Bouwverslag Gyraf SSL Kloon

Normale prijs voor de ssl compressor is om en nabij 3000 euro.
Kan geregeld worden ;-)

Maar wat jij waarschijnlijk bedoelt....

Wil er een kopen van een knutselaar die niets of nauwelijks wat rekent voor het in elkaar zetten..

Mag ik vragen... wat is jouw uurloon?

Echter gaat het hier niet om een SSL compressor maar om eem GSSL.
Euro of 350 / 425 voor een GSSL moet toch wel te doen zijn..

Wat betreft mijn uurloon, 9 euro netto :)

Kosten voor een compleet kitje? Bouwuren? 5 a 7 uur?

Echter gaat het hier niet om een SSL compressor maar om eem GSSL.
Euro of 350 / 425 voor een GSSL moet toch wel te doen zijn..

Wat betreft mijn uurloon, 9 euro netto :)

Kosten voor een compleet kitje? Bouwuren? 5 a 7 uur?

ja dat ben je aan onderdelen kwijt ja, en als je in 6 uur van begin tot eind een gssl kan bouwen ben je een knappe kerel ;)

het probleem met het aan en uit zetten van de ssl waarin hij soms niet opstart heeft niets te maken met de psu, onboard of off board maakt ook net uit.

Het zit hem in de voltage regulators die zorgen voor een power line latch-up/lock-up.
Vrij makkelijk op te lossen door een ander merk VR's te gebruiken.
Het gaat hier dus om de 7815 en de 7915.
Het merk wat berucht is om problemen te geven is TS7815 en TS7915.
m'n echte SSL G heeft daar nou geen last van, zit ook iets meer in als de G clones

Snap nog steeds niet dat ze dat een G clone noemen, het super analogue circuit board is toch TOTAAL anders

m'n echte SSL G heeft daar nou geen last van, zit ook iets meer in als de G clones

Snap nog steeds niet dat ze dat een G clone noemen, het super analogue circuit board is toch TOTAAL anders

De G in GSSL staat volgens mij niet voor de G-series van SSL, maar voor Gyraf ;)
SSL Clone construction page schreef:
The compressor is cloned from our good old SSL4044E desk, dating back from '85.

Wil nog steeds tzt een GSSL bouwen, maar eerst beginnen aan m'n 9090 8)

G SSL staat wel voor G series.
De Gyraf kloon is een een kopie vande compressor in de G4000 mengtafel van ssl.
Het enige wat verschild is dat de side chain detectie anders is als op de G4000.
Dit was een modificatie die veel werd uitgevoerd op de G4000 compressor.
Het zorgt ervoor dat als twee signalen uit fase zijn (en ze elkaar zouden cancelen in de side chain) er toch word gecompressed. Nadeel hiervan is dat compressor iets meer reageert op lage frequenties.
Met een turbo board is dit opgelost en heb je exact de compressor uit de g4000 series.

Raphie: het super analogue circuit is pas na de g4000 series geïntroduceerd.
De FX384 compressor (ssl's 19"unit van de G4000 compressor) heeft dit niet. MSS de nieuwe Xlogic wel.
Super analogue is in ieder geval niet onderdeel van de gezochte SSL compressor sound aangezien de meeste mensen toch de FX384 boven de Xlogic preferen

Boelie035: kitje bouwen is niet alles. Kitje moet ook samengesteld worden niet? Daarbij komt er ook nog metaal werk kijken...en een frontpaneel van schaeffer kost ook wat...en in het ontwerpen ervan gaat ook al gauw 4 uur zitten...dat is, als je het mooi wil hebben.

ziet er i.g.g. mooi uit, krijgt samen met je Pulltech mooi rack vol zo 8)

G SSL staat wel voor G series.
De Gyraf kloon is een een kopie vande compressor in de G4000 mengtafel van ssl.
Het enige wat verschild is dat de side chain detectie anders is als op de G4000.
Dit was een modificatie die veel werd uitgevoerd op de G4000 compressor.
Het zorgt ervoor dat als twee signalen uit fase zijn (en ze elkaar zouden cancelen in de side chain) er toch word gecompressed. Nadeel hiervan is dat compressor iets meer reageert op lage frequenties.
Met een turbo board is dit opgelost en heb je exact de compressor uit de g4000 series.

Raphie: het super analogue circuit is pas na de g4000 series geïntroduceerd.
De FX384 compressor (ssl's 19"unit van de G4000 compressor) heeft dit niet. MSS de nieuwe Xlogic wel.
Super analogue is in ieder geval niet onderdeel van de gezochte SSL compressor sound aangezien de meeste mensen toch de FX384 boven de Xlogic preferen

Boelie035: kitje bouwen is niet alles. Kitje moet ook samengesteld worden niet? Daarbij komt er ook nog metaal werk kijken...en een frontpaneel van schaeffer kost ook wat...en in het ontwerpen ervan gaat ook al gauw 4 uur zitten...dat is, als je het mooi wil hebben.

