Mono/Poly arpeggiator syncen

Een MP moet een switch trigger of inverse gate signaal hebben in z'n midi clock ingang
bv vanaf een Kenton pro converter

Een korte +trigger zou ook nog kunnen lukken op de dalende flank

Audio is sowiesie een te laag voltage en verkeerde polariteit

groet
Joost

Andersoortig vraagje met betrekking tot hetzelfde eigenlijk...

Ik stuur mijn Mono/Poly aan met een Doepfer MCV4...

Alles wel... gate en cv signalen werken goed...

Maar als ik de gate dus in mijn ARP Trigger In doe, dan gaat ie naar de volgende note bij een note off message zeg maar... als ik de toets loslaat... is dit die negatieve puls die ik dan moet hebben?

Kan ik dat simpel instellen in mijn MCV4?
Is het dus normaal dat normale Gate signalen wel werken.... dus in de Trig in input?

Origineel geplaatst door metatron
Yo een beetje offtopic maar nu we het toch over midi en cv hebben en de M/O.
\Zit er geen midi op de M/O ?

nee, er zijn/waren wel kenton kits voor... maar die zijn net zo duur als een M/O zelf bijna...

Ja dit is idd typisch voor de MP:
Alle "oude" korgjes (<MS serie) waren V/Hz en hadden een "ground/switch" gate

De MP was de eerste (&enige ?) korg met V/Hz en een +gate, maar alleen voor de EG's en niet voor de ARP clock; deze bleef van het "ground/switch" type.

Als je een doepfer MCV4 hebt, kun je volgens de doefer site dus :
"Gate-Ausgang per Jumper (Steckbrücke) im Gerät zwischen Spannungstrigger (+5V oder Netzteilspannung) und S-Trigger umstellbar"

Het kan dus wel, maar je moet dan kiezen: of EG's triggeren of ARP
Als je voor het laatste kiest, kun je de EG's wel gewoon via het keyboard aan blijven sturen

Overigens is een schakeling voor +gate => S-gate makkelijk zelf te maken (staat ook ergens op de doepfer site)

Er zijn (wat duurdere) midi-cv interfaces die je wel helemaal optimaal voor ale MP functies kunt instellen

groet
Joost

Origineel geplaatst door barn
Andersoortig vraagje met betrekking tot hetzelfde eigenlijk...

Ik stuur mijn Mono/Poly aan met een Doepfer MCV4...

Alles wel... gate en cv signalen werken goed...

Maar als ik de gate dus in mijn ARP Trigger In doe, dan gaat ie naar de volgende note bij een note off message zeg maar... als ik de toets loslaat... is dit die negatieve puls die ik dan moet hebben?

Kan ik dat simpel instellen in mijn MCV4?
Is het dus normaal dat normale Gate signalen wel werken.... dus in de Trig in input?

Origineel geplaatst door levka
Ja dit is idd typisch voor de MP:
Alle "oude" korgjes (<MS serie) waren V/Hz en hadden een "ground/switch" gate

De MP was de eerste (&enige ?) korg met V/Hz en een +gate, maar alleen voor de EG's en niet voor de ARP clock; deze bleef van het "ground/switch" type.

Als je een doepfer MCV4 hebt, kun je volgens de doefer site dus :
"Gate-Ausgang per Jumper (Steckbrücke) im Gerät zwischen Spannungstrigger (+5V oder Netzteilspannung) und S-Trigger umstellbar"

Het kan dus wel, maar je moet dan kiezen: of EG's triggeren of ARP
Als je voor het laatste kiest, kun je de EG's wel gewoon via het keyboard aan blijven sturen

Overigens is een schakeling voor +gate => S-gate makkelijk zelf te maken (staat ook ergens op de doepfer site)

Er zijn (wat duurdere) midi-cv interfaces die je wel helemaal optimaal voor ale MP functies kunt instellen

groet
Joost

ok, is dus TE omslachtig als je veel switched tussen de ARP en de 'normale' CV/GATE configuratie.... dan maar de triggers 1msec lang maken.... :)

2 Metatron -> 1 Doepfer MCV4 en je kan alles met midi aansturen... nou jah, alles... genoeg!

de aanschaf van een doepfer maq16/3 kan ik van harte aanbevelen, die kan je evt met bepaalde instellingen als 3 x midi to cv/gate gebruiken, maar hij biedt nog veel meer.

Jep een gewonen CV/Gate machine en voor die S-trigger input van de arp kan je een simpel converterje bouwen.
Check het volgende:

The Polysix has an S-Trigger input that feeds the arpeggiator clock. Everything else in my studio uses gates, so I needed to make a Gate to S-Trig Converter. This is incredibly easy, and uses one transistor (2N3904), one 10K resistor, (2) 1/4" jacks and a project box. I simply soldered the parts directly to the jacks, being careful to insulate the leads with heatshrink tubing.

Connect an insulated wire to the sleeve of the input jack; Make sure the wire is long enough to reach the output jack. This is your ground wire.
Solder the collector of the 2N3904 to the tip of the output jack.
Solder the emitter of the 2N3904 and the other end of the ground wire to the sleeve of the output jack
Solder one end of a 10K resistor to the tip of the input jack.
Connect the other end of the 10K resistor to the base of the transistor

Info komt van:
http://www.hoohahrecords.com/resfreq/mods/polysix/gatetrig.html

Misschien een hele stomme vraag, maar wat is een arpeggiator precies? of liever gezegd, wat doet het.
Volgens mij was het een signaal wat steeds aan-uit-aan-uit gaat? of ben ik nou helemaal in de war?

tnx :engel:

@Barn: Je kan op de doepfer MCV4 gewoon in % instellen hoeveel de positieve pulse moet zijn en hoeveel de negatieve.

Dus dat is gewoon even testen: eerst de positieve op 50% en negatieve op 0. Als dit niet juist is, dan precies andersom :)

Origineel geplaatst door Sander02
@Barn: Je kan op de doepfer MCV4 gewoon in % instellen hoeveel de positieve pulse moet zijn en hoeveel de negatieve.

Dus dat is gewoon even testen: eerst de positieve op 50% en negatieve op 0. Als dit niet juist is, dan precies andersom :)

maar hoe stel je dat in dan?
en werkt de gate dan nog in een normale CV/Gate situatie?

Dat gebruik ik meer namelijk... ARP gebruik ik soms maar in Poly mode, vervelende hierbij trouwens is dat ie wel eens een nootje overslaat, en dan is je hele groove weg...:(

Back