Frans Bauer-geluid

Anyway, moest hierbij wel denken aan de zgn. "Palingsound" van artiesten in en rond Volendam van vroeger. Heb me al eens eerder afgevraagd hoe het nu kwam dat bijvoorbeeld BZN, Piet Veerman, Jan Smit e.d. geluidstechnisch zo vaak hetzelfde klinken. Dacht altijd dat ze niet wisten hoe ze de Lexicon op een andere preset moesten krijgen, maar inmiddels begrijp ik natuurlijk wel dat het gewoon om weloverwogen produktietechnieken gaat.

De cd's van Rieu hebben ook die sound. Op mijn werk gebruiken we ook regelmatig een lexicon 300 , en die staat ook altijd op standje large hall, en dan wordt de decay tijd alleen aangepast.

Origineel geplaatst door Tactic
Hij blijft wel zichzelf .
(geen idee wat dat inhoud, maar de meeste mensen knikken instemmend als je zoiets zegt }:| )

Tja, Hazes zal inderdaad wel langzaam veranderen nu.
[Moest effe, er was al zoveel serieous over palingen gesproken]

Origineel geplaatst door Tactic
Hij blijft wel zichzelf .

(geen idee wat dat inhoud, maar de meeste mensen knikken instemmend als je zoiets zegt }:| )

Hahahaha :halleluja :halleluja :halleluja

Is er overigens geen levenslied guide to the reverb ofzo want op zich klinkt het allemaal wel in een lijn zo'n :maffia: en marianne weber en ons franske enzo ...

Origineel geplaatst door MIDIoot
Ik heb trouwens niemand afgezeikt, alleen een leuke foto geplaatst.
Ik vind dit een veel leukere foto (om maar on-topic te blijven :D)

frans%20bauer%20--voor%20moeder%20front%20logo.JPG

Origineel geplaatst door Hooihuis
Anyway, moest hierbij wel denken aan de zgn. "Palingsound" van artiesten in en rond Volendam van vroeger. Heb me al eens eerder afgevraagd hoe het nu kwam dat bijvoorbeeld BZN, Piet Veerman, Jan Smit e.d. geluidstechnisch zo vaak hetzelfde klinken. Dacht altijd dat ze niet wisten hoe ze de Lexicon op een andere preset moesten krijgen, maar inmiddels begrijp ik natuurlijk wel dat het gewoon om weloverwogen produktietechnieken gaat.

Nu is het mijn genre niet, maar het lijkt mij dat het geluid van FB sterk overeenkomt met die zojuist aangehaalde Palingsound. Of zit ik ernaast? En daarnaast, is het niet zo dat de albums van bijvoorbeeld Borsato ook in Volendam worden/werden opgenomen, bij Arnold Muhren als ik het goed heb? Borsato heeft namelijk toch weer een ander geluid volgens mij...

Ik heb een aantal jaren met 3 leden van Blue Feather (80's funk) in een studio samengewerkt. Een aantal singles zijn geproduced door Roy Beltman (Corduroy records) , die oa ook BZN, Jantje Smit, zie http://www.popinstituut.nl/ voor de details. Enfin, dit zijn wel mannen die hun sporen verdient hebben als je naar de lijst van artiesten kijkt waar de mee gewerkt hebben, en ik heb het genoegen gehad om 1 keer mee te maken hoe hij een nummer uit onze studio heeft geproduceerd, Hans van Hemert deed de arrangementen. Maar die mannen weten heel goed wat wel of niet werkt in een productie. Persoonlijk hou ik niet van het paling genre, maar ik durf er niet meer om te lachen ;)

Ik denk dat succes niets met apparatuur te maken heeft, want mijn eerste synth, de Kawai K1 was toen (1990) goed genoeg. Je moet het gewoon horen...je moet goede contacten hebben...en een beetje geluk.

Borsato heeft oa in de Capri stuio's in Napels, ik dacht in 1997.

Grappig dat er gaandeweg steeds meer respect komt voor dit werk. Of je ervan houdt of niet...

Het viel me als kind al op dat die gladde muziek uit Volendam kwam, ook de Cats hadden al een "sound". Maar goed, ik viel ook voor de Carpenters (nog trouwens). Over vakmanschap gesproken... Maar da's wat offtopic.

he wat lachen, die norus ken ik nog van vroeger. Zat in duitsland in een studio en kreeg een relatie met een leuke zangeres uit nederland waar ik toevallig bij werkte. Probeerde toen in nl aan de bak te komen en had behoorlijk wat ervaring. Had al gehoord dat ie met frans bauer bezig was, en kennelijk heeft ie dat goed gedaan haha. is alweer jaartje of 8 geleden.

Origineel geplaatst door wesko
Grappig dat er gaandeweg steeds meer respect komt voor dit werk. Of je ervan houdt of niet...

