digitaal, altijd aliasing...

digitaal, altijd aliasing...

• 6 heeft helemaal gelijk maar het blijft een super nerd!

Stemmen: 23 45,1%
  • 6 heeft helemaal geen gelijk, het gaat weer nergens over!

Stemmen: 19 37,3%
  • wat intereseerd mij dit nou, ik wil helemaal nix leren!

Stemmen: 9 17,6%

• Totaal aantal stemmers
    51
Origineel geplaatst door 6 trak
6 trak traked zich terug... het word een overloos geneuzel...

en hanz denkt... ik had het niet beter kunnen uitdrukken...

ik praat ook niet over bits maar bytes... 1 sample is 1 byte (8 bit) of 2 bytes (16 bit)...
jij denk in de hoogte niet in de breedte Arv... ;)

Niet waar! :D
(leuke discussie trouwens)

Ik denk zeker in de breedte! Een cd bv sampled met 44.1 KHz, klopt. Maar PER STAPJE (Hz) heb je dan 1 byte (mono) nodig voor de data opslag. DUS mag je niet zomaar freq omzetten naar bytes!

R

Origineel geplaatst door Arv
Niet waar! :D
(leuke discussie trouwens)

Ik denk zeker in de breedte! Een cd bv sampled met 44.1 KHz, klopt. Maar PER STAPJE (Hz) heb je dan 1 byte (mono) nodig voor de data opslag. DUS mag je niet zomaar freq omzetten naar bytes!
mensen... dat zeg ik toch helemaal niet!

...nog 1 maal speciaal voor diegene die maar blijven neuzelen:
wat ik zeg is dat je een aantal bytes nodig hebt voor een bepaalde freq die daar inpast...

basis is nou eenmaal 44.1Khz en als een getal (dat gelijk staat aan de freq) deelt door 44100 en niet uitkomt op een heel getal is de golfvorm dus niet puur!

Enige echte zinnige opmerkingen in deze thread waren van Zaaz.

Volgens Nyquist moet de sample frequentie 2 keer zo hoog zijn als de hoogste frequentie die je wilt weergeven/samplen.
Bij een samplefrequentie 44100 kan je dus een perfecte sinusgolf weergeven van 22050 hz. De DA converter zal dan wel een blokgolf uitspugen maar achter de DA converter zit nog een construction filter die alles boven de 22050hz eruit filtert. Ik ga er van uit dat iedereen weet dat een bloggolf opgebouwd is uit een fundamental en harmonics. Als je alle harmonics uit een blokgolf fiiltert krijg je een sinus.

6 trak als je nou ff het woord bytes omruil met samples dan snappen de meeste mensen er meer van. want wat je beschrijf is de "sampling" theorie niet de "bytes" theorie.

Met de huidige staat van Oversampling filters is het wel degelijk mogelijk om Brickwall filters te bouwen zodat PCM gebaseerde systemen niet de Nyquist frequentie overschrijden en dus geen aliasing veroorzaken.Dus ook een "perfecte" resolutie hebben tot 22.000 hz . En DSD neemt dat weer een stukje verder door simpel weg geen aliasing filters nodig te hebben , omdat het een samplerate heeft van 2.8224MHz.

Waar je het beter over zou kunnen gaan hebben als je dus pcm op 44.100 hz niet perfect vind is, of je boven die 20.000 hz grens nog hoor....

thomas

basis is nou eenmaal 44.1Khz en als een getal (dat gelijk staat aan de freq) deelt door 44100 en niet uitkomt op een heel getal is de golfvorm dus niet puur!

(dit is de laatste post die ik hier aan spendeer.. :D)

Je maakt de fout door te zeggen dat er dingen worden gedeeld door elkaar. Dat is dus niet waar. PUNT! Vandaar dat ik het niet eens ben met je stelling. That's all. Ik wil je niet onderuit schoppen SIX maar je redenering moet wel kloppen..

succes en gr,
R

jij begrijpt iets niet en vervolgens ga je dingen verzinnen die ik nooit heb gezegd...

maar dat gaat soms snel in een thread als deze, iemand zegt iets, een ander begrijp het niet voor de 100% en vervolgens reageerd daar weer iemand op en zo lopen de meningen alle kanten uit...

mensen... dat zeg ik toch helemaal niet!

...nog 1 maal speciaal voor diegene die maar blijven neuzelen:
wat ik zeg is dat je een aantal bytes nodig hebt voor een bepaalde freq die daar inpast...

Het aantal bytes uitdrukken in frequentie is echt doelloos. Je werkt nl. bv. in 16 bit of 24 of in 32 bit ongeacht de frequentie.

