Welke Mac voor Logic6?

Septic

ex Modular addict
Hallo ofzo,

Ik wil overstappen op Mac en Logic 6.

Welke (type) Mac heb ik nodig hiervoor?

Ik ga er niet mee internetten of gamen, alleen logic6 erop, mischien digital performer en gaan.
Ik wil dus een minimale config waarop ik met 2 AMT8`s volgepropt met midi kan sequencen.
Geen audio bewerking dus, alleen MIDI

En wat voor een als ik 24 channels wil multitracken?

Als het dus een Mac G3 400 mhz genoeg is om Logic6 op te draaien met 256mb dan neem ik er zo een. En niet een G4 800 mhz waar ik nu een beetje naar aan het kijken ben.

Waarschijnlijk ook gewoon een desktop model (die ik onder de tafel zet, dus ook geen warme Laptop)
Het multitrack recorden wil ik voorlopig op de PC blijven doen.

Enige mac-experts hierzo die kunnen zeggen wat ik nodig heb en waar ik ze event. goedkoop kan scoren.

Bedankt alvast.....

www.tweedehandsmac.nl

En een G5 met 512Mb mem lijkt me geen overbodige luxe. G4 (dual) zou ook nog kunnen als je echt alleen midi wilt maar en sequencen en tracken op 2 aparte computers is gewoon kloten irritant. En een G3 is wel goedkoop maar zal qua ondersteuning binnen een zeer korte tijd zinloos worden. Net zoiets als nu nog een Pentium 3 kopen.

En als je die scope kaart in die mac wil doen moet je ook opletten dat je PCI sloten hebt anders moet je die kaart in je PC laten zitten. De nieuwe G5's hebben een ander type sloten en er zijn maar heel weinig PCI kaarten die erin kunnen.

Bedankt voor je respons.

Maar op de Logic site zelf zeggen ze G3/400mhz en dat vertrouwde ik al niet.
Maar een G5 met 512MB dat is wel gelijk top of the bill voor een midisequencer.

Nu draai in Logic 5.5 PC en op en PIV 2 ghz met 512mb en daar draait ie al perfect op.
Ik dacht dat Mac`s zo effiecient waren met computerresources. Dat valt dan ook weer tegen dan.

Voordat ik me de toorn van alle applegebruikers op me af roep.

Dat je niet zo'n snelle bak nodig hebt is gedeeltelijk waar. Maar het hangt er ook vanaf welke logic versie je gebruikt. Want om een pakket van 1000 euri (weet niet wat je upgrade opties zijn) te scoren en dat op een computer van ong 700 euro of zo draaien gaat eigenlijk nergens over. De 'normale' G5 kosten van 2200 tot ver over 8000 euri met alles erop en erin.
Logic express is dan flink goedkoper en dat past dan beter bij een oudere apple.

En dan zit je ook nog met de upgrades van OSX die ook stiekem steeds meer een snellere computer vragen en je met een oudere trek G4 ook niet meer mee. En op OS9 blijven steken is ook niet handig op de lange termijn. En dan zit je weer in hetzelfde schuitje als met je PC en 5.5

Het zal dan inderdaad alleen om midi editing gaan.

Ik weet dat Logic ook veel met audio kan, maar ik ben nu eenmaal gewend aan de interface en shortcuts, al zal ik die op mac weer gedeeltelijk weer moeten aanleren.

Ik heb Cubase SX geprobeert, maar dat is helemaal al chaotisch en onoverzichtelijk.

Ik zal Logic Xpress nemen (waarom heeft die nou maar 12 audiotracks ik wil er 24)
700 euro meer voor die audiofuncties die ik toch niet gebruik. Kan altijd nog upgraden.

Recording ga ik doen met een pc met samplitude 8

Als I/O, Mark of the unicorn 24 i/o
Mischien nog een UAD kaartje
Als controller, Tascam US2400 (voor de Motu software en samplitude, deze onderstuenen allebei het HUI-protocol)

Ik vindt de mixer van logic niet om aan te zien. Samplitude is veel netter, IMHO

en een mac van 2000 tot 8000 euro is echt te veel voor een midisequencer.

Ik heb er zeg maar zon 800-1000 euro voor over (afhankelijk van type)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit op een andere mac met Logic gewerkt heb dan op mijn G4 733MHz, maar als je echt alleen midi wilt gebruiken zou bijna elke G4 wel volstaan denk ik. De snelheid van de processor wordt pas echt van belang als je plug-ins wil gaan gebruiken, maar wat ik van je begrijp is dat niet aan de orde.
Ga je multitracken, dan kan dat ook prima op een G4, er werd namelijk ook genoeg gemultitracked voor we van G5's gehoord hadden. Maar wat ik zeg, plugin's zijn dan gelimiteerd, al kan ik zelf nog best het een en ander draaien.
Overigens is mijn mac bij elke upgrade van OS X een stuk sneller geworden (een reden waarom ik blij was dat ik van windows af was, al weet ik niet hoe het nu met XP zit). Ik zou wel gaan voor een niet te oude G4, OS X vereist wel het een en ander van je videokaart, en die zijn wat beter in wat nieuwere macs, ga zeker voor 32 MB videogeheugen minimaal. 512 MB RAM intern geheugen is ook wel prettig, en dat drukt toch niet zo veel op de prijs.

Over Logic expres, volgens mij kan je wel 24 kanalen audio hebben, volgens emagic zelfs 48, en dan nog 16 kanalen audio units. Al moet ik zeggen dat ik nog nooit 24 kanalen audio opgenomen heb, gebruik zelf ook vooral midi.

Als je geduld hebt zou ik trouwens even wachten met een nieuwe Logic kopen, er komt geloof ik een versie 7 aan . Zou zonde zijn als je nu 6 koopt en een maand later verschijnt 7 waar je dan weer naar zou moeten upgraden. Misschien kun je in de tussentijd de dongle van je pc gebruiken voor je mac (weet niet of dat werkt)

En dan nog een laatste dingetje over shortcuts, in Logic zijn ze bijna allemaal hetzelfde, anders pas je ze aan, en mac shortcuts lijken heel erg op de windows shortcuts behalve dat je eerst een maand tevergeefs ctrl ingedrukt houdt terwijl dat op een mac dat apple knopje is.

Heb je ergens een link naar nieuws over logic 7?

Ik denk dat ik dan gewoon voor een 800 mhz G4 met 512mb gaat dan

Een G4 800 lijkt me perfect, zeker als je alleen midi gebruikt, denk dat 24 kanalen multitracken ook wel gaat, maar dat zou je moeten proberen eerst. Zou zelf niet zo snel een oudere (400 of zo) kopen. Weet niet echt wat de prijzen zijn, maar heb wel eens gehoord dat ze op www.tweedehandsmac.nl nogal hoog zijn met vraagprijzen, flink afdingen dus als je daar wat vandaan haalt. En hou er rekening mee dat je misschien een snellere harddisc wilt hebben als je toch besluit audio op te nemen op je mac. Geloof dat er in de 800 standaard een 5400 rpm exemplaar zit, maar kan me vergissen.

Verder las ik op www.macmusic.org dit:

Logic 7 for October
Friday September 3, 2004. 06:26 PM

Logic 7 for October
It seems that Emagic major audio & Midi software, Logic, will update to version 7 in October '04. This new version will feature a new GUI (..good work with Apple ?) and will add some features already showed at Summer NAMM : UltraBeat (drum machine), Sculture (string synth) and GuitarAmp (guitar preamplifier). This new Logic will also support Apple Loops.

And now..just wait...

Een lekker geile Powerbook G4, 1,5 Gh met Gb Ram!!

Die Logic zal je dan in het oog moeten houden want hij is zo snel op die Powerbook dat hij er van door gaat.

Moet er nog zand zijn?

Dan wacht ik eerst op de release van Logic7. Dan weet ik wat de minmumspecs zijn voor die versie. En dan zijn de G4 800mhz ook weer wat goedkoper (kom op mensen allemaal overstappen naar een G5 :))

Uit de verhalen hier begrijp ik dat een G4 800mhz 512 MB en een 7200 rpm harddisk het moet gaan redden.

Nou Logic7 is uit dus en minimale specs een PowerPc G4, 512MB

Dan ga ik toch voor een Dual G4 1000 mhz I GB

En je gaat alleen midi gebruiken? Ja, een snellere computer kan nooit kwaad natuurlijk, en kan eventueel in de toekomst als je er wat anders mee wilt doen zelfs handig zijn. Maar ik geloof er niks van dat de nieuwe Logic langzamer is dan de vorige. Ik heb het vermoeden dat een en ander vooral is vanwege nieuwe plug-ins.
Binnenkort ga ik de update aanschaffen en kan ik het je vertellen, mocht je meer haast hebben zou ik even kijken of er bij jou in de buurt geen muziekzaak is met een wat oudere G4 waar ze de nieuwe Logic op hebben draaien, die kunnen het je dan zo vertellen.

@BDeep: Ok

Ik zal hem voornamelijk voor midi gebruiken ja. Maar op de apple site staat minimaal een Mac PowerPc G4. En dan weet je het wel. Dan draait ie dus minimaal. Tenminste daar ga ik van uit. En ik wil toch stoppen met mijn PC en Creamware dus dat is dus een goed moment om een iets betere config aan te schafffen. Al hoeft het niet state of the art the zijn, met een Dual 2 Gig G5. Dat vindt ik echt te duur (4700 2e hands, daar koop je dus complete multitrackers voor nieuw)

:okdan:

Nog een vraag weet een van jullie of die pci kaart die bij de M.O.T.U. 24IO en 2408MK3 hoort zowel in de G4 als de G5 Powerpcs past?
:eureka:
Ik heb iets vernomen over andere pci-sleuven/specs bij de nieuwe macs. Ik ben een behoorlijke NOOB op mac-gebied.

Origineel geplaatst door Septic
@BDeep: Ok

Ik zal hem voornamelijk voor midi gebruiken ja. Maar op de apple site staat minimaal een Mac PowerPc G4. En dan weet je het wel. Dan draait ie dus minimaal. Tenminste daar ga ik van uit. En ik wil toch stoppen met mijn PC en Creamware dus dat is dus een goed moment om een iets betere config aan te schafffen. Al hoeft het niet state of the art the zijn, met een Dual 2 Gig G5. Dat vindt ik echt te duur (4700 2e hands, daar koop je dus complete multitrackers voor nieuw)

eh een dual 2,5 ghz g5 = € 2699,00 NIEUW !
zie www.macwarehouse.nl

Bedankt voor de link, die had ik nog niet.

Back