velocity DX7

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
De velocityoutput via midi van de DX7 IID is bij ons nooit hoger dan 100. En aangezien wij dat ding als masterkeyboard voor cubase gebruiken, is dat nogal irritant. Kan dit anders ingesteld worden in de DX7?

Origineel geplaatst door Vinsound
Hoi,

de velocity van dx kan niet hoger gezet worden dan 100.

in
dit draadje staat wat je kan doen om 'm via midi toch goed aan te sturen.

succes
Vincent
Thnx! ga ff kijken!

damn! dat heb ik nooit geweten dat-ie maar tot 100 gaat. Nu snap ik waarom dat geluid idd gaat scheuren als ik hem aanstuur met een ander keyboard! En ik maar denken, het ligt aan het toetsendek van de DX7 dat je zo lekker subtiel en donker kan spelen :stupid ongeloofelijk

Maar als je hem dus aanstuurt, dan kan dus wel tot 127? of is het gewoon keihard rammen op de DX om op 100 te komen :confused:

damn! dat heb ik nooit geweten dat-ie maar tot 100 gaat
staat volgens mij gewoon in de handleiding, ik heb zelf geen tx7 meer maar meen me dit te herinneren.

Maar als je hem dus aanstuurt, dan kan dus wel tot 127
aansturen van de dx met waarde 127 resulteert in de waarde 100, kan niet hoger worden.(100=maximum)

of is het gewoon keihard rammen op de DX om op 100 te komen
de dx stuurt maximaal 100 uit, mocht je toch 127 willen ontvangen op een andere synth, moet je een conversie toepassen op het ingangssignaal (gekregen van de dx) zodat de ontvangende synth wel een waarde >100 ontvangt. (beetje krom verwoord, maar zo klopt het volgens mij)

grt Vincent

hee komt dit verhaal weer eens langs

een oude mythe die me ertoe gedreven heeft mijn sequencer op record te zetten en eens op de toetsen te gaan beuken. Hoewel ik idd niet tot 127 kwam kwam ik zeker wel boven de 100. 110 ofzo had ik er in elk geval tussen, urban legend?

Oud Topic :D maargoed

Ik wil een DX7 hebben om m'n TX-816 aan te sturen en vanwege het fijne toetsenbord.

Alleen kan ik slecht kiezen tussen de verschillende versies, het lieftst zou ik de laatste versie aanschaffen, de DX7 II FD maar ik kan echt nergens vinden hoe het zit met de velocity...

Is het nu zo dat voor alle DX7's geldt dat de velocity range 0-100 is ?

Als dat dus niet zo is, en ik haal een IIFD in huis die wel tot 0-127 gaat, dan kan ik de TX816 weer niet goed aansturen.

Wie weet dit ??

Voor de fun, die versie Centennial heb ik volgens mij nog nooit te koop zien staan, iemand die weleens gehad? (hoe veel zou die kosten zo nu? :P ) Al zou je gruwelen van de DX7 sound, als keyboard on-stage met die toetsen die oplichten zou het al te gek zijn eigenlijk

Is het nu zo dat voor alle DX7's geldt dat de velocity range 0-100 is ?

Nee, alleen de eerste productie DX7's met originele ROMs. Er zijn dus ook DX7's met 0-127 (en je kon later je ROM laten vervangen). De range van die eerste examplaren is overigens 0-99 (hetzelfde als het volume van de operators).

Er staat een een lijst met DX7's met brakke MIDI specs in de manual van de TX7. Die spreekt over serienummers 1001--24880 en 25125--26005. Ik weet alleen niet of dat ook de serienummers met het velocity "probleem" zijn.

Met een DX7II zit je sowieso goed.

Ik denk niet dat je nog bij Yamaha aan kunt bellen voor een ROM upgrade. ;)

Maar het IS mogelijk om vanaf de DX-7 een volledige velocity range tot 127 uit te sturen,
alleen is het geen goedkope oplossing.
De MIDI matrix van de MIDITEMP MP88W bevat een funktie, speciaal voor de DX-7, om de
ontvangen data te converteren. Je kunt zelfs d.m.v. een in 8 stages verdeelde curve instellen
hoe de ontvangen data omgezet wordt.

Attachments

• mp88w.jpg
    mp88w.jpg
    21,7 KB · Bekeken: 97
Nadeel: Zo'n PC is wat minder handig on the road.
Een laptop is al beter, maar als je die hiervoor moet aanschaffen is het niet zo gratis meer.
Thuis natuurlijk prima.

De Miditemp kan wel nog "een paar" andere leuke dingen. :D

Origineel geplaatst door etaoin
Met een DX7II zit je sowieso goed.
Volgens mij zit je er naast. De DX7 IID die ik heb gehad, het exemplaar waar de topicstarter het over heeft, stuurde een velocity van maximaal 100 uit.

Origineel geplaatst door Sly Dog
Volgens mij zit je er naast. De DX7 IID die ik heb gehad, het exemplaar waar de topicstarter het over heeft, stuurde een velocity van maximaal 100 uit.

100 of 99? Belangrijk verschil, want de oude ROMs hadden een harde grens van 0-99. Yamaha heeft die gebouwd toen de MIDI spec nog niet af was, en dacht toen dat velocity als 0-99 gespecificeerd zou worden.
Daar kan dus nooit 100 uit komen. Als er echt 100 uit komt is het waarschijnlijk een 0-127 keyboard dat wat minder presteert of waar de offset van bijgesteld moet worden.

Je kunt zelfs d.m.v. een in 8 stages verdeelde curve instellen
hoe de ontvangen data omgezet wordt.

Of neem een Opcode Studio 5, die is nog "iets" uitgebreider met het bewerken van velocity; je kunt je eigen curves tekenen of waarde-voor-waarde aangeven hoe de mapping is (geen stages, maar exact). Nadeel: je moet 'm configureren met een ouwe Mac, maar daarna neem je 'm zo mee het podium op.

haha ok, het juist niet de bedoeling dat de DX7 hoger dan 99 (was foutje) uitstuurt omdat ik de DX7 ga gebruiken om m'n TX816 aan te sturen. Mocht een DX7IIFD dus 0-127 hebben , dan moet ik dat dus niet hebben.

Is er iemand die zeker weet, dat een DX7 IIFD 0-99 (0-100 ook goed) uitstuurd ??

Eindelijk gevonden, heel het manual door gespit, maar hier staat het dan toch ... 0-127 :( jammer zeg (voor mij dan hehe)

Da's dus echt bagger als je een TX-816 "normaal" wilt aansturen, die lult dus 0-99 .. ik verzin wel een patch op de G2 om de Velocity op e.o.a. manier te beperken/vertalen naar 0-99

Attachments

• dx7.jpg
    dx7.jpg
    39,1 KB · Bekeken: 103
Origineel geplaatst door Sander02
Eindelijk gevonden, heel het manual door gespit, maar hier staat het dan toch ... 0-127 :( jammer zeg (voor mij dan hehe)

Ja, alleen staat dat ook in manual van de DX7, terwijl de vroege exemplaren daarvan toch echt 0-99 waren. Dus Yamaha heeft sowieso alleen de meest recente manuals online gezet... Zegt dus niet alles, alhoewel ik me niet kan voorstellen dat Yamaha jaren nadat ze de DX7 al gefixt hadden, de fout bij de DX7II opnieuw maken.

*edit*

Het rare is, dit komt uit een manual van de II D / FD terwijl de starter van dit topic last heeft dat het niet hoger gaat dan 100.. ik vind het allemaal beetje vaag van yamaha

Back