Nyquist bepaalt dat je zowel de 0 doorgang als amplitude als fase van een sinusgolf verkrijgt door die op meer dan dubbele frequentie te samplen.

Als jij herz deelt door het aantal samples dat je neemt bekom je iets van " golven per second/aantal samples " . Dat zegt NIKS over je sinus, zegt helemaal NIKS over Nyquist en is bovendien een eenheid die NIEMAND gebruikt.

Origineel geplaatst door Toon
Als jij herz deelt door het aantal samples dat je neemt bekom je iets van " golven per second/aantal samples " . Dat zegt NIKS over je sinus, zegt helemaal NIKS over Nyquist en is bovendien een eenheid die NIEMAND gebruikt.
dan word het eens hoogtijd dat we dingen wat abstracter/onorthodoxer gaan benaderen...
ik doe dus exact het tegenovergestelde.... ik deel de sampling rate door een freq...

ik doe dus exact het tegenovergestelde.... ik deel de sampling rate door een freq...

Dat zegt nog niks over nyquist en de zuiverheid van je sinus!

Als je één periode van je sinus weet dan weet je ook meerdere periodes. Bij de 44100 ste sample zit je terug op een nuldoorgang van je golf en construeer je je signaal.

Stel nu dat die 44100 ste sample niet de nuldorgang is, dan is de laatste deel van je sinus geen volledige periode geweest en zul je die laatste periode niet horen. Maar het feit dat een sinus plots abrupt stopt midden in z'n periode komt denk ik nooit voor, volgens mij sterft die meestal zo uit tot ie sowieso niet meer hoorbaar is of gaat die over in een ander signaal.

maar je bent wel met mij eens dat een 'sinus' van 22050 een blokgolf is geworden?
speel hem maar eens 8 octaven lager af...

Bij geluidskaarten op 44.1 Khz komt er nieveel uit boven de 20 Khz, hangt af van welke filters ze dus gebruiken. Normaal mag een sinus van 22050 zo'n systeem niet verlaten wegens aliasing denk ik! Maar die sinus zou bij een Apogee of RME of ... op 96 Khz er als een sinus moeten uitkomen.

maar je bent wel met mij eens dat een 'sinus' van 22050 een blokgolf is geworden?
speel hem maar eens 8 octaven lager af...

Kijk is bij een samplefrequentie van 44100 naar een sinus van 22050 hz in bv cooledit. Dan zie je ongeveer hoe een perfecte DA converter de sample zou afspelen. Een perfecte DA converter is dan een converter met een perfecte lowpass filter op 22050 hz.

auw...

Attachments

• geek.jpg
    geek.jpg
    16,4 KB · Bekeken: 73
:D

doe dan maar vooral niet mee aan de discussie Nolet want hier word echt vanalles door elkaar gehaald...

Heb je al in Cooledit of Audition gekeken? En vroeg je je toen af: waarom zie ik geen blokgolf?

Origineel geplaatst door Ytse
Enige echte zinnige opmerkingen in deze thread waren van Zaaz.

Volgens Nyquist moet de sample frequentie 2 keer zo hoog zijn als de hoogste frequentie die je wilt weergeven/samplen.
Bij een samplefrequentie 44100 kan je dus een perfecte sinusgolf weergeven van 22050 hz. De DA converter zal dan wel een blokgolf uitspugen maar achter de DA converter zit nog een construction filter die alles boven de 22050hz eruit filtert. Ik ga er van uit dat iedereen weet dat een bloggolf opgebouwd is uit een fundamental en harmonics. Als je alle harmonics uit een blokgolf fiiltert krijg je een sinus.

Thank you :biertje:

Ik dacht dat het error-signaal (dus de fout tussen het ge-sample en het originele analoge signaa)l bestond uit harmonics die qua frequentie allemaal boven het originele signaal lagen. En dat daarom voor het construction filter een low-pass filter voldeed. In ieder geval zo deden wij dat bij Alcatel...

Origineel geplaatst door Zaaz
Thank you :biertje:

Ik dacht dat het error-signaal (dus de fout tussen het ge-sample en het originele analoge signaa)l bestond uit harmonics die qua frequentie allemaal boven het originele signaal lagen. En dat daarom voor het construction filter een low-pass filter voldeed. In ieder geval zo deden wij dat bij Alcatel...

Ja dat klopt wel. Want het resultaat is anders aliasing. In meeste gevallen is het ook het beste als het anti-alias filter bij de ADC hetzelfde is als het construcionfilter bij de DAC. Goeie reden voor het contruction filter is ook omdat je anders je speakers zou opblazen.

Back