midi-controller powerbook os x

FloR

Nieuwkomer
Beste Synth-leden,

Na reeds jaren activiteit in het DJ-circuit krijg ik steeds meer en meer zin om zelf mijn muziek te maken. Zo ben ik op zoek gegaan op het internet naar informatie en zo kwam ik op het synthforum.
Zoals aangeraden heb ik de zoekfunctie uitgebreid gebruikt om de gewenste informatie te kunnen bekomen. Toch had ik graag mijn verhaal hier nog eens gedaan, dit omhierrop concrete reacties en raadgevingen te krijgen...

Mijn bedoeling is om leuke dans-muziek te maken, hierbij zou ik graag bestaande nummers in een ander kleedje steken.
Als beginnenling wordt hier aangeraden om eerst te proberen met een software-pakket, ik dacht aan reason of ander soortgelijk programma.
Zo beschik ik namelijk al over een powerbook G4 en dacht deze te gebruiken in combinatie met een goeie MIDI-controller. Na wat rondneuzen heb ik volgende gevonden:
- PRC - 50 of de PRC - 80: ik zou meteen de PCR-80 nemen, van edirol, verkrijgbaar bij Piens voor 328 euro
- keystation PRO 88: verkrijgbaar bij Piens voor 620 euro. (Dit is een aardig prijsverschil, daarom de vraag of die keystation echt de moeite waard is?)
- Of sla ik hier een kemel, en ontbreekt er hier een MIDI - controller die veel meer geschikt is voor miJ?

Dus even kort op een rijtje:
- is deze manier van werken goed om te beginnen (MAC + software + MIDI - controller)
- welk software-pakket zou u mij aanraden?
- welke MIDI - controller zou u mij aanraden?

Alvast bedankt!

FloR.

Mac + software + midi is idd goed om te beginnen. Voor software zijn diverse opties. Mensen die mac hebben gaan vooral voor logic of digital perfomer, maar ableton live is ook een optie. Reason is dubieus, want wat wil je ermee? Als je vocalen en externe synths wil gaan opnemen dan lukt dat niet (reason is trouwens wel goed als rewire). Qua midi controller is het moeilijk te zeggen. Wil je alleen melodieën inspelen of ook veel met faders/knobes werken (zie Evolution UC33)? Als je beide wilt zou ik naar Korg of Novation kijken voor goede en betaalbare controllers.

Veel suc6 ermee!

funkdecoder,

eerst en vooral bedankt voor je reactie!
Het is de bedoeling van zowel melodieën in te kunnen spelen alsook voldoende knoppen en faders ter beschikking te hebben. (Zoals ik uit het forum kan opmaken koopt men later anders toch iets nieuw dat wel voorzien is van de nodige functies, dus ik koop het liever meteen goed).

Die Novation, daar vind ik de remote 25, maar 2 octaven lijken me nogal weinig.. wel aftertouch:-).
Bij Korg vind ik 37 toetsen, lijkt mij al iets beter...

Die PCR-80 niet aan te raden? Of die keystation pro 88 (heeft wel geen aftertouch...)

f.

Ik heb zelf geen ervaring met de Korg MicroController en de PCR-80, maar ik heb er goede verhalen over gehoord. Het schijnen goede controllers te zijn voor het geld dat je er voor betaalt. Ik heb over de Keystation Pro 88 geen ervaringen van andere gebruikers gehoord (zowel positief als negatief), maar hij ziet er wel goed uit (je betaalt er ook dan meer voor). Misschien dat de andere SF-leden hier meer over weten. Maar aangezien je een powerbook hebt kan je beter voor iets compacters gaan om evt. mee te nemen, want die Pro 88 is nog al big :) . Btw, heb je al een audio/midi interface voor je powerbook?

funkdecoder, nogmaals dank voor de reactie...

Ik lijk er echt wel niet uit te geraken... die pro - 88 heeft wel een veel groter aantal knoppen en faders ivg met de PCR-80, het prijsverschil is er dan ook voor...

een midi/audio - interface heb ik nog niet, had gedacht aan eentje van edirol?

Back