S3000XL: LCD backlight stoort phones uitgang?

chromisX

heuleu!?
Hallo,

Ik ben sinds gisteren een zeer tevreden bezitter van een Akai S3000XL. Alleen een ding valt me op: als de LCD backlight aanstaat, dan klinkt er een ietwat vervelende pieptoon tijdens het gebruik van de phones-uitgang aan de voorkant. Volgens mij is het een E, qua toonhoogte.

De pieptoon is dus alleen te horen als ik de phones-uitgang gebruik, of als ik mijn kleine mixer (een spirit notepad) te ver naar voren schuif; de mixer staat even tijdelijk op de sampler, vandaar.

Het lijkt me dus een klassiek geval van interferentie te zijn.

Het zal de voeding/trafootje van de backlight wel wezen die blijkbaar met een periodiek signaal de LCD panel van stroom voorziet.

De stereo mix uitgang die ik doorgaans zal gebruiken heeft er geen last van.

Op zich is het niet zo'n probleem, maar wat ik me afvraag is het volgende: hebben jullie (that is, medebezitters van een S3000XL) dit ook?

Zoja of zonee; kan het kwaad voor de toekomst? Mischien dat het een voorbode is van een probleem met het display? Het display is overigens perfect leesbaar!

Ik laat het display maar zo vaak mogelijk uit in ieder geval. ;)

Alvast bedankt voor de reacties,

Raymond.

Als het goed is, kun je het onderdeeltje vervangen wat de piep veroorzaakt.

http://www.backlights.co.uk/
STOP THAT WHINING NOISE WITH A NEW INVERTER !!!

NOW AVAILABLE: REPLACEMENT INVERTERS (PACEL P5) TO DRIVE ELECTRO-LUMINESCENT BACKLIGHTING PANELS (INVERTERS ARE THE ELECTRONIC COMPONENTS THAT CONVERT DC ELECTRICITY TO AC TO DRIVE THE BACKLIGHTS).THE PACEL P5 INVERTER IS RATED TO DRIVE AN ELECTRO-LUMINESCENT BACKLIGHT PANEL OF UP TO 100 SQUARE CM.THEY ARE IDEAL FOR REPLACING THE EXISTING INVERTER IN YOUR SYNTH/SAMPLER/ELECTRONIC DEVICE.PLEASE CHECK THE SPECIFICATIONF OF YOUR MACHINE BEFORE ORDERING.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=4590&highlight=akai+backlight

Ah ok, thanks! Ik had beter met de zoekfunctie moeten werken op dit forum. Mijn excuses. Dat krijg je ervan als je 's nachts niet slaapt omdat je met je nieuwe AKAI speeltje in de weer bent. ;)

Hoi Raymond,

Wat je hoort is de frequentie van de step-up voltageconverter voor de el-folie van de display,
maakt van 5 of 12 volt een hogere spanning d.m.v. een trafootje wat aangestuurd wordt met een
wisselspanningkje en dan omhoog wordt getransformeerd.

De piep die je hoort is normaal en het is echt niet nodig om de converter te vervangen,
dit is normaal gedrag, een andere zal dit ook min of meer doen, gewoon je line outs gebruiken, daar zijn
ze voor. Je koptelefoon uitgang zit erg dicht bij het display, dichterbij als je line outs in ieder geval.

Blij te horen dattie verder goed werkt en dat je veilig thuis bent gekomen, veel plezier ermee nog..

Mzzlz,

@

Ok. Ja, ik ga me het risico niet wagen om die trafo te vervangen. De folie kan mischien ooit vervangen worden, maar dat doe ik pas als het echt nodig zou zijn. Het display is nl. gewoon in orde.

Ik was enkel ongerust want ik vroeg me af of het kwaad kon op de langere termijn ofzo. Dat is niet het geval dus ik ben weer gerustgesteld. ;)

Ik werk wel met de uitgangen op de achterkant. Dat werkt perfect!

Ja, alles werkt perfect!

Ik heb enkel nu op dit moment ruzie met de SCSI kast die je me cadeau hebt gedaan. Om een of andere reden vreet 'ie mijn sample CD niet maar dat kan ook aan de CD liggen. Ik kan het lampje laten oplichten van een van de CD-roms adhv het SCSI ID als ik draai aan de knop dus dat is al meer als niks :P ..Ik ben ondertussen een harddisk aan het formatteren, en dat gaat volgens mij best goed.

Ik ben net heel Maastricht afgegaan voor een kabel (bij de zaak 'paradigit' weten ze niet eens wat SCSI is!), en ik heb er eentje gevonden: van 25 pins SUB-D naar een of ander centronics geval. Ik zou enkel nog een kabel moeten zoeken voor de sampler naar een SCSI controller (Adaptec 2940) ofwel een kabel van 25 pin naar HD50. Nouja, mischien heb ik geluk op de komende computerbeurs!

Back