Oude site was toch prima?

Er is nu een upgrade van de site gedaan, maar wanneer was de vorige (update / upgrade)?

Kijk, “we” kunnen dat natuurlijk ook weer gaan opzoeken maar wat is het nut?
Zullen “we” kijken naar het NU en daar objectief iets over melden?

Dus in de trant van “ als ik op mijn iPad met ios 9.1 kijk naar de hoofdpagina dan loopt de tekst achter het zoekveld rechtsbovenin in door”.
Zoiets is concreet en dat kan dan verzameld worden en bekeken en met een beetje geluk, hoop en wijsheid iets daar wat aan te doen.

Even over het draadje zelf.
Het valt mij op dat de beste stuurlui aan wal staan. Gewoon objectief reageren en blij zijn dat sommige mensen hun vrije tijd willen besteden om de godganselijke week en afgelopen jaren in touw zijn om het forum op niveau te houden / krijgen.

Als iemand het beter kan: aanmelden als beheerder en keihard werken voor het forum. Elk bericht dat je typt om maar wat te kunnen klagen kan je beter stoppen in mee helpen. Als je dat niet wil of kan: prima, dan gewoon niet zeuren en vrij naar zoals onze minister president het zo mooi zei: “donder dan lekker zelf op”.

Laatst gewijzigd:
Ja, had die link bekeken. Maar toch is het raar een update en dan alles helemaal veranderen. Kleuren etc. Is of je je auto langs de garage voro een onderhoud beurt en dan dat z hem dan ook maar ff daar een ander kleurtje geven.

Da's niet raar. Je probeert software te vergelijken met een auto, en dat werkt niet :)

Wat was er mis met de vorige versie?

Forumsoftware wordt gemaakt door diverse bedrijven. vBulletin (vB) - de bouwers van dit forum - hebben een versie die geld kost. Een open-source kloon ervan is phpBB. Er zijn er nog meer, maar een hoop fora draaien op een van deze varianten.

phpBB "out of the box" ziet er ongeveer zo uit: https://www.muffwiggler.com/forum/ . Muffwiggler heeft geen developers die het forum kunnen aanpassen, dus wat de beheerder kan doen is beperkt tot kleurtjes en lettertypes kiezen. Het is ook een oudere versie. Er zit geen voorpagina in; geen nieuwsafdeling, geen chatbox, geen overzicht van leden die online zijn.

Als Muff een voorpagina wil, dan zijn er 2 keuzes:

- installeer een plugin die een voorpagina maakt volgens de regels van het forum - als 'ie er is
- upgrade de versie van phpBB en hoop dat de nieuwe versie een voorpagina-feature heeft die je (wellicht ook nog eens) aan- en uit kunt zetten
- vervang een stuk code in de forumsoftware dat een voorpagina maakt en hopelijk geen fouten veroorzaakt met alle andere bestanden (da's niet alleen een kwestie van "hee deze link werkt niet" - je moet bijv. ook kunnen controleren of de persoon die het bericht ziet is ingelogd, want je wil sommige berichten niet aan niet-leden laten zien etc)

De eerste optie is moeilijk. Zo'n plugins moeten volgens erg specifieke regels worden geschreven, want je moet eigenlijk doen alsof je een vB of phpBB-ontwikkelaar bent zonder dat je daar echt werkt. Zo'n plugins kunnen ook niet -alles- doen; de vBulletin-ontwikkelaars stellen niet alle functionaliteit van het forum open.

De tweede optie is wachten totdat vB of phpBB ontwikkelaars jouw feature belangrijk genoeg vinden (en er genoeg mensen om vragen) om 'm te bouwen.

De derde optie is het makkelijkst. Je hebt een hele huiskamerindustrie van ontwikkelaars die dat soort dingetjes bouwen. Ze vragen er zelfs geld voor, en vaak werkt het product prima.

Maar:

Het nadeel is dat de derde optie ook het meest breekbaar is. Een voorbeeld: je vervangende code (geschreven door een klein eenmansbedrijfje ergens in Kroatië - niks mis mee, want de dev zag een gat in de markt en bouwde iets leuks - ik noem dit alleen als voorbeeld om te laten zien dat developers erg internationaal zijn, en dat dat communicatie niet altijd even makkelijk maakt!) controleert of een gebruiker is ingelogd met if($this->User->IsLoggedIn() === true). Zo werkt het in het forum immers zelf ook, dus is het logisch dat deze dev die aanroep gebruikt.

