Keyboards met ingebouwde synths

phochos

Berliner School Artist
Ik kreeg vandaag de Yamaha PSS390 keyboard binnen met ingebouwde FMsynthesizer. Heel gemakkelijk programmeerbaar dmv schuiven, waarmee je ieder standaard geluid in vele opzichten kunt veranderen in andere geluiden. In mijn oudere keyboards, de Yamaha PSS580 en Yamaha PSS680 zaten ook de FMsynthesizers, alleen waren deze wat moeilijker te programmeren, zeg maar op de manier zoals ook de DX-synthesizers te proggen zijn, alleen dan iets eenvoudiger.

Wie heeft dit soort keyboards ook in zijn setup gehad en wat vond men er over het algemeen van. Ik ben best wel te spreken over dit soort machines. Op mijn cdr "A Tale Of Two Cities" bijv. heb ik de Yamaha PSS580 meerdere malen gebruikt, ondermeer om het geluid van een zingende zaag te gebruiken.

Gaarne Uw reactie over deze typische synthesizerkeyboards.

Phochos

P.S. De foto laat de schuifregelaars van de yamaha PSS390 zien.

De PSS680 staat nog steeds bij ons thuis, een beetje van de rest verwijderd.
Het synthesizer gedeelte was wel grappig, maar het leek wel alsof je telkens weer op dezelfde soort geluiden terecht kwam.
De hoofdfunctie bij ons thuis is als timmerplankje voor de kids.
De pads aan de voorkant zijn grappig, de kleine toetsen handig voor kinderhandjes.
Ik heb hem ooit bij keyboardsound in rotterdam op de kop getikt.
Ik liep er langs, en dacht: da's altijd leuk. Prijs weet ik niet meer, maar ook die moet leuk zijn geweest.

Ik heb hem ook, die pss680.

yamaha_pss680.jpg

Vroeger gekocht ( of gekregen? ), heel af en toe eens iets met het synthesizer gedeelte gedaan, maar niet bijzonder veel. Ik vond de beats (rock!) leuk, dat weet ik nog van vroeger.

De FM sounds in die bakken waren tenminste wel grappig :). Ik dacht trouwens dat de hogere PSS-serie al AWM had ipv FM... maar okee.

Jammer dat het 4-op gebeuren op de Nord Modular niet zo leeft, de meeste conversies zijn van 6-op FM presets. Ik heb zelf tijdelijk mogen werken in een grijs verleden met een PSS-270 of 370, details weet ik even niet meer. Ook zo'n leuk kleurenschema en rubberen knopjes. Heeft toch wat meer dan de gemiddelde TX81Z ;).

Zijn deze dingen nog ergens te koop, overigens? Helaas zijn de meeste MP of 2ehands-advertenties zo jankend slecht gespeld (en hebben de eigenaars vaak totaal geen idee van typenummers o.i.d. behalve dat het een "yahama keybord" moet zijn) dat het verdomd lastig is om te zoeken.

Onderschat spul IDD, je kunt met die schuiven 'realtime' brute FM sounds creeren...
Ik heb deze :

Attachments

• psr36.jpg
    psr36.jpg
    43,5 KB · Bekeken: 88
Ik heb de PSS570.. Ooit gekregen van paps en mams toen ik de middelbare school af had (1987...) :D

Tja, daar zit ook die 'synthsizer' op. Maar pfffffff wat een nep. Echt onbruikbare sounds. Volgens mij allemaal preset setting want het is geen pot schuifje maar een 5 standen schakelaar..
Nee ik ben er niet kapot van, en ik schaar het onder kinderspeelgoed (niet dat dat erg is maar er zijn goeie echte synths zat)

R

Origineel geplaatst door Bass
Onderschat spul IDD, je kunt met die schuiven 'realtime' brute FM sounds creeren...
Ik heb deze :

Ik heb precies dezelfde nog ergens staan (ooit aangeschaft als beginnertje in 1987), maar vind jij dat er veel bruikbare sounds mee te creëren zijn? Ik kwam toch altijd wel weer uit op dezelfde soort geluiden uit.

bekende keyboardsynths zijn natuurlijk ook :

Roland EG-101

en de

Yamaha DJX

Origineel geplaatst door Camiel Toe
Ik heb precies dezelfde nog ergens staan (ooit aangeschaft als beginnertje in 1987), maar vind jij dat er veel bruikbare sounds mee te creëren zijn? Ik kwam toch altijd wel weer uit op dezelfde soort geluiden uit.

Vind toch persoonlijk dat er best aardige andere geluiden uitkomen dan de oorspronkelijke standaard geluiden, althans bij mijn yamaha PSS390.

Phochos:D

ik geloof dat er ook nog eentje was die vectorsynthese kon z'n pss geval

Klopt Space,

Dat was de Yamaha PSS790, die had een soort vector synthese aan boord.

Iets duidelijker plaatje van de Yamaha PSS790

Ik heb die DJX ook eens aangeschaft. lag ziek op bed, en zag volgens mij een recentie of zo van dat ding in de music maker. had toen het gevoel van 'zoveel dingen voor zo weinig geld'.
Geloofde er niks van. Mijn zieke lijf uit bed gehesen, en naar keyboardsound in rotterdam gereden. De verkoper wilde wel wat laten horen, maar ik wees hem op de demo-knop.
Die fijne japanners kunnen dat toch een stuk beter dan zo'n verkoper.
Afijn, dat was dus inpakken en wegwezen.
Het is eigenlijk de plank die ik meeneem op vakanties. Makkelijk te bedienen, zat geluiden, leuk spelen, aanslaggevoelig, niet te zwaar. Eigenlijk puur fun.

Origineel geplaatst door Yoozer
De FM sounds in die bakken waren tenminste wel grappig :). Ik dacht trouwens dat de hogere PSS-serie al AWM had ipv FM... maar okee.

Ja, Yoozer,

De Yamaha PSS790 (en de goedkopere PSS590) hadden inderdaad AWM als krachtbron in zich. Maar de PSS680 en lagere nummers hadden nog FM.

Kun je nagaan hoe knap die presets van die dingen allemaal geprogrammeerd zijn!

Origineel geplaatst door gijs
je zou toch nix meer kopen? of stond dit nog open?

Dat keyboard, de PSS390 en twee andere dingen had ik reeds betaald en zat er dus nog op te wachten. Inmiddels heb ik bijna alles binnen op een module na. Daarna houd ik inderdaad op met kopen!!!!!!!!

Origineel geplaatst door Camiel Toe
Ik kwam toch altijd wel weer uit op dezelfde soort geluiden uit.

Jamaar je moet ook wel die 'DIGITAL SYNTHESIZER' aanzetten, een preset kiezen en dan met die schuiven rommelen...

Back