Frans Bauer-geluid

pjeut

Ouwe rot
Hallo,

Ik was op zoek naar de herkomst van het Frans Bauer-geluid, vraag niet waarom, dat had ik nou eenmaal even. Ik heb, net als de meesten onder jullie, een duidelijke mening over dit genre, maar binnen dit genre vind ik wel dat FB qua kwaliteit van productie bovenaan staat.
Na wat rondspeuringen kwam ik eerst op de naam Emile Hartkamp, maar dit blijkt vooral de tekstschrijver te zijn. Zeer belangrijk, maar niet wat ik bedoel. Ik bedoel, wie is verantwoordelijk voor die gelikte, subtiel in elkaar glijdende "zeik"-synthjes en "drol"-drummetjes (no offence)? En toen kwam ik op de naam Norus Padidar die waarschijnlijk engineer is bij MM Studios in Arnhem. Die studio is het eigendom van Rini Schreijenberg, een vijftiger inmiddels, maar ooit de nederlandse chards bestormend als Marty, de jongen met de gouden trompet.

Op de volgende site krijg je een blik in de (bepaald niet rookvrije) studio, met ook een foto van die bewuste Norus Padidar.
MM studio

Wie weet er iets meer te melden over deze studio, deze engineer en dat gelikte geluid?

Pjeut.

De galm is de sleutel naar het geluid van FB.

Ik zag zo gauw een LXP 1 en een LXP 15. Niet de topgalmen, maar wel vrij goed. Zelf heb ik ooit in een interview gelezen dat FB thuis een galm van 30000 euro had. Naar eigen zeggen was FB verslaafd aan galm.

cs3000_03.jpg

Tja,moet dan ook wel klinken he met zo'n mooie

galm

galm

Als ik die opnames secuur beluister, staan die stijf van de "kleine", hoge synthlijntjes. Daar blijft toch zeker met veel galm niets meer van over?

En dat heb ik dan weer.

En dat heb ik dan weer.

Die tafel is groots. Maar het allermooiste vind ik die aansteker helemaal rechts. Op één van die andere foto's zie je ook nog zo'n afschuwelijk mooie kunststoffen asbak op een hoge poot, vol met halve filtersigaretten. Blijkbaar is het nogal stressen dat werk.

Trouwens, de koopjesrovers onder u gelieve deze tafel in de gaten te houden. Die rookintensiteit zal de inruilwaarde doen verbleken in de zon.

Origineel geplaatst door trash
cs3000_03.jpg

Tja,moet dan ook wel klinken he met zo'n mooie

Ik zag zo gauw een LXP 1 en een LXP 15. Niet de topgalmen, maar wel vrij goed. Zelf heb ik ooit in een interview gelezen dat FB thuis een galm van 30000 euro had. Naar eigen zeggen was FB verslaafd aan galm.

Lexicon 300. Kan niet missen. Dit is DE galm voor dit soort muziek. Hij klinkt heel 'donkerbruin', en heeft een typische 'swirl' over het geluid , wat hem heel geschikt maakt om een mix dicht te smeren. Hij wordt ook veel gebruikt bij klassieke opnamen. Hij hangt overigens ook in het rack op de foto op de MM website. Wel raar dat ze de LARC niet gebruiken van lexicon...

Onderschat de gasten die deze muziek maken niet! Het zit erg goed in elkaar, en zoals wij bepaalde synths. typisch voor hardcore, of bijv trance vinden, zo zijn er voor dit genre ook synths meer geschikt dan anderen.
Solton, GEM, dit soort merken wordt veel gebruikt.
Norus Padidar heeft voor zijn werk voor Frans Bauer ook al eens een prijs gewonnen! :halleluja

Hij blijft wel zichzelf .

(geen idee wat dat inhoud, maar de meeste mensen knikken instemmend als je zoiets zegt }:| )

Het zou me niets verbazen als er veel gebruik zou worden gemaakt van de Elka Synthex:D Met de chorus aan en een beetje reverb erop is deze bak toch wel heel geschikt voor dit genre:)

Ik denk geen synthex, maar dat er Elka spullen gebruikt worden is heel goed mogelijk!

Wat is dat nou weer voor een gezeik.
Alsof Frans Bauer een rooie lap is voor een stelletje .....

Het gaat om het geluid wat verrekeste goed in elkaar zit.
Mag ook wel als je die mixer en outboard gear ziet.
Daarmee kan je elke synth stukken beter laten klinken als je ook nog weet hoet het allemaal werkt.

