Frequenties/toonhoogte van geluiden (met name drums) meten, liefst real-time software

bikkel

Everything is on the One
Frequenties/toonhoogte van geluiden (met name drums) meten, liefst real-time software

Als ik percussie bouw op mijn synths, met name de DRM1, kan ik niet precies horen in welke toon ik nu precies zit met een kick of een snare. Is uberhaupt moeilijk te meten natuurlijk. Maar volgens mij klinken drums veel beter en liggen ze beter in de mix als ze 'in tune' zijn met de rest.

Hoe kan ik nou eenvoudig meten welke toon ze afspelen? Ik dacht zelf aan een soort realtime analyse programmaatje wat de input van je geluidskaart meet.

spectrum analysers lijken me de oplossing...alleen realtime...je zou er een in reaktor kunnen bouwen...

:confused: Je zou kunnen proberen een toets aan te slaan op een keyboardje om te luisteren welke toon je zit

Maar je kan ook gewoon het spectrum analyseren waar die het sterkst uitslaat en vervolgens concluderen dat-ie op 345.6756745634 hz zit en vervolgens pak je het tabellenboek erbij en zie je dat-ie maar liefts 0.000235356 semitonen verwijderd zit van een zuivere Fis!!

't is maar hoe moeilijk je het jezelf maakt..

spectrum analysers

spectrum analysers

Dit is ook iets wat mij momenteel bezig houdt!

Is er een gratis of niet al te duur plug-in voor op de Mac die dienst doet als spectrum analyzer?

Waar het mij eigenlijk ook om draait is om vast te stellen in welke toon de drums zijn ingespeeld idd.

Any help?

Of kan ik deze info. ook gewoon aan mijn fantastische Logic ontlenen?

:confused: :biertje:

Dit doe ik altijd gewoon op m'n gehoor en dat werkt altijd prima. de grondtoon (toonhoogte) in Snares en kicks zijn makkelijk te horen, maar als de grondtoon toch niet meteen opvalt, dan kan je het geluid in een sampler laden. Dan speel ik op m'n klavier van laag naar hoog of omgekeerd. Dan wordt de toonhoogte van het geluid vanzelf duidelijk. Zo doe ik het tenminste :biertje:

Re: spectrum analysers

Re: spectrum analysers

Origineel geplaatst door Ensemble
Dit is ook iets wat mij momenteel bezig houdt!

Is er een gratis of niet al te duur plug-in voor op de Mac die dienst doet als spectrum analyzer?

Waar het mij eigenlijk ook om draait is om vast te stellen in welke toon de drums zijn ingespeeld idd.

Any help?

Of kan ik deze info. ook gewoon aan mijn fantastische Logic ontlenen?

:confused: :biertje:

Toch klopt er iets niet aan de vraag... Op het moment dat je geen toon meer hoort in een percussiegeluid, maakt het dan nog uit?
En als je dan hoort wat voor toon het is, hoe vaag ook -een toon is een toon- dan kan je toch gewoon een ander geluid pakken waarvan je weet dat het bijv. een C is... en ten opzichte van die C zet je je snare of kick.. en dan weet je het toch? Dit kan toch niet zo moeilijk zijn dat je het met een Spec. analyzer moet doen

Bovendien is het zo'n gedoe want al weet je de frequentie die uitslaat.. wie zegt dat dat de frequentie is die significant is voor de toon die je hoort? en al is dat die toon die je hoort, dan moet je in e.o.a. tabellenboek weer opzoeken welke toon dat ongeveer is enz. enz. gewoon lekker op de oortjes vertrouwen 8>

Ehh....er zit een analoge tune knop op mijn drummodule. Dus ik moet met de hand tunen.

ik snap het alleen niet zo... waarom wil je dit? drumgeluiden zijn veelal opgebouwd uit noise dus daar ga je al...

drum sounds zijn niet per definitie bedoeld om mee 'te spelen' (qua toonhoogte) ik vind het totaal onbelangrijk om exact te willen weten of het op de juiste pitch zit... maar goed, jij denk daar dus anders over nutuulk...

