digitaal, altijd aliasing...

digitaal, altijd aliasing...

• 6 heeft helemaal gelijk maar het blijft een super nerd!

Stemmen: 23 45,1%
  • 6 heeft helemaal geen gelijk, het gaat weer nergens over!

Stemmen: 19 37,3%
  • wat intereseerd mij dit nou, ik wil helemaal nix leren!

Stemmen: 9 17,6%

• Totaal aantal stemmers
    51
Tuurlijk, maar het is dus niet een gegeven dat je voor een golflengte van een sinus van 1 hertz 44k1 bytes nodig hebt. Ik wil zeggen dat ik het vreemd vind dat je bytes gebruikt terwijl je eigenlijk wil zeggen hoeveel samples je nodig hebt.

De afwijking tussen de sample en het originele analoge signaal heet quantizatieruis, waarvan een groot deel kan worden weggefilterd door een low-pass filter. In het geval van de sinus van 22,05 kHz: Dit wordt aanvankelijk inderdaad een blokgolf, maar na een theoretisch ideaal low-pass-filter krijg je je sinus weer terug.

Waarom zou digitaal geen kommagetallen kennen?

Zoek eens wat over PCM en AD/DA.

Ach, in de toekomst zal het digitale geluid waarschijnlijk steeds beter worden.
Dus nu heb je nog cd's in 16-bit en 44100 Hz.
inmiddels is 24-bit 96kHz ook al normaal geworden. Maar theoretisch zou je straks dus ook 32-bit, 64-bits, 128-bit, .... tot 1024-bits in de toekomst kunnen krijgen (en daarbij bijvoorbeeld een 192 kHz, 384 kHz, 768 kHz, 1536 kHz samplefrequentie), dan zal het zeer waarschijnlijk niet meer door de mens te onderscheiden zijn met analoog.
Dat neemt niet weg dat de golven in werkelijkheid nog steeds uit miniscule blokjes blijven opgebouwd... Tja, misschien loop ik wat te hard van stapel, want zo ver zal het nog laaaang niet zijn 8o)

Origineel geplaatst door ChampionSound
... en daarbij bijvoorbeeld een 192 kHz, 384 kHz, 768 kHz, 1536 kHz samplefrequentie

Waarom zou je dit willen????

Origineel geplaatst door 6 trak
nee dat doe ik niet aangezien dit hier niets mee te maken heeft. we hebben het nu ff over sample data...

kijk aan... 53% is nog steeds 'with me'...

Volgens mij haal je toch bytes en Hz door elkaar vriend 6 track..

R

Origineel geplaatst door Zaaz
Waarom zou je dit willen????

misschien om het analoog zo goed mogelijk te kunnen benaderen, als de technologie op een gegeven moment toch zover is? (ondanks dat je dat verschil met analoog misschien al vanaf 96 kHz niet meer zou kunnen horen...) Technologie blijft nou eenmaal nooit stilstaan, over het algemeen.

:biertje:

:biertje:

Ja, maar ik denk niet dat fabrikanten van AD/DA converters daarvoor hun toevlucht zullen nemen tot het verder verhogen van de sample-frequentie: Dit zal resulteren in duurdere electronica en meer benodigde opslag voor hetzelfde stuk muziek, terwijl de muziek tot 48kHz, dus ruim voldoende, al "perfect" gereproduceerd kan worden.