Pff, ja beetje flauw om nou F-je B af te gaan zeiken; 't gaat om de opnamekwaliteit hiero.
Mijn muziek is 't totaal niet, maar qua geluid en STUDIO zit 't zeker goed in elkaar.

Zo zijn er wel meer voorbeelden van bands/artiesten die andere muziek maken, maar een studio hebben waar
je bang van wordt!

Ieder z'n ding. Doe je voordeel met kennis.

Iemand die verstand van mixen en geluid heeft maakt het niet uit wat voor apparatuur er gebruikt wordt. Die gaat gewoon op z'n oren af en niet op de prijs.

Maar euphonix, eventide, urei, drawmer zijn gewoon merken die hun naam al ruimschoots bewezen hebben. Vandaar ook naast hun prijs qua apparatuur maar ook qua naam.

ehm ik weet niet precies wat FB zijn gelikte sound geeft, maar weet wel dat wij in de grote studio gebruik maken van dezelfde compressor (wij hebben lekker 2) en die is echt de topper op de wereld!!!!
of lijkt ie er gewoon op, die bij ons is zwart en heeft soort uittrek knoppen/filters links en rechts van de uv metertjes, om het in te stellen (doet de eigenaar altijd)
Als iemand er nog 1 voor een zacht prijsje heeft liggen wil ik hem wel
:verkoght:

...net nog de thread over Pure Detroit gelezen. Over contrast gesproken :)

Anyway, moest hierbij wel denken aan de zgn. "Palingsound" van artiesten in en rond Volendam van vroeger. Heb me al eens eerder afgevraagd hoe het nu kwam dat bijvoorbeeld BZN, Piet Veerman, Jan Smit e.d. geluidstechnisch zo vaak hetzelfde klinken. Dacht altijd dat ze niet wisten hoe ze de Lexicon op een andere preset moesten krijgen, maar inmiddels begrijp ik natuurlijk wel dat het gewoon om weloverwogen produktietechnieken gaat.

Nu is het mijn genre niet, maar het lijkt mij dat het geluid van FB sterk overeenkomt met die zojuist aangehaalde Palingsound. Of zit ik ernaast? En daarnaast, is het niet zo dat de albums van bijvoorbeeld Borsato ook in Volendam worden/werden opgenomen, bij Arnold Muhren als ik het goed heb? Borsato heeft namelijk toch weer een ander geluid volgens mij...

Het zou een interessant experiment zijn om die mensen eens een track van bijvoorbeeld Jeff Mills te laten mixen, kijken hoe dat gaat klinken :D

ehm ik weet niet precies wat FB zijn gelikte sound geeft, maar weet wel dat wij in de grote studio gebruik maken van dezelfde compressor (wij hebben lekker 2) en die is echt de topper op de wereld!!!!
of lijkt ie er gewoon op, die bij ons is zwart en heeft soort uittrek knoppen/filters links en rechts van de uv metertjes, om het in te stellen (doet de eigenaar altijd)

Hij moet wel heel speciaal zijn, want jij mag er dus niet aankomen.8o)
Qua compressie hangt er niet zoveel bijzonders, volgens mij een symetrix voiceprocessor, een urei (oke wel bijzonder) , en dan 1 van de meest onderschatte compressors; de dna dymand, en daaronder een drawmer.
De dna is op stemmen echt een briljante compressor, geen buizen of niks, maar hij kan op een heel subtiele manier een stem dynamisch binnen perken houden. Daarom is het een veelgebruikte compressor in broadcast situaties.

Iemand die verstand van mixen en geluid heeft maakt het niet uit wat voor apparatuur er gebruikt wordt. Die gaat gewoon op z'n oren af en niet op de prijs.

...en loopt dus snel tegen de beperkingen van minder goede aparatuur aan.
Ik denk dat er in audio bijv. ook nauwelijks van prijs/kwaliteit verhouding gesproken kan worden. Iets is goed of niet goed, elke tussenweg kan (zal) een behoorlijke concessie op het eindprodukt zijn.

Let op : er staat : 'ik denk' ;)

Ik denk dat de apparatuur die ze bij MM hebben absoluut geen overbodige luxe is, sterker nog, het valt me tegen wat ze hebben, des te meer een teken dat ze 100% uit hun spullen halen..

Tjongejonge ik wist niet dat er zoveel Frans Bauer fans op SF zitten.
Ik haal m wel weer weg hoor,ik wil natuurlijk m'n medeforumleden niet kwetsen.

Ik heb trouwens niemand afgezeikt, alleen een leuke foto geplaatst.

Back