Als een geluid onder een bepaalde frequentie komt dan kan het menselijke gehoor geen toonhoogte meer onderscheiden.Ik weet niet meer hoeveel Hrz precies maar het gaat om lage frequentie's.
Dus vooral bij kickdrums kun je moeilijk een toonhoogte onderscheiden. Daarbij heeft een percussiegeluid zoals een kickdrum geen vaste frequentie maar een verloop van hoog naar laag en dan heel snel (vooral in het begin).
De toonhoogte die je dan soms nog wel kan horen is de decaystaart (die vaak ook nog door compressie luider wordt).
Dus percussieklanken kun je idd het beste op gehoor tunen.

Ik denk ook dat er weinig mensen zijn die percussieklanken afstemmen op de rest(ik ben ook één van de weinige).
Het is blijkbaar gebruikelijk in de muziekwereld dat percussieklanken vals zijn(ten opzichte van de andere instrumenten, bij toms zal het best hoorbaar zijn)
Want heb je ooit een drummer z'n drumstel zien stemmen?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
maar dat zal dan wel meer zijn om het geluid beter te laten klinken dan te stemmen t.o.v. andere instrumenten.
Dat is idd wat ik bedoel!
Mischien moet ik het anders zeggen: Heb je ooit een drummer z'n drumstel zien stemmen nadat de overige bandleden besloten om in een andere toonhoogte te gaan spelen?

het is vind ik erg belangrijk om ook de drumkit goed gestemt te hebben !
Ik denk idd dat je het op gehoor moet doen en zeker als het toch om een aparaatje gaat.
bij dance doe ik ook altijd gewoon tunen op gehoor door de baskick e.d. hoger of lager op het keyboard te zetten
of door ze te finetunen met jaja.. het knopje 8~

Weet je waar ik me bij bandjes mateloos aan irriteer?
CRASHES die niet mooi klinken met de rest van de kit of instrumenten.
maar dat is weer offtopic, sorry

p.s. antwoord op of het niet belangrijker is dat de frequentie niet gaat modderen met de rest...
neej, ik denk het niet, ik denk dat het net zo belangrijk is.
EQ is voor mij meer een hoogglans-beitsje, geen verf!

Drumgeluiden, ook die uit analoge drumdoosjes, hebben niet een constante toonhoogte. Bij de analoge drumsounds gebruik je een envelope > pitch voor de "ketel" (kun je ook de 'body' noemen). Wat ruis voor de attack, (het drumvel) en voilá: de drumsound is geboren.

Doordat de envelope zeer snel de toonhoogte van hoog naar laag doet afglijden, kun je 'm niet echt meten. Je zult dus op je gehoor moeten werken.

Trouwens, stel voor: je tuned perfect in 'C'. Bij je volgende akkoord, een 'A', ben je dan alweer vals. Volgens mij zoek je een oplossing voor een probleem dat het probleem alleen maar erger maakt.

Los van het feit of het wel of niet nuttig is om te weten wat de pitch is van een zekere drumsound, blijft de vraag nog altijd open staan of er software is die real time kan meten in welke toonhoogte een geluid is.

Jazeker, die bestaat, in de vorm van een stem-apparaat! :)

Ik zou het zoeken in de hoek van een 'software-gitaarstemmer' of je koopt een hardware gitaarstemmer o.i.d.
Maar of je daarmee DE pitch van je drums kan bepalen en daar muzikaal gezien (!) ook wat aan hebt tov het tunen op gehoor.... ik betwijfel het.

Want nogmaals, op het moment dat een drumgeluid zo duidelijk is qua toon zodat het stem-apparaat de frequentie kan spotten, dan kan je het zelf ook!
En op het moment dat een drumgeluid zo vaag is qua toon dat het stemapparaat geen zin meer heeft, heeft tunen ook vrij weinig zijn.

Back