foutmelding met geluidskaart

simple

geen commentaar
Graag jullie hulp met onderstaand probleem.

Ik heb al gezocht bij " zoeken " maar daar kon ik zo snel het antwoord niet vinden.
Mocht er al een draadje zijn voor onderstaand probleem zouden jullie dan zo vriendelijk willen
zijn om dat draadje dan hier te posten.

Het probleem:

Ik heb een pc met een micro ATX BX 10 mobo met geluid onboard.(niet echt nieuw, dat weet ik wel)
Daarnaast heb ik een Emagic audiowerk 8 kaart erin zitten. Onboard geluid heb ik in de bios uitgezet.

Als ik mijn computer aanzet en meteen naar Logic ga of een muziek fragment afspeel is er niets aan de hand.
Echter als ik mijn computer aanzet en eerst even op dit forum rond kijk en dan Logic of een mp3 start
krijg ik een foutmelding:
bij Logic: Audiowerk not found -10400
Bij andere prog krijg ik de melding dat het apparaat al in gebruik is enz

Volgens mij heb ik ooit eens iets gehoord of gelezen dat dit met irq (?) te maken heeft.

Maar hoe los ik dit dan op?? Dat ik de bios kan vinden wil dus niet zeggen dat ik erg veel van depc
begrijp. Maar dat hadden jullie vast wel begrepen met deze vraag.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties:)

Groet, Simon

Origineel geplaatst door Slipperman
bij je apparaat beheer in windows kan je al je IRQ's instellen

Ik heb net wel even gekeken bij apparaatbeheer, maar ligt het nu aan mij, of
zie ik het gewoon niet staan, ik draai op windows 98se

En wat je schreef over die bios, ik begrijp dat het per bios verschillend kan zijn,
maar wat moet ik dan invullen of veranderen??
Hoe kan ik die IRQ toewijzen of de kaart aan de IRQ??

Simon

Je moet dus eerst controleren of jouw audiokaart niet op hetzelfde IRQ zit als bijv. jouw modem. Dat kun je dus zien in Windows systeeminfo. Kijk naar gedeelde IRQ's etc

Zo ja, of als je daar geen zin in hebt, of er niks van snapt ofzo.... Probeer de audiokaart eens op een ander PCI-slot. Dat is misschien handiger dan het geklier met IRQ's handmatig toewijzen in Windows of Bios.
Mogelijk moet je hem daarna wel opnieuw installeren.

Succes!

Alvast bedankt voor de antwoorden,:okdan:
net even in windows systeeminfo gekeken en volgens mij zijn daar geen problemen.

Geluidskaart zit op IRQ 10 en ben geen apparaat tegengekomen die die IRQ deelt.

Zal wel eens proberen om geluidskaart in een ander slot te doen.

Simon

Als je kaart een irq probleem heeft dan zou je dit soort problemen niet tegenkomen. Je kaart van slot verwisselen zal in dit geval niet veel uitmaken denk ik. Ik denk eerder dat je te maken hebt met een softwareprobleem.
Heb je de meest recente drivers voor je kaart geinstalleerd? Heb je de laatste Logic updates ook geinstalleerd?

Komt het probleem alleen voor als je Internet explorer gaat gebruiken, of ook met andere programma's? > Misschien dat Windows Update draaien helpt.
En als je de pc aanzet, 15 minuten aan laat staan zonder iets te doen en dan Logic opstart? Gebeurt er dan hetzelfde?

@Dr.RiPsaw

Goeie ideeen.

Windows update heb ik laatst nog gedaan, krijg je voornamelijk beveiligings updates.
Voor Logic moet ik even kijken, maar bij windows medieplayer 9 gebeurt hetzelfde en die heb ik er juist
net opgezet ivm probleem met winamp.

De laatste drivers voor Audiowerk zijn geïnstalleerd.

Ik zal vanavond weer eens gaan rommelen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Simon

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw

En als je de pc aanzet, 15 minuten aan laat staan zonder iets te doen en dan Logic opstart? Gebeurt er dan hetzelfde?

Ik heb de pc voor het eten aangezet en na het eten het een en ander geprobeerd.

Windows mediaplayer doet het, echter wel haperend en loopt af en toe vast. De ene keer na 5 seconden en de andere keer na 20 seconden.

Logic ziet de geluidskaart en speelt goed.

Traktor doet het ook.

Alles afgesloten en het internet opgegaan.

Ondertussen medialayer weer aangezet en deze loopt na circa 1 minuut vast. (ik ga de oude winamp versie er weer opzetten) ik ben namelijk bang de mediaplayer te veel geheugen pakt. (ik heb namelijk maar 128 mb)
Logic ziet de kaart ook.

Verder weet ik het ook niet??

Simon

Te weinig geheugen zou kunnen, alhoewel 128mb voor Win98se niet verkeerd is. Maar daarbij geldt ook weer dat Mediaplayer 9 eigenlijk een kl*teprogramma is, vreet idd veel geheugen.

Andere mogelijkheid: slechte drivers van andere componenten zoals videokaart, netwerkkaart etc. kunnen ook nog wel eens problemen veroorzaken. Update die ook eens naar de laatste versies.
Of trek je netwerkkaart er zelfs eens uit (als je die hebt). Het wil nog wel eens dat als 2 kaarten een busmasteringsignaal moeten delen en een van de kaarten nog wel eens wil bijten; netwerkkaarten schijnen nogal eens slechte drivers te hebben om een busmastersignaal te kunnen delen met een andere kaart (bij sommige moederborden delen bepaalde PCI-sloten samen een busmasteringsignaal; busmastering is belangrijk voor het gegevensverkeer over de diverse bussen zoals pci bussen).

Ondertussen de drivers van de netwerkkaart en videokaart geupdate.

Mediaplayer eraf geflikkerd.

En de eerste vooruitgang is al zichtbaar, met nadruk op zichtbaar.
Vanwege nieuwe ATI driver is mijn beeld veel scherper.

Ben er nog niet aan toe gekomen om de rest te testen, dat zal woensdagavond worden.

Jullie horen het wel weer.

Simon

Origineel geplaatst door mikemix
Probleem verholpen?

Helaas, het is nog niet gelukt........

Na die paar updates, ben ik vandaag weer eerst het internet opgeweest, en ja hoor...:(
zelfde probleem doet zich nog voor.

Ik denk dat ik er maar eens een pc (oid) naast ga nemen. ( ik wil nog steeds een laptop, is nu een goed moment:) )

Bedankt voor de reacties.

Simon

Back