten de recorder om.

ik mis wat rauwigheid en ranzigheid. wat mis ik mogelijk verder nog? en wat zouden jullie aanbevelen als interessante aanvullingen?

Een sampler zou niet mis staan in je setup. Als je je setup minimaal wil houden
zou ik overwegen om je RM1x te upgraden naar een RS7000.
Voor rauwe ranzigheid zou ik idd een sherman filterbank aanschaffen...
Je mengerd zou ik niet verkopen. Anders kan je nooit meer zonder PC werken!

ik heb eerlijk gezegd al vaak gedacht of ik niet gewoon een losse hdd recorder moest kopen ipv een computer te gebruiken... hoe dan ook mis ik dan weer het grafische editten. hoe dan ook is het voor eindresultaten misschien wel weer interessant om alles vanuit pc weer richting hdd recorder te bouncen... mja... kun je het ook weer net zo goed op pc zetten.

heel sterk punt over die mixer.

Ik snap het probleem niet echt 8o)

1) Een PC is ideaal als recorder. Makkelijk (grafisch) te editten.
Je hebt een goede audio interface & software waar je tevreden van bent.

2) De rest (sequencen, synths, FX, mixen) gebeurt buiten de PC om.
Is lekker hands on en werkt toch lekker veronderstel ik.

Houden zo! Dan moet je de PC alleen maar opstarten wanneer je echt wil recorden.
Componeren, pielen, jammen, live performen, ... kan dan gerust zonder PC.

Zoal hierboven al aangehaald zou ik wel overwegen om je arsenaal uit te breiden
met een sampler (bvb RS7000 ipv RM1x) en een Sherman Filterbank....

Origineel geplaatst door Roel

Ten eerste is het natuurlijk interessant om te weten wat voor muziek je maakt, zodat we weten wat voor soort sound je zoekt.

Ten tweede: waar zoek je de dat rauwe en ranzige? In de drums, de synthparts of in het totaalgeluid?

Wanneer je verder toch niet analoog mixt en/of live optreedt, kun je in mijn ogen de mixer gewoon verkopen.

Origineel geplaatst door Sly Dog
Ten eerste is het natuurlijk interessant om te weten wat voor muziek je maakt, zodat we weten wat voor soort sound je zoekt.

Ten tweede: waar zoek je de dat rauwe en ranzige? In de drums, de synthparts of in het totaalgeluid?

Wanneer je verder toch niet analoog mixt en/of live optreedt, kun je in mijn ogen de mixer gewoon verkopen.

ik maak echt alles. van rustige warme en wollige pads, tot keiharde beats, rauwe leads en industriele zooi. eigenlijk niet echt in hokje te plaatsen.

het rauwe en ranzige zoek ik in 'het algemeen', de ene keer wat meer over drums, de andere ker over synthparts. ik zoek ook wat subtiels en warms trouwens, want ik heb een hele klinisch klinkende synth...

de mixer blijft even staan, ik werk graag zonder pc, maar op dit moment dus even niet. :)

Back