Het viel me als kind al op dat die gladde muziek uit Volendam kwam, ook de Cats hadden al een "sound". Maar goed, ik viel ook voor de Carpenters (nog trouwens). Over vakmanschap gesproken... Maar da's wat offtopic.

Carpenters geweldig die close harmonie zang koortjes.
Die muziek is geweldig gearrangeerd!
Die zangkoortjes liggen wat mij betreft zelfs in het verlenge van bijvoorbeeld nummers in the night fly van Donald Fagen.
Wel eens geluisterd naar Mike flowers pop is wel een persiflage op lift muziek maar erg goed gearrangeerd.

Als je een preset wilt horen, zoek een GEM WX2, WK4, 6 of 8 op en zoek naar de Fantasy2 preset. Dat is het typische FB geluid van een jaar of wat geleden. Met veel galm enz erop is het een prima Die Flippers achtig soundje.

Ik zal wel ff wat opnemen anders.:L

Origineel geplaatst door trash
zo vind ik Burt Bacharach geweldig

Is ook geweldige muziek. Vaak zitten er ook nog bepaalde grapjes in erg vernuftig.

Omdat het vakantie is en er dus tijd voor dit soort ongein is.

U hoort achtereenvolgens stiekem opgenomen soundcheck van Frans Bauer op zijn GEM Equinox tijdens het Ahoy concert 's middags. Daarom even een beschrijving van deze preset (jaja); met als gelayerde geluiden ....

Achtereenvolgens (Frans klikt er elke keer een sound bij, met als hoogtepunt wat extra strings)
1) Dreamvoxx (om het iele in het hoog toch wat te vullen)
2) Twangpad erbij (zelfde, alleen met wat meer warmte in het mid)
3) Digi1lite eroverheen (om een soort belletjes / vibes effect te krijgen)
4) Fantasy2 om het af te maken erbij. (soort Schlager panfluit geluid, 'perfect fout' als voornaamste lead)
En de vloer-strings.

En natuurlijk veeeeeeeeel galm (Matrix2 als effect1, PingPong en Stereo Chorus eroverheen om het lekker dicht te smeren).

En speel ze allemaal maar, de smeuiige FB hits. Met dit paling geluid kom je de winter wel door!

Attachments

• derfranz.mp3
    580 KB · Bekeken: 149
cool hehe:D

Origineel geplaatst door RedTitan
Omdat het vakantie is en er dus tijd voor dit soort ongein is.

U hoort achtereenvolgens stiekem opgenomen soundcheck van Frans Bauer op zijn GEM Equinox tijdens het Ahoy concert 's middags. Daarom even een beschrijving van deze preset (jaja); met als gelayerde geluiden ....

Achtereenvolgens (Frans klikt er elke keer een sound bij, met als hoogtepunt wat extra strings)
1) Dreamvoxx (om het iele in het hoog toch wat te vullen)
2) Twangpad erbij (zelfde, alleen met wat meer warmte in het mid)
3) Digi1lite eroverheen (om een soort belletjes / vibes effect te krijgen)
4) Fantasy2 om het af te maken erbij. (soort Schlager panfluit geluid, 'perfect fout' als voornaamste lead)
En de vloer-strings.

En natuurlijk veeeeeeeeel galm (Matrix2 als effect1, PingPong en Stereo Chorus eroverheen om het lekker dicht te smeren).

En speel ze allemaal maar, de smeuiige FB hits. Met dit paling geluid kom je de winter wel door!
:D :D :D :D

Kick... kwam net onderstaand bericht tegen... =(

Producer BZN overleden

VOLENDAM - De producer van BZN, Roy Beltman, is zaterdag op 59-jarige leeftijd overleden. Dat heeft Arnold Mühren van de gelijknamige muziekstudio in Volendam zondag bevestigd. Beltman werkte met meer artiesten, maar behaalde met BZN de grootste successen.
Beltman was nog actief in de muziekbranche. In februari kwam er nog een cd uit van BZN, door hem geproduceerd. Naast zijn werk met BZN en Jan Smit componeerde hij voor Bonnie St. Claire de hits Pierrot en Bonnie kom je buiten spelen.

Beltman begon te werken met BZN in 1976. Samen met mede-producer Cor Aaftink verlegden ze de koers van de groep, van stevige rockmuziek naar de 'palingsound'. In 1998 ontving Beltman de Gouden Harp. Drie jaar later kreeg hij als producer van Jantje Smit de Exportprijs.

Beltman was al enige tijd ernstig ziek.

zou die aansteker er liggen voor de rustige ballades.... :walker:

Of zouden die knakkers keihard roken achter z'n dure tafel ??? ;{ mag toch hopen van niet

Vind het trouwens net allemaal even te digitaal klinken FB en Gradje Damen,, George Baker is veel toffer :okdan:

Met een bruiloft Casio kom je al een heeeeeeeeel.......... eind :P

Luister maar eens naar zo'n keyboard en je waant je zo Frans Bauer :duivels:

Back