SpaceAgent202
Sinds 2001
als je nu eens de woordjes hertz en bytes zou omdraaien 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

nee dat doe ik niet aangezien dit hier niets mee te maken heeft. we hebben het nu ff over sample data...Origineel geplaatst door Toon
Waarom zou digitaal geen kommagetallen kennen?
Zoek eens wat over PCM en AD/DA.
Origineel geplaatst door ChampionSound
... en daarbij bijvoorbeeld een 192 kHz, 384 kHz, 768 kHz, 1536 kHz samplefrequentie
Origineel geplaatst door 6 trak
nee dat doe ik niet aangezien dit hier niets mee te maken heeft. we hebben het nu ff over sample data...
kijk aan... 53% is nog steeds 'with me'...
Origineel geplaatst door Zaaz
Waarom zou je dit willen????

ik dacht het niet... nog maar eens beter lezen dan vriend ArvOrigineel geplaatst door Arv
Volgens mij haal je toch bytes en Hz door elkaar vriend 6 track..

maar wat nou als ook het filter digitaal is en daarbij de oscilatoren worden berekend...?!
ik dacht het niet... nog maar eens beter lezen dan vriend Arv![]()
Hertz Bytes
1 44100

Origineel geplaatst door Arv
Dit snap ik al niet!
![]()
een rate van 44.1 khz is de standaard... dan is het dus logisch dat je 44100 bytes (of beter gezegd samples) nodig hebt om een 1 hz sinus zo perfect mogelijk weer te geven... nu wat duidelijker?
een rate van 44.1 khz is de standaard... dan is het dus logisch dat je 44100 bytes (of beter gezegd samples) nodig hebt om een 1 hz sinus zo perfect mogelijk weer te geven... nu wat duidelijker?
want je moet die sample frequentie IMO zien als een 'stream' en niet als afgebakende blokjes. Dus als een sinus ergens niet lijkt te passen dan loopt ie 2 periodes verder wel weer in de maat zal maar zeggen.en ook als er een komma getal aan te pas komt? ...kijk, en dat is het hem nou juist...Origineel geplaatst door Arv
ok nu snap ik je.
Maar dan kom ik weer terug op mijn eerdere postwant je moet die sample frequentie IMO zien als een 'stream' en niet als afgebakende blokjes. Dus als een sinus ergens niet lijkt te passen dan loopt ie 2 periodes verder wel weer in de maat zal maar zeggen.

en ook als er een komma getal aan te pas komt? ...kijk, en dat is het hem nou juist!![]()
je moet het nutuulk nog wel ff door 4 delen...Origineel geplaatst door ChampionSound
Nu heb ik ook wat interessants:
een normaal mp3tje is meestal 128 kbps = 128000 BITS per seconde = (delen door 8 bits) 16 kilo Bytes per seconse
16 bits 44100 Hz PCM geluid = 1411 kbps (een gegeven feit) = 1411000 BITS per seconde = (delen door 8 bits) 176375 Bytes per seconde
dus 44100 bytes voor één sinus in een seconde (1 Hz) lijkt mij toch nog steeds 4 keer minder dan 176375 bytes!!![]()
Hoe is dát te verklaren? :confused:

ik praat ook niet over bits maar bytes... 1 sample is 1 byte (8 bit) of 2 bytes (16 bit)...Origineel geplaatst door Arv
anders gezegd: een sample is anders dan een bit!