Je hebt gelijk, ik was op het verkeerde been gezet vanwege de E in de typeaanduidingen van de gekloonde kaarten, maar zie nu dat deze kaarten ook in de G4000 serie gebruikt zijn. Weer wat geleerd! :geslaagd:

ziet er i.g.g. mooi uit, krijgt samen met je Pulltech mooi rack vol zo 8)

Thanks Raphie! Dit is al m'n derde Pultec LOL. Heb al zoveel racks vol gehad en weer verkocht.
Maar het blijft leuk, een nieuw apparaat.
En zolang ik nog onderdelen heb liggen bouw ik er maar apparaten van...evt verkoop ik ze weer.
Maar ik gebruik ze wel altijd.

Moet niet vergeten dat SSL de duurste onderdelen gebruikt. Alleen al die twee drukschakelaartjes kosten samen 80 euro als je ze bij Farnell moet kopen. Sifam meter met verlichting (toch?) al gouw 150 euro, moet speciaal gemaakt worden op aanvraag. etc. etc..

Maar eens een flinke kick,

Ben afgelopen nacht begonnen met de pcb solderen en hij is zo goed als bijna af, vriendin was erg happy toen ik middernacht naar bed kwam :D

Mis nog een paar weerstandjes, 1 chip voetje en de dbx vcatjes.

En moet nog aan de potmeter pcb beginnen.

Nu nog wat vragen,

1 Het is niet echt duidelijk waar de plus en min zit van de in en outputs op de pcb.

2 Waar bestel ik een VU-meter, lees hier over 80 euro kostende exemplaren, zijn er ook goedkopere?

3 Is dit 1hu rack goed? http://nl.rs-online.com/web/p/rackmount-enclosures/6657700/

4 Sidechain pcb, waar haal ik die vandaan, en is sidechain wel echt interessant op een bus compressor?

5 op de pcb rond de dbx chip zitten bij links en rechts een 1k weerstand met een sterretje erachter, ook boven aan bij de connector voor potmeter pcb zit een weerstand van 2k met een sterretje. Zijn deze optioneel voor als je bijvoorbeeld de sidechain gaat gebruiken?

1) staat toch echt wel heel duidelijk in de tekening hoor!
2) http://hairballaudio.com/shop/index.php?cPath=25
3) ik zou voor een 2hu gaan, anders kan het zijn dat je de grote caps moet omklappen
4) https://pcbgrinder.com/index.php?route=product/product&path=59_73&product_id=55
5) die kun je er gewoon insolderen.

tevens begrijp je waarschijnlijk de sidechain term niet goed.

Het super sidechain board is eigenlijk een hipass filter voor de sidechain op de main pcb. er zit ook een external sidechain op, maar het gaat vooral om het filter. Dat drukt je laag wat weg waardoor je anders kunt compressen

Overigens zoek je geen VU meter maar een GR meter. op de gssl zit geen VU meter.

die 2K** weerstand is voor de meter sensitivity. 2k = 20dB 1k = 10dB

voor onderdelen zou ik eerder bij musikding.de kijken, stuk goedkoper. Hier bijv. de link naar hun enclosures. http://www.musikding.de/Enclosures/Sheet-metal-enclosures:::34_138.html

Laatst gewijzigd:
Dus de external sidechain heb ik geen extra board voor nodig en kan ik zo op de main pcb gooien? Mis dan wel een schakelaar aansluiting voor intern of extern sidechain en ook de sidechain input lijkt te missen op de pcb? Filter heb ik niet nodig, kan sidechain signaal wel op de mixer aanpassen.

edit, zie het al ext sidechain zit wel op dat bordje, verkeerd gelezen dan.

Bedankt voor de snelle antwoorden.

sidechain is niet het zelfde als een external input sidechain.

op de main pcb zitten 3 VCA's. links, rechts en je sidechain.

je sidechain bepaalt hoe je VCA's voor links en rechts zich gaan gedragen.

door een SSC board toe te voegen kun je dus een hipass filter zetten op je sidechain op het main board.

tevens biedt de SSC de mogelijkheid om een external sidechain input te maken (dit kan dus niet op het main pcb maar alleen met de SSC)

sidechain is niet het zelfde als een external input sidechain.

op de main pcb zitten 3 VCA's. links, rechts en je sidechain.

je sidechain bepaalt hoe je VCA's voor links en rechts zich gaan gedragen.)

Dat begreep ik, maar met de term sidechain dacht ik dus meteen aan extern sidechainen omdat dat op me compressors zo heet, maar eigenlijk wel logisch ja wat voor signaal je er ook indrukt het is een sidechain, weer wat geleerd.

dan laat ik hem eerst eens standaard.

net bij de hobby boer geweest, mis alleen nog een 3,9 mega ohm weerstand. toevallig nog iemand die er een over heeft? is ook zo wat om er 1 te bestellen.

voor de rest heb ik alles compleet op de 3 maal dbx vca na.

Hij is zo goed als klaar, nu nog een dingentje, de treshold en makeup potmeters!

Als ik pin 1 en 3 verkeerd om aansluit dan werken ze uiteraard net andersom.

Op het ssl schema pdfje staan onder de plusjes, op mijn potmeter staat niets.

Wat ik wel weet is dat de potmeters in de 0 stand 48 Kohm geven op pin 1, en op pin 3 geeft hij dan 0 ohm. En uiteraard als ik de potmeter voluit draai vice verca!

Nou wil ik ze correct aansluiten om te voorkomen dat als ik ga testen ik pin 1 en 3 weer moet om solderen, wie kan mij vertellen waar ik de 48kohm op 0 stand soldeer op het control pcbtje?

Back