Echter; nu besluit de bouwer van de forumsoftware om te upgraden. In een volgende versie heet die functie anders, omdat er een soort rechtensysteem is bijgekomen dat verschil maakt tussen reguliere users en moderators. De functie IsLoggedIn() is verdwenen en er is iets anders voor terecht gekomen. if($this->Item($User)->IsVisible()) wordt nu gebruikt voor een "Item" - een topic, een subforum, of een nieuwsbericht.

Als je dit soort dingen als kleinschalige developer niet goed bijhoudt betekent dat je betaalde "feature" dus bij een upgrade breekt. Je was immers maar een eenmansbedrijfje en het loopt niet zo goed meer, dus besluit je wat anders te gaan doen. Je zet op je website dat je er mee kapt, bedankt je klanten voor de steun, en kondigt aan dat de feature wellicht niet meer kan werken in de volgende versie.

Als je als forum-eigenaar van zo'n feature afhankelijk bent heb je dus een probleem.

Alle software heeft bugs. Het forum van Muff is diverse malen gehackt. Wat zit er voor waarde in hacken? Nou, 1 - omdat het kan, en 2 - omdat als je e-mail adressen, gebruikersnamen en wachtwoorden kun krijgen je die voor aardige centen kunt doorverkopen. M.a.w., er is al 1 reden om te verklaren dat "de oude versie was toch goed" is niet waar is: in de oude versie zitten bugs. In nieuwere versies ook (want bugvrije software schrijven is moeilijk), maar de kans is groter dat je gehackt wordt op een versie van 5 jaar oud dan eentje die vers van de pers is. Die van 5 jaar oud is immers al goed bestudeerd door mensen die er financieel baat bij hebben om je te kraken. Bij een nieuwere versie is het weer een uitdaging om te kijken of je er in kan komen.

Wat doe je dan als je als forum-eigenaar geen developer bent?

Je wil niet dat wachtwoorden op straat komen te liggen. Maar - je wil je voorpagina ook niet kwijt. De forumbouwer zelf belooft die feature er in te stoppen over 2 versies, want er is nog een hoop werk om andere, voor hun belangrijkere dingen op te lossen of te bouwen waar zij weer meer mee kunnen verdienen. Hopelijk is er een andere kleine developer die iets soortgelijks bouwde; maar wellicht heb je juist niet die versie gekozen omdat die niet zo goed was.

Ja, maar waarom dan opeens een nieuw kleurtje voor de auto?

Voor de look & feel van het forum - een skin - is het hetzelfde verhaal. Een skin is een lijstje met dingen dat effectief zegt: "in plaats van dit plaatje voor de Post-een-nieuw-bericht-knop moet je dat plaatje pakken. In plaats van deze standaard blauwe kleur voor het lettertype moet je het paars maken." Skins zijn dus ook heel erg afhankelijk van de versie, want in een nieuwere versie kan het zijn dat de HTML die door het forum gegenereerd wordt weer heel anders is. Tabellen? Zoooo 1996. Alles in div tags, want anders ziet het er niet uit op je mobieltje!

De ontwikkelaar van de skin heeft niks meer gebouwd voor een nieuwere versie. Da's veelvoorkomend; een hoop mensen beginnen met het leren van webdevelopment en design door kleurtjes en knopjes aan te passen. Je hoeft dan zelf niet eerst het hele concept te verzinnen - dat is er al - en na een paar jaar zit het er dik in dat ze iets anders gaan doen.

Wat doe je dan als je als forum-eigenaar geen developer bent?

- je kunt kijken of je een soortgelijke skin kunt vinden. Helaas; wit is uit, blauw is in, skins zijn zwaar onderhevig aan trends.
- je kunt kijken of je een mooiere skin kunt vinden en pakt die. Even ter herinnering; toen het forum wit werd was er een hoop geklaag over hoe mensen sneeuwblind werden :)
- je kijkt of het forum zelf al een beetje kan doen met skinnen en scrollt door een lijst met 10,000 opties om te kijken wat je kunt doen.
- na optie 3: je besluit dat skinnen eigenlijk een beetje onzinnig is en typisch van voor 2005 toen iedereen z'n Windows XP nog helemaal oppimpte, dus je laat het gewoon zitten zoals het is. Scheelt ook werk bij upgraden!

