Tc 2290 delay.....????

zo even een plaatje erbij..:)

Attachments

• tccc.jpeg
    tccc.jpeg
    27,6 KB · Bekeken: 124
okee... ik ken beide apparaten niet van dichtbij en ga heus niet alleen op de plaatjes af... maar die D2 lijkt me een relatief budget apparaat dat heus wel goed zal klinken. de TC2290 daarentegen is een legende, klinkt zonder twijfel fantastisch en zal naar alle waarschijnlijkheid die d2 wegblazen.... dit is trouwens niet gebaseerd op het feit dat ik vintage zowiezo lekkerder vind, maar gewoon een kwestie van vergelijken van nieuwprijs/marktwerking etc... 2290 was vroeger topstudiogear en d2 is gericht op slaapkamerstudios.

Origineel geplaatst door koediman
okee... ik ken beide apparaten niet van dichtbij en ga heus niet alleen op de plaatjes af... maar die D2 lijkt me een relatief budget apparaat dat heus wel goed zal klinken. de TC2290 daarentegen is een legende, klinkt zonder twijfel fantastisch en zal naar alle waarschijnlijkheid die d2 wegblazen.... dit is trouwens niet gebaseerd op het feit dat ik vintage zowiezo lekkerder vind, maar gewoon een kwestie van vergelijken van nieuwprijs/marktwerking etc... 2290 was vroeger topstudiogear en d2 is gericht op slaapkamerstudios.

Mwoah, dat is een beetje kort door de bocht... Ik zou geen bezwaar hebben tegen een 2290, maar de D2 is echt 1 van de betere delays out there. Ik heb zo'n ding gehad en ik ga er zeker weer een keer eentje kopen. Ik heb 'm netjes kunnen vergelijken met wat andere apparaten, waaronder mijn KSP8, wat ook zeker geen budgetbak is, en dat ding blijft gewoon overeind staan.

Waarom je een 2290 zou moeten kopen is om de effectlusmogelijkheden en het delay loopen (de mogelijkheden waarom het ding zo populair is onder gitaristen). Voor al het andere delaywerk, uitgezonderd tape, is een D2 gewoon meer dan prima.

Een 2290 is toch ook geen vintage?

mmm... kort door de bocht... je hebt misschien wel gelijk... maar als ik zie dat de d2 dezelfde indeling/ADDA's en behuizing heeft als de tripleC en die min of meer goedkope reverb van ze komt bovenstaand verhaaltje in me los.

begrijp me goed... ik scheit echt niet op TC-budget gear... heb zelf een triple-c die prima voldoet, maar ik vindt toch dat je dat goedkoop-digitale randje goed hoort... voor dat geld kun je ook niet verwachten dat er een topkwaliteit wordclock inzit natuurlijk.

en dat voor maar 1600 dollartjes...( in Frankrijk staat een 2e handsje voor 1440 euro... )

ik weet wel dat de D-Two over het algemeen gezien wordt als een vette bak die heel veel wordt gebruikt door techno muzikanten...(Speedy J was ook lyrisch over de D-2)......en als ik zo over de 2290 wat dingen opzoek,zie je dat ie vooral hoog aangeschreven wordt door gitaristen....

als je de achterkant van de 2290 bekijkt,zie je al een groot verschil met de D-Two trouwens....maar of je al die aansluitingen nou nodig hebt als je geen gitarist bent,betwijfel ik...

mijn keuze zou de D-Two zijn....( en dat duurt niet lang meer voor ik zo'n ding in huis haal denk ik...)...

...@bart : ik heb maar een keertje niet die knipoog-smillie gebruikt...

Origineel geplaatst door koediman
mmm... kort door de bocht... je hebt misschien wel gelijk... maar als ik zie dat de d2 dezelfde indeling/ADDA's en behuizing heeft als de tripleC en die min of meer goedkope reverb van ze komt bovenstaand verhaaltje in me los.

begrijp me goed... ik scheit echt niet op TC-budget gear... heb zelf een triple-c die prima voldoet, maar ik vindt toch dat je dat goedkoop-digitale randje goed hoort... voor dat geld kun je ook niet verwachten dat er een topkwaliteit wordclock inzit natuurlijk.

Tuurlijk zal de 2290 betere componenten hebben, tenminste, dat mag je wel aannemen voor dat geld, maar juist voor een delay is dat veel minder belangrijk dan een reverb. Vind ik dan. De goekope TC revs irriteren me bijzonder qua klank, vandaar ook de KSP8, maar de D2 is gewoon helemaal de shit. Zowel qua koele mogelijkheden als qua klank.

Ben zelf ook een blijde gebruiker van de d-2.......
Maar het groten verschil zal wel de convertors zijn denk ik?

ps tape delay regeerd nog steeds het meest

@ dione...... goed zo jongen!

Voor al het andere delaywerk, uitgezonderd tape, is een D2 gewoon meer dan prima.

Hmm, moet ik hieruit opmaken dat de d2 helemaal geen tape-simulatie heeft, of datie gewoon bagger is ??

Ik ben nl. op zoek naar een betere/uitgebreidere delay incl. midi. En een goeie tape-sim. is belangrijk voor mij. Misschien dan toch een EchoPro van Line6 ?

Uit interview Ben Liebrand:

5b. En wat is het verhaal achter de TC2290 stereo sampler delay's? [Arveyman]

De TC sampler delays zijn machines die al in de 80'er jaren een frequentie bereik hadden dat doorliep tot 32KHz met een samplerate van 1 Gigahertz in tegenstelling tot de gebruikelijke 44.1KHz van een CD. Ik heb ze gebruikt om mee te mixen door telkens het volgende fragment van 32 seconden automatisch d.m.v. een magnetisch relais te laten starten. Dit
relais zat onder het plateau van de SL1200 en werd getriggerd door een magneetje dat aan het draaiplateau zat. Zodoende kon ik door het verdraaien van de plaat t.o.v. de draaitafel exact bepalen waar het fragment ingestart werd en em daarna concentreren op de overgang zelf en de juiste pitch.
Een set (een voor links, een voor rechts) TC2290's met alle opties en 32 seconden geheugen kostte destijds zo'n FL. 22.500,-

Ik ben een groot aanbidder van de tape delay. En dan met name de Space Echo's van Roland. Een tijd geleden heb ik ooit gespeeld op een Line6 EchoPro en daar was ik toch zeker van gecharmeerd. Die Tapedelay simulatie is echt wel goed vind ik.
Eerlijk is eerlijk...ik zou er niet 1 van mijn Space Echo's op inruilen. Maar voor live situaties zou ik graag zo'n Line6 willen hebben (mede vanwege de betrouwbaarheid natuurlijk).

Origineel geplaatst door Flesje
Hmm, moet ik hieruit opmaken dat de d2 helemaal geen tape-simulatie heeft, of datie gewoon bagger is ??

Ik ben nl. op zoek naar een betere/uitgebreidere delay incl. midi. En een goeie tape-sim. is belangrijk voor mij. Misschien dan toch een EchoPro van Line6 ?

Hij heeft een tape-sim en standaard enkele programs in die richting... Ik ben daar niet echt van onder de indruk, maar dat kan aan mij liggen. Ik heb uberhaupt niks met tape-delays :D Maar goed, vriendje van mij heeft verschillende tape-delays thuis staan en hij was ook helemaal gek van de D2, uitgezonderd de tape-delay...

Back