Lachsamples gevraagd!

cherevo

Ingeburgerd
Voor een studio/cabaret project zijn we op zoek naar LACHSAMPLES. Het moet straks klinken alsof de bron (cabertier) zich in een zaal begeeft.

Ik stel me daarbij voor: af en toe geroesemoes (hoe spel je dat?!!), matig gelach, normaal gelach, hard gelach, etc. Het liefst steeds hetzelfde publiek. Kortom: het moet realistisch klinken.

Wie weet waar ik zoiets kan vinden?

Ja, daar zijn we nu idd mee bezig. Het lukt al aardig, maar het natuurlijke zaalgeluid tussen de grappen door (gegrinnik, geschuif, gekug) blijkt onmisbaar te zijn! Het is echt moeilijker te vinden dan we dachten, ik dacht dat daar n hele markt voor was!

Zijn zulke projecten al niet heel lang geleden gedaan? Iedere tv show heeft toch 'ingeblikt' gelach? Trouwens, is het applaus en gelach op een CD ook onderhevig aan auteursrecht?

Wout

Origineel geplaatst door cherevo
Het is echt moeilijker te vinden dan we dachten, ik dacht dat daar n hele markt voor was!
is er ook als je er geld aan uit wilt geven kun je naar www.clipsound.nl gaan. die kerel heeft een geluiden library waar je U tegen zegt. hij verdient er dan ook bakken met geld mee.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Zijn zulke projecten al niet heel lang geleden gedaan? Iedere tv show heeft toch 'ingeblikt' gelach? Trouwens, is het applaus en gelach op een CD ook onderhevig aan auteursrecht?

Wout

1. Ja, het wordt ook wel canned laughter box genoemd (ingeblikt gelach inderdaad). De lachopnamen projecten zullen vast wel eerder zijn gedaan, maar ik kan ze tot nu toe nergens vinden. Maar goed, het gaat me toch meer om het caberetproject dan het opnemen van lach natuurlijk :)

En dat er auteursrecht geld op gelach? Lijkt me niet logisch, toch?

ja toch wel, overal zit auteursrecht op.
Alleen is het moeilijk te achterhalen en zul je er waarschijnlijk niet snel problemen mee krijgen.

Maar kun je zelf niet wat opnames maken?
Als je een keer wat mensen op bezoek hebt, een zooi opnamens maken. En dan de opgenomen samples veelvuldig layeren en een reverb erover en klaar is kees.

het lijkt me errrrug sterk dat er auteursrecht zit op het geluid van het publiek,de mensen in het publiek zijn tenslotte géén artiesten,en zijn niet eens op de hoogte gesteld dat hun geluid op een dvd/video vast gelegd werd,wat me ook niet noodzakelijk lijkt,gezien er geen gewin bij is voor een dergelijke partij,dus je kan gerust dit soort dingen gebruiken,alleen als het gelach onderdeel is van de show als zijnde een andere persoon die behoort tot de uitvoerende artiest en dit is vastgelegd dan zou er sprake zijn van auteursrecht,en geloof mij een cabaretier,gaat echt niemand in zijn programma opnemen die even gaat lachen om zijn grappen...

dus dat auteursrechten verhaal lijkt me duidelijk onzin...

verder zou ik niet weten hoe je aan gelach kan komen,maar kan je die show niet gewoon ergens performen? hang je een paar crowd catchers neer en opnemen die handel,dat lijkt mij ook het meest natuurlijk overkomen,in plaats van kant en klaar publiek wat dan maar net op het juiste moment moet invallen en reageren op een optreden...

Origineel geplaatst door d.j.conflict
dus dat auteursrechten verhaal lijkt me duidelijk onzin...
Beste d.j.conflict
Je vergeet wat. De eigenaar van de opname heeft ook auteursrecht!
En hoe onmuziekaal een sample ook kan zijn, elke msec is beschermd door auteursrecht.
Als je onherkenbare samples gebruikt heb je in theorie de auteurswet al verbroken, maar dat maakt niks uit want de oorspronkelijke auteur moet tenslotte ook kunnen bewijzen dat je gejat hebt.
Dus in dit geval zou ik me niet druk maken over auteursrecht, of het zou een heel herkenbaar publiek moeten zijn.

Origineel geplaatst door MIDIoot
of het zou een heel herkenbaar publiek moeten zijn.

Hehe dus GEEN PSV supporters !

Eindhoven,Eindhoven Eeiiiiiindhoooooveeenn !!!!

(heb trouwens niets tegen Eindhoven hoor)

Performeren? Ja precies. dat vind ik ook. Maar de klant is koning :kroon:

Wie jat er eigenlijk niet eens een sampletje? Ik wel, al werk ik veel relaxter/rustiger met mijn betaalde sampletjes van Best Service dan die van een vaag soundlibrarietje het net :)

Back