Chapman Stick Spelers?????

Jellew

Nieuwkomer
hallo allen,

ik ben eigenlijk heel erg benieuwd of er hier voor de rest nog Chapman Stick spelers onder de leden bevinden.
ik ben sinds enkele maanden in het bezit van een stick en ben al flink aan 't oefenen,

aangezien het niet een van de makkelijkste instrumenten is zou het lekker te zijn ideeen te kunnen wisselen, beetje spelen of alleen maar wat lullen over apperatuur / mogelijkheden,

voor ieder die geen flauw idee heeft waar ik het over heb,
kijk ff op;

www.stick.com
www.stickist.com

daar staat genoeg info,

dit is echt een te onbekend instrument, de mogelijkheden zijn eindeloos, check echt eens out!!

ciao,
Jelle

Volgens mij speelt forumlid Kat Yidaki op zo'n ding... maareh, di's toch geen synth ;).

nee, is geen synth,

maar ik ben er wel GK2ah hexafonische elementen op aan het zetten, dan in een Gr33 / Vg8 ofzo van roland steken en je hebt een synth, kan hem doorlussen naar elke midi module die je kan bedenken,

deze threads kunnen toch ook over studio apperatuur enzo gaan?
ik ben nl ook benieuwd of mensen er mee openemen,

als dit onderwerp niet kan op een synt forum, let me know,

ik zit alleen met het punt dat het geen piano, bas, gitaar, synth of drumstel is.........
ik moet er toch ergens m'n ei over kwijt??

was ook maar een grapje hoor, maakt u zich niet druk ;)

allright, kben ook niet pissig hoor!

je 'tapt' op de snaren, ipv ze met de vingers te tokkelen, elke vinger kan je dus percussief gebruiken, zoals je bij een piano ook zou doen, een vinger = een toon,

bij gitaar over het algemeen een vinger om de toon te fretten en eentje om de snaar aan te slaan, op dat punt is het dus meer piano achtig, ( ook het feit dat je twee handen compleet van elkaar afzonderlijk gebruikt )

de feel echter is meer gitaar / bas, ( voor mij persoonlijk ), je voelt de snaren, kan ze benden / muten / etc,

percussief gezien zit er ook iets drum achtigs in, ken iemand die hem ( met midi elementen ) in een drum module steekt en de 'drummer' van de band is ( op stick .......... )

't is echt van alles wat

Ah geweldig! Een chapman stick speler! Dat wil ik ook ooit nog eens gaan doen!

Is het een beetje te doen? In andere woorden: als je een beetje kan bassen is een Chapman stick ook goed te doen?

Tony Levin! :halleluja

Probeer eerst eens te tappen op je bas. A la Stu Hamm zeg maar. Dan zou de overstap naar Stick wel makkelijker worden. Zal vanavond wel ff een voorbeelde posten.

Origineel geplaatst door Mennomoog
Ah geweldig! Een chapman stick speler! Dat wil ik ook ooit nog eens gaan doen!

Is het een beetje te doen? In andere woorden: als je een beetje kan bassen is een Chapman stick ook goed te doen?

Tony Levin! :halleluja

wilde idd zeggen ja. Als er iemand is die dat ding goed kan bedienen is HIJ het wel.

(Voor wie niet weet wie het is, tis de compagnon van Peter Gabriel)

Mja, maar toch beter bekend als vaste bandlid van King Crimson

Oh ja, Sun Caged! Fuck zeg, kwam laatst niet op die naam. Ik speel nu in zo'n gothic band, en ik had het over hun keyboardist (een kennis van me kent die lui). Maar Sun Caged zou toch uit elkaar gaan?

De Stick is echt mega-stoer. Op Zooma van John Paul Jones speelt ene Troy Parker (???) ook stick; enorm vet... maar goed; dat tap-voorbeeldje op de bas kon ik zo gauw niet vinden, dus ben nu even enorm aan het oefenen om zelf iets in te spelen. Het is niet zo dat als je een beetje kunt bassen je ook stick kunt spelen. Je linker- en rechterhand moeten onafhankelijk melodie en akkoorden of melodie en baslijn kunnen spelen. Het lijkt me dat pianisten eerder stick leren spelen dan bassisten. Maar ja, bassisten zijn sowieso wat gefreakter dan het meeste volk en voelen zich dus eerder aangetrokken tot dit soort instrumenten...

(ja, ik wil er zelf ook een op een dag!)

Origineel geplaatst door Mennomoog
Mja, maar toch beter bekend als vaste bandlid van King Crimson

Het beste bekend als sessiemuzikant die alles aanpakt wat interessant is: King Crimson (al tien jaar geen lid meer overigens; Trey Gunn tegenwoordig), Peter Gabriel, Anderson Wakeman Bruford Howe, Bozzio Levin Stevens, [voeg hier van alles toe]. Ofwel: Leving heerscht! Kreeg bij de UP-tour dan ook dubbel zo veel applaus als de andere bandleden van Peter Gabriel. Sterker nog: Levin was een soort druppel die de emmer voor mij deed overlopen om toch te gaan. :) En ook nog stick zien spelen toen! (maar in een traag nummer)

De creatievelingen onder ons kunnen op internet wel wat live-filmpjes vinden van King Crimson met Stick-spel. En anders even luisteren naar de jaren '80 albums van KC (Discipline, Beat, Three of a perfect pair): daar is het verschil tussen bas en stick ook duidelijk te horen. :okdan:

Beetje laat.....

Maar ik speel zo'n ding.
Nummertje 464 om precies te zijn, al bijna 25 jaar.
Brasiliaans ijzerhout [nu beschermd] in de traditionele stemming.
Door emmeth zelf nog gemodificeerd met 2 single /double coil switches.
De laatste jaren wel wat minder overigens......

Achter de gitaar snaren zit een tubescreamer /chorus en analog delay-rev en een zoom bakkie.
Ook nog af en toe een korg x911 ,maar dat werkt niet echt leuk.
Achter het bass gedeelte een harmonizer een compressor/limiter/chorus en analog delay-rev.

Is overigens voor iemand die toetsen gewend zijn makkelijker een stick te spelen, dan een gitaar.
Ik probeer wel eens een gitaar, maar dan ben ik vaak verkeerd, met mijn rechterhand op de hals aan het drukken ;)

Al een keer de nederlander ron baggerman ontmoet, en die is echt virtuoos op dat ding.

op de growing up tour speelt levin alleen stick op San Jacinto geloof ik. De rest is gwoon bassgitaar (soms met drumstokjes (red rain)), Upright (barry williams show, mercy street) of electric cello (signal to noise) en zo te merken ook nordlead (still growing up tour. White ashes, the tower that ate people)

Heb het idee dat levin bekender is met gabriel aangezien gabriel ansich al bekender is dan king crimson. KC is wat dat betreft te experimenteel om bekend te zijn bij de massa's. Zowieso heeft levin niet de complete KC tijd gezeten. Geloof enkel laat jaren 70 en begin jaren 80.

John Wetton staat me nog bij als een van de bassisten van KC.

Back