NordModular Classic en Micro OSX Editor vrijgegeven

Ik denk wel dat het hier bij blijft.
Clavia is een bedrijf dat niet iedereen continue aan een 'officiëel' project kan laten werken, dus vooral de software designers doen dan side projecten. Die houden ze echt wel in hun kast. Innovaties kunnen later wel eens erg interessant blijken te zijn...

De Editor V3.03 OSX werd door de G2 ingehaald.
En verder is Clavia eigenlijk een hardware bedrijf, dus...

Wout

Dan maken ze die editor toch open-source? D'r zijn genoeg mafkezen die aan dat soort dingen gaan sleutelen en de meest fantastische dingen verzinnen. Tenminste als die code niet vol zit met dingen die ze liever niet aan anderen willen prijsgeven. Maar ik neem aan dat die allemaal in de hardware zitten.

Naja, fuse, dat zou het reverse-engineeren van de Editor in ieder geval laten opschieten. Momenteel is het project op SourceForge nog zwaar in epsilon-status als ik het zo zie, voornamelijk omdat het verkeer tussen editor en Modular geëncrypt is. Raar, geef je je editor gratis weg, is het patch-formaat zelfs met een tekst-editor te lezen, maar zorg je er wel voor dat het porten naar iets als Linux niet mogelijk is (terwijl open source de workload van de Clavia-developers zou laten afnemen en de software makkelijker te onderhouden maakt. Ik zou 't wel gaaf vinden als ik nog over 20 jaar op een Nord Modular zou kunnen werken.

Yoozer,

Voor mij is dat altijd de reden geweest waarom ik die Nord systemen (en diverse software) links heb laten liggen (afgezien van een ander punt: budget en toepassing)

Als voornamelijk Linux/BSD gebruiker stel ik graag een eis aan hardware die ik insla: ik moet de bediening van het apparaat zelf ook kunnen doen. Kortom, ik wens een boekje met een datasheet over de sysx formaten. Ik wil kunnen leren hoe het ding werkt qua totale bediening, en ik moet die bevindingen dan ook kunnen delen met anderen.

Anderzijds zullen de meeste musici het geen drol interesseren hoe de 32232 bytes van een of andere patch in elkaar steekt. Dat kan ik me ook voorstellen. Kwestie van insteken, aanzetten, bedienen en gaan met die banaan! Consumeren dus.

Vaak wordt er dan ook niet naar dat deel van de manual gekeken. Een leuk voorbeeld is bv. de mogelijkheid om Yamaha QS300 patches in te laden in een goedkope DB50XG. Dat bleek pas later, en de functionaliteit werd ingeluid met een of ander betaal-programmatje maar het heeft vanaf dag 1 gewoon in de datasheet gestaan.

Het zou mooi zijn als de specs en aanverwante zaken bekend zouden zijn van bv. de eerste Nord Lead. Als deze dan voor een leuk bedrag te koop zijn over x jaar, nou dan wil ik er wel een met die achterliggende gedachte dat ik eens iets heel nieuws kan proberen op technisch vlak ;)

Maarja dat ben ik natuurlijk.

Origineel geplaatst door chromisX

Anderzijds zullen de meeste musici het geen drol interesseren hoe de 32232 bytes van een of andere patch in elkaar steekt. Dat kan ik me ook voorstellen. Kwestie van insteken, aanzetten, bedienen en gaan met die banaan! Consumeren dus.

voel me bijna beledigt omdat ik geen zin heb om Linux of BSD of welke afkooksel van UNIX ook te willen doorgronden...

consumeren... brrr

"Consumeren" is in mijn definitie niets meer dan enkel gebruiken, en meestal op de manier hoe de producent het wil (anders vervalt je garantie of wat dan ook). Het is overigens een normale term die ook wel in marketing en engineering zaken blijkt te vallen. ("the consumer" is een stakeholder in een boek dat ik hier heb over software architecting).

Ik bedoelde daar niks "beledigends" of denigrerends mee. Het was enkel een constatering.

Excuus als dat zo was opgevat.

Origineel geplaatst door fuse
Dan maken ze die editor toch open-source? D'r zijn genoeg mafkezen die aan dat soort dingen gaan sleutelen en de meest fantastische dingen verzinnen. Tenminste als die code niet vol zit met dingen die ze liever niet aan anderen willen prijsgeven. Maar ik neem aan dat die allemaal in de hardware zitten.

Waarschijnlijk betekent voor Clavia dat het open source maken van de editor (te) veel prijs geeft over hun DSP-algoritmes. In dat geval zou men de concurrentie erg veel extra informatie aan de hand doen over de interne werking van de modular, en van de Clavia DSP-algoritmes in het algemeen. Ik ga er nu even van uit dat de DSP code over de diverse apparaten (Lead, Modular etc.) hergebruikt worden.

Daarnaast is het open source maken van een stuk software niet echt simpel. De vraag is bijvoorbeeld hoeveel van de code van Clavia zelf is en hoeveel van de code "cross-licensed" is van andere partijen.

En misschien is de editor-software wel geschreven met Microsoft Visual C++, met gebruikmaking van MFC. Dan zitten er header files en constructs in de code die niet onder een open source license vrijgegeven mogen worden i.v.m. allerlei licentievoorwaarden die Microsoft er op gooit.

Back