Ja eigenlijk ben ik het zelf ook wel met je eens, want ik hoor het verschil dan ook niet meer.
Maar ik denk dat ondanks dat 48 kHz al prima klinkt, er over bijvoorbeeld 20 jaar toch wel hogere sampleftequenties gebruikt zullen worden dan waar we nu mee bezig zijn... De tijd zal het leren ;)

maar wat nou als ook het filter digitaal is en daarbij de oscilatoren worden berekend...?!
Origineel geplaatst door Arv
Volgens mij haal je toch bytes en Hz door elkaar vriend 6 track..
ik dacht het niet... nog maar eens beter lezen dan vriend Arv ;)

wat ik zeg is dat je een tig aantal bytes nodig hebt als sample geheugen voor een enkele freq...
dus 44100 bytes voor 1hz en maar 4410 voor 10hz bijv.
wat dus inhoud dat naarmate de freq. omhoog gaat de resolutie afneemt...

maar wat nou als ook het filter digitaal is en daarbij de oscilatoren worden berekend...?!

ik dacht het niet... nog maar eens beter lezen dan vriend Arv ;)

Hertz Bytes
1 44100

Dit snap ik al niet!

:D

een rate van 44.1 khz is de standaard... dan is het dus logisch dat je 44100 bytes (of beter gezegd samples) nodig hebt om een 1 hz sinus zo perfect mogelijk weer te geven... nu wat duidelijker?

Nu heb ik ook wat interessants:

een normaal mp3tje is meestal 128 kbps = 128000 BITS per seconde = (delen door 8 bits) 16 kilo Bytes per seconse

16 bits 44100 Hz PCM geluid = 1411 kbps (een gegeven feit) = 1411000 BITS per seconde = (delen door 8 bits) 176375 Bytes per seconde

dus 44100 bytes voor één sinus in een seconde (1 Hz) lijkt mij toch nog steeds 4 keer minder dan 176375 bytes!! :eureka:

Hoe is dát te verklaren? :confused:

edit: O ja één antwoord weet ik al, als je een stereo geluid hebt, heb je natuurlijk 2 x zoveel bytes nodig, maar dan nog is dat antwoord 2 x minder dan 176375 bytes per seconde... hmmm

Laatst gewijzigd:
een rate van 44.1 khz is de standaard... dan is het dus logisch dat je 44100 bytes (of beter gezegd samples) nodig hebt om een 1 hz sinus zo perfect mogelijk weer te geven... nu wat duidelijker?

ok nu snap ik je.

Maar dan kom ik weer terug op mijn eerdere post :D want je moet die sample frequentie IMO zien als een 'stream' en niet als afgebakende blokjes. Dus als een sinus ergens niet lijkt te passen dan loopt ie 2 periodes verder wel weer in de maat zal maar zeggen.

Origineel geplaatst door Arv
ok nu snap ik je.

Maar dan kom ik weer terug op mijn eerdere post :D want je moet die sample frequentie IMO zien als een 'stream' en niet als afgebakende blokjes. Dus als een sinus ergens niet lijkt te passen dan loopt ie 2 periodes verder wel weer in de maat zal maar zeggen.
en ook als er een komma getal aan te pas komt? ...kijk, en dat is het hem nou juist...
deel 44100 maar eens door 8 en jij ziet wat ik meen! ;)

en ook als er een komma getal aan te pas komt? ...kijk, en dat is het hem nou juist! ;)

Die komma bestaat niet want na 2 periodes is het weer een heel getal! Het is sample frequentie en geen bit of byte. Pas als je berekend hoeveel data er wordt gebruikt dan moet je de freq vermenigvuldigen met 2 bytes..

anders gezegd: een sample is anders dan een bit!

Origineel geplaatst door ChampionSound
Nu heb ik ook wat interessants:

een normaal mp3tje is meestal 128 kbps = 128000 BITS per seconde = (delen door 8 bits) 16 kilo Bytes per seconse

16 bits 44100 Hz PCM geluid = 1411 kbps (een gegeven feit) = 1411000 BITS per seconde = (delen door 8 bits) 176375 Bytes per seconde

dus 44100 bytes voor één sinus in een seconde (1 Hz) lijkt mij toch nog steeds 4 keer minder dan 176375 bytes!! :eureka:

Hoe is dát te verklaren? :confused:
je moet het nutuulk nog wel ff door 4 delen... ;)

2x voor 8 bit en 2x voor stereo...

Back