Yoozer,
Voor mij is dat altijd de reden geweest waarom ik die Nord systemen (en diverse software) links heb laten liggen (afgezien van een ander punt: budget en toepassing)
Als voornamelijk Linux/BSD gebruiker stel ik graag een eis aan hardware die ik insla: ik moet de bediening van het apparaat zelf ook kunnen doen. Kortom, ik wens een boekje met een datasheet over de sysx formaten. Ik wil kunnen leren hoe het ding werkt qua totale bediening, en ik moet die bevindingen dan ook kunnen delen met anderen.
Anderzijds zullen de meeste musici het geen drol interesseren hoe de 32232 bytes van een of andere patch in elkaar steekt. Dat kan ik me ook voorstellen. Kwestie van insteken, aanzetten, bedienen en gaan met die banaan! Consumeren dus.
Vaak wordt er dan ook niet naar dat deel van de manual gekeken. Een leuk voorbeeld is bv. de mogelijkheid om Yamaha QS300 patches in te laden in een goedkope DB50XG. Dat bleek pas later, en de functionaliteit werd ingeluid met een of ander betaal-programmatje maar het heeft vanaf dag 1 gewoon in de datasheet gestaan.
Het zou mooi zijn als de specs en aanverwante zaken bekend zouden zijn van bv. de eerste Nord Lead. Als deze dan voor een leuk bedrag te koop zijn over x jaar, nou dan wil ik er wel een met die achterliggende gedachte dat ik eens iets heel nieuws kan proberen op technisch vlak
Maarja dat ben ik natuurlijk.