Als er een fietsenschuurtje gebouwd moet worden heeft iedereen een mening over de kleur.

Zo, hopelijk verduidelijkt dit nu wat meer waarom dingen er anders uit zien en waarom je moet upgraden.

Oh ja, en als je je afvraagt waarom dat overheids-ICT altijd over budget en deadline is laat dit zien waarom; gebruikers zijn ontzettende gewoontedieren en de kleinste verandering zorgt voor consternatie; en als er niet iedereen z'n specifieke pet feature er in zit is alles fout en niks goed en is het einde der tijden aangebroken.

Dus, boos over verspilde belastingcenten? Check yourself before you wreck yourself.

Ik heb mensen om mindere reacties gebanned zien worden hier maar wou graag even zeggen dat ik de nieuwe site met open armen verwelkom. Het was hoog tijd!

Er is nu een upgrade van de site gedaan, maar wanneer was de vorige (update / upgrade)?

Daar kun je de Wayback Machine voor gebruiken. Het antwoord is: 4 november 2007.

https://web.archive.org/web/20071109...thforum.nl:80/

Mijn advies? Ga deze thread maar eens lezen:

https://www.synthforum.nl/forums/for...out-synthforum

Niel schreef:
Maar graag zou ik de mogelijkheid hebben om een donkere versie te kunnen instellen

https://www.synthforum.nl/forums/for...t-of-dark-mode

Daarnaast is er veel info weg? Of moeten er nog spullen teruggezet worden ?

Goh, klinkt ook bekend...

elektrovolt schreef:
aaargh. onder de motorkap zal vast het een en ander veranderd zijn, maar de interface vind ik echt vreselijk ! en niet alleen die kleur.

Joh :P

Die dark mode is er de vorige keer niet gekomen. Ik weet niet of vB nu zo iets eindelijk heeft ingebouwd (of dat het de moeite waard is), maar het is heel grappig om precies dezelfde klachten bij deze upgrade te lezen als bij de vorige. Dat laat mij voornamelijk zien dat alles went, en een kwestie van geduld is.

En die verguisde layout van 2007? Uiteindelijk zijn er wat tweaks gemaakt om dingen aan te passen naar wens, en uiteindelijk heeft vrijwel iedereen die geaccepteerd. Mark my words - zo gaat het ook met deze versie; en als het goed is is deze versie ook weer makkelijker bij te houden dan de vorige, zodat er niet weer 11 jaar zit tussen deze versie en de volgende.

Da's het grappige nou juist: er mankeert helemaal niks aan..
Dan vraag ik me wel af wat we hier met z'n allen aan het doen zijn. :D

Mijn mening is ook dat er (nog) van alles aan mankeert.
Dat is een citaat van mij dat ik wat wil nuanceren...
Ik vind het zelf eigenlijk al gauw prima :okdan: , maar er wordt om feedback gevraagd om de puntjes op de i te kunnen zetten. En als het gaat om verbeteringen is er gewoon (nog) heel veel mogelijk. De vraag is natuurlijk wel hoever je daarin wil gaan? En wat voor de 1 een verbetering is hoeft dit voor een ander helemaal niet zo te zijn. Deels smaak afhankelijk dus.

Vooral in de mobiele weergave ervaar ik een aantal problemen. In "Layout op kleine schermen" staan dan ook 2 posts van mij waar ik dit toelicht. Als dat opgelost zou kunnen worden ben ik al heel tevreden. En in "Toevoegen Sub-Forums" had ik een voorstel gedaan, maar die thread is nu gesloten.

Ik zou bij wijze van spreken nog wel 100 punten kunnen noemen die verbeterd zouden kunnen worden, maar dit betekent nog niet dat je dit ook daadwerkelijk moet doen. Dit kost nl. veel tijd en inspanning. En daar ga ik niet over.

Tenslotte wil ik nog het volgende opmerken. Vandaag iets veranderen, over 3 dagen weer, daarna weer terug naar de oude situatie en over 6 dagen weer veranderen, etc. Ja, dat schept (grote) verwarring en komt het gewenning aan de nieuwe site niet ten goede. Dus het liefst zoveel mogelijk in 1 keer goed (zover dit uiteraard mogelijk is).

>> pijltjes zijn terug. Dank mods ;-)

Het bleek te gaan om een aanpassing die in het testforum was gedaan, terwijl het nieuwe forum inmiddels een update verder is en de wijziging in de oudere versie niet snapte. Onze chef bezemkast Copini heeft even moeten zoeken waar het euvel vandaan kwam, maar heeft het dus gevonden en opgelost.

Dan vraag ik me wel af wat we hier met z'n allen aan het doen zijn. :D

Dat is een citaat van mij dat ik wat wil nuanceren...
Ik vind het zelf eigenlijk al gauw prima :okdan: , maar er wordt om feedback gevraagd om de puntjes op de i te kunnen zetten. En als het gaat om verbeteringen is er gewoon (nog) heel veel mogelijk. De vraag is natuurlijk wel hoever je daarin wil gaan? En wat voor de 1 een verbetering is hoeft dit voor een ander helemaal niet zo te zijn. Deels smaak afhankelijk dus.

Vooral in de mobiele weergave ervaar ik een aantal problemen. In "Layout op kleine schermen" staan dan ook 2 posts van mij waar ik dit toelicht. Als dat opgelost zou kunnen worden ben ik al heel tevreden. En in "Toevoegen Sub-Forums" had ik een voorstel gedaan, maar die thread is nu gesloten.

Ik zou bij wijze van spreken nog wel 100 punten kunnen noemen die verbeterd zouden kunnen worden, maar dit betekent nog niet dat je dit ook daadwerkelijk moet doen. Dit kost nl. veel tijd en inspanning. En daar ga ik niet over.

Tenslotte wil ik nog het volgende opmerken. Vandaag iets veranderen, over 3 dagen weer, daarna weer terug naar de oude situatie en over 6 dagen weer veranderen, etc. Ja, dat schept (grote) verwarring en komt het gewenning aan de nieuwe site niet ten goede. Dus het liefst zoveel mogelijk in 1 keer goed (zover dit uiteraard mogelijk is).

Dank voor een genuanceerde blik. Technisch is er inderdaad altijd heel veel mogelijk. Maar zoals zelf terecht aangeeft, kost het tijd, moeite en geld. En in de omgeving van Synthforum zijn dat nou net zaken die niet volop aanwezig zijn. Het is de moeilijke kunst om een middenweg te vinden waarbij de meeste gebruikers tevreden zijn. Als er veel "geklaagd" wordt over een specifiek probleem, dan is het in elk geval de moeite waard om ernaar te kijken, en indien mogelijk, op te lossen. In de afgelopen week was het zaak om de serverload terug te brengen. Dat kost veel tijd omdat elke separate instelling getest moet worden en er gekeken moet worden naar de impact ervan op de gebruikers. En soms moeten er dan consessies worden gedaan. Daardoor is het ook vaak niet mogelijk om het forum in een keer goed in te richten. Testen in een leeg forum geeft vaak andere resultaten dan de realiteit in een live forum. Dat zou de reden kunnen zijn dat we bepaalde functionaliteiten hebben uitgezet en weer hebben geactiveerd.

In de afgelopen jaren is het forum niet actief bewerkt. Daar zijn verschillende redenen voor. Een aantal daarvan bestaat niet langer. We gaan actiever aan het forum bouwen (is althans het plan) en daarmee wordt het als een stad die nooit af is. Er zullen met een zekere regelmaat veranderingen worden doorgevoerd, al was het alleen maar vanwege de upgrades die we consistent willen uitvoeren waardoor we nooit meer zo'n grote en ingewikkelde stap hoeven te maken asl deze.

hallo
na 20 min zoeken toch kunnen posten
was schijnbaar uitgelogd
ja wat ik zelf mis is de leesbaarheid
jaren terug was er ophef over marktplaats
die teveel overheerste waardoor informatie
en discussie onder sneewden
precies wat nu gebeurd
volkskrant ook geupdate
de leesbaarheid door de advertentiesis
duidelijk achteruit gegaan
als op mijn werk kijk zie ik al die marktplaatszooi
geen probleem
maar ik zou als ik ingelogd ben
ze niet willen zien
dus graag 1 x berichten zonder ads
en 1x tralala flierefluit met
ter informatie
ik kijk op een desktop
ik zou zeggen doe je best
ik zou het missen
als het niet lukt
in mijn ogen dan

kan geen smilie toevoegen
tsja updates

na 20 min zoeken toch kunnen posten
was schijnbaar uitgelogd

Na 30 minuten wordt je automatisch uitgelogd, tenzij je er bij het inloggen kiest voor om je userername to onthouden.

ja wat ik zelf mis is de leesbaarheid
jaren terug was er ophef over marktplaats
die teveel overheerste waardoor informatie
en discussie onder sneewden
precies wat nu gebeurd

Waar zie je dat dan precies? Volgens mij worden MP berichten alleen getoond onder de tijdelijke tab met Berichten van vandaag. Deze tab zal verdwijnen zodra we het probleem met Nieuwe berichten hebben opgelost.

volkskrant ook geupdate

OK :)

de leesbaarheid door de advertentiesis
duidelijk achteruit gegaan

Al je bent ingelogd, zou je op dit moment geen adverties moeten kuknnen zien. We gaan dat wel aanpassen, maar zullen een goede plek kiezen zodat het niet overheerst.

als op mijn werk kijk zie ik al die marktplaatszooi

Op welke pagina precies. En bedoel je de informatie van de SF MP?

dus graag 1 x berichten zonder ads
en 1x tralala flierefluit met

Aha. Ik weet niet helemaal zeker op je goed begrijp :)

kan geen smilie toevoegen

Dat moeten we dan nog eens goed onderzoeken. Ik zie over het hele forum namelijk wel smilies verschijnen. Kun je vertellen wat je precies hebt gedaan toen je een smilie wilde toevoegen die niet verschenen is?

Deze tab zal verdwijnen zodra we het probleem met Nieuwe berichten hebben opgelost.

in het forum was dus goed

Al je bent ingelogd, zou je op dit moment geen adverties moeten kuknnen zien. We gaan dat wel aanpassen, maar zullen een goede plek kiezen zodat het niet overheerst.

in de volkskrant dus

Op welke pagina precies. En bedoel je de informatie van de SF MP?

bij niet ingelogd beide

Ik weet niet helemaal zeker op je goed begrijp

vroeger was met en zonder
hoe het heet hebben jullie verhaspeld in berichten van vandaag of nieuwe berichten
vroeger was 1 van de 2 dus mpads

smilies lig ik niet wakker van

dus bedankt voor je reactie
belangreik blijft voor mij de leesbaarheid
als dat verbetert
mijn dank is groot

Als je gebruik maakt van quotes, wordt je antwoord iets duidelijker leesbaar. "Citeer" knop onderin elk bericht.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met Volkskrant.

Waar zie je (behalve bij Berichten van vandaag) nog meer informatie uit de marktplaats?

Op welke manier zou de leesbaarheid voor jou verbeterd worden?

Waarschijnlijk door de onrust/drukte op deze post heb ik nog geen reaktie gekregen op mijn bericht?
Ik zou het op waarderen als ik toch iets aan feedback terug krijg.

Misschien door terug te lezen na het schrijven, alvorens te reageren, en door leestekens :).

Misschien door terug te lezen na het schrijven, alvorens te reageren, en door leestekens :).

Is jouw antwoordt bedoeld voor mij?
Ik heb 2 keer alle berichten bekeken maar nog geen citaat van mijn bericht gezien en een reaktie erop.
Ik kan je bericht in deze niet helemaal plaatsen.

Op welke manier zou de leesbaarheid voor jou verbeterd worden?

als mp ads niet de gewone posts onder sneeuwen
vroeger was het zo als ik zeg
citeren?
sorry geen idee hoe dat moet
nou succes
ik vraag iets vrij simpels
